APK afkeur door hoge CO bij V70 Bi-Fuel (benzine én gas)

musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

APK afkeur door hoge CO bij V70 Bi-Fuel (benzine én gas)

· 
Posted: Gisteren om 22:57  ·  #1
Zoals de titel al zegt is mijn V70 Bi-Fuel LPG (2005) nu afgekeurd ivm een te hoge CO waarde in de 4gas meting. Bij de eerste 'keuring' kwam er een lek in het stuurhuis en te hoge CO uit, en had ik inderdaad een brandend motorstoringslampje. Inmiddels heb ik er voor een paar duizend aan laten versleutelen (stuurhuis, hele voorophanging) en zelf een nieuwe MAF én lambdasonde, beide DENSO, geplaatst. Het motorstoringslampje kwam niet meer terug dus vol goede moed voor een herkeuring gegaan... helaas.

Uit m'n hoofd zit de CO op 2500rpm rond de 1,3-1,5 (soms hoger, soms lager), lambda 0,97 ongeveer. Stationair is 'ie op benzine net aan goed, op gas is stationair weer iets te hoog en op toeren veel te hoog. Het fluctueert ook fors heb ik gezien.

De auto loopt verder uitstekend op zowel benzine als LPG.

De garagist was ook niet heul behulpzaam qua oplossingsgericht denken, behalve dat het de MAF kon zijn, maar die had ik dus net vervangen. Waar moet ik beginnen? ChatGPT zegt EGR systeem of zelfs purge valve?

Ik ben 't even kwijt, en het ding had al 2 weken geleden gekeurd moeten zijn (iedereen heeft het druk tegenwoordig)
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

Re: APK afkeur door hoge CO bij V70 Bi-Fuel (benzine én gas)

· 
Posted: Gisteren om 23:26  ·  #2
Welk merk installatie zit erin? 4 gas hoeft niet op benzine maar alleen op LPG. Zou het trouwens niet in de MAF zoeken maar LMM. Wat doen de fueltrims?
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 00:03  ·  #3
Quote door Tim Post

Welk merk installatie zit erin? 4 gas hoeft niet op benzine maar alleen op LPG. Zou het trouwens niet in de MAF zoeken maar LMM. Wat doen de fueltrims?

Het is een Bi-Fuel, dus fabrieks af, Necam in dit geval. En klopt, de meting moet op LPG maar die is niet goed, daarom is ook even op benzine gemeten om uit te sluiten dat het in het LPG systeem zit.
MAF = LMM, alleen dan de Engelse benaming ;-)
Fueltrims geen idee, heb hem niet aan VIDA of iets kunnen hangen. Ik heb wel zo'n standaard uitleesapparaatje van Amazon, weet niet of het daar mee kan?
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 06:51  ·  #4
Al overwogen de injectoren te vervangen? Ik had met mijn XC90 tal van foutmeldingen en na uitsluiten mag/lmm, lambdasonde, bobines etcetera en uitlezen verschillende fuel trims (met een standaard uitleesapparaat) heb ik de auto naar Vogels lpg in Son gebracht. Zij constateerden versleten injectoren. Nieuwe laten laten monteren (plus een nieuw lpg filter) en het resultaat: alle foutmeldingen zijn verdwenen en hij rijdt als nooit tevoren.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 06:58  ·  #5
Ik zou de lpg injectors verdenken. Beginnen met fueltrims uitlezen. Als je op bezine zet moet de computer weer bijregelen. Dit kan even duren. Als dan direct de 4 gasmeting weer wordt gedaan kan het zijn dat die nogsteeds te rijk loopt.

Sowieso Vida eraan hangen, zeer waarschijnlijk wordt er dan meer duidelijkheid.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 07:00  ·  #6
Om dat goed te kunnen diagnosticeren zijn de fuel trims heel handig. Dit kan inderdaad prima met een goedkope obd Bluetooth dongle en een app als car scanner of torque.
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 07:16  ·  #7
Quote door trabbit

Ik zou de lpg injectors verdenken. Als je op bezine zet moet de computer weer bijregelen. Dit kan even duren. Als dan direct de 4 gasmeting weer wordt gedaan kan het zijn dat die nogsteeds te rijk loopt.

Vogels vertelde mij hetzelfde omtrent het weer bijregelen na switchen van lpg naar benzine. Ik sluit mij aan bij de verdenking van de injectoren
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 07:30  ·  #8
Met zo’n goedkope uitlezer kan dat vaak wel. Je kan overwegen om naar Vedampere te gaan. Die heeft ook veel kennis van de fabrieksinstallatie. Maar als je fueltrims kan lezen weet je al heel veel. Wat is de staat van je katalysator? Als ie op benzine net aan goed is klopt het ook niet helemaal
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 12:46  ·  #9
Dank voor het meedenken mensen! De keurmeester had in eerste instantie niet door dat de auto op benzine stond, dus ik had de avond ervoor 25km snelweg op benzine gereden, op benzine naar de garage en de eerste poging was dus geheel op benzine (Shell V-Power getankt). Pas na iets van 10 minuten aanklooien met het apparaat en de motor op 2500 toeren kwam hij er achter dat hij op LPG moest testen, en dat werd dus nog iets slechter. Dus:

Op benzine: stationair net aan OK, op toeren niet
Op LPG: stationair niet goed, op toeren nog 'slechter'

Ik zal proberen de fuel trims uit te lezen, geen idee hoe maar dat komt vast goed.
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:28  ·  #10
Ik heb een meting gedaan op benzine en lpg.

Benzine LONGFT1 - 3,9%
Benzine SHRTFT1 - 4,7%
LPG O2B1S2 - 0.720
LPG SHRTFT1 - -0,8/1,6%

Quote door Tim Post

Met zo’n goedkope uitlezer kan dat vaak wel. Je kan overwegen om naar Vedampere te gaan. Die heeft ook veel kennis van de fabrieksinstallatie. Maar als je fueltrims kan lezen weet je al heel veel. Wat is de staat van je katalysator? Als ie op benzine net aan goed is klopt het ook niet helemaal

Katalysator is volgens mij nog origineel. ChatGPT (ja sorry, best handig soms haha) geeft ook al aan dat een kat, zeker bij deze km stand (350k) vaak nog wel iets doet, maar niet goed meer werkt waardoor hij stationair op benzine nét goed is, maar op toeren en op LPG te hoge waarden meet. Kan dat kloppen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:35  ·  #11
Fueltrims zijn prima!
Zou het dan in de kat zoeken. Maar dan zou je verwachten dat benzine slechter is dan lpg
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:35  ·  #12
Nou dat zijn prima waarden.. Onder +/- 5% is er weinig aan de hand. Hij loopt ook prima toch?
Mijn vorige V70 had bij 492000 nog steeds de originele kat en kwam zonder gedoe door de apk.

Heb je niet gewoon een gat in je uitlaat? Bijvoorbeeld vlak voor de einddemper, dan trekt hij valse lucht en klopt de apk meting ook niet.
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:52  ·  #13
Bij mij was er ook een vermoeden van defecte katalysatoren. Daarom vier nieuwe gekocht maar nog geen tijd ze te monteren. Nadat de nieuwe injectoren gemonteerd zijn verdwenen alle meldingen, ook die van de katalysatoren. Dus mij idee blijft: versleten injectoren. En weer vier splinternieuwe katalysatoren te koop 😉
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 16:30  ·  #14
Daarom.. een goede diagnose scheelt je een hoop geld. Ik zou verder zoeken en nog wat meer metingen van allerlei sensoren doen die een effect hebben op je mengsel.
Je bovenstaande fuel trims zijn gewoon goed, dus de computer hoeft niet zoveel bij te regelen in het mengsel. De computer baseert dat op al je sensoren (zie onder) en daarbij de lambda. Als de uitstoot en verhouding klopt, wordt er aan de voorkant niet veel bijgeregeld. Als het niet klopt, gaan je fueltrims uit de pas lopen en krijg je op een gegeven moment een melding op je dashboard.

Benzine STFT en LTFT bij stationair en bijvoorbeeld 2500 rpm
LPG STFT en LTFT bij stationair en 2500 rpm
lambda voor en na de kat bij stationair en 2500 rpm en zowel op lpg als op benzine
map bij stationair en 2500 rpm
maf bij stationair en 2500 rpm
inlaatlucht temperatuur bij stationair en 2500 rpm

Een hoop metingen, maar als je dit gestructureerd uitvoert geeft het een heel goed beeld.
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 17:26  ·  #15
Quote door Rudolph

Bij mij was er ook een vermoeden van defecte katalysatoren. Daarom vier nieuwe gekocht maar nog geen tijd ze te monteren. Nadat de nieuwe injectoren gemonteerd zijn verdwenen alle meldingen, ook die van de katalysatoren. Dus mij idee blijft: versleten injectoren. En weer vier splinternieuwe katalysatoren te koop 😉

Ik volg je hoor, maar je bedoelt LPG injectoren toch? Moet het probleem op benzine dan niet weg zijn?
Ik zal morgen ook nog even een carterventilatie-test doen met de latex handschoen, schijnt ook dit soort dingen te kunnen veroorzaken...
Selected quotes for multi-quoting:   0