APK afkeur velgen S60

kevink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

APK afkeur velgen S60

· 
Posted: 08.12.2020 - 07:46  ·  #1
Goedemorgen allemaal,

Gister met de S60 voor de keuring geweest en tot men grote verbazing word hij afgekeurd op de breedte van de velgen. Ieder jaar werd hij gekeurd met deze velgen en ook al jaren bij hetzelfde bedrijf. Ik ben dus met stomheid geslagen want er liggen zelfs 4 hagelnieuwe banden op. Het betreft de 17inch orpheus velgen met 225/45-17 goodyears erop. Zijn de regels verandert of iets dergelijks of wat is dit? Heb ook winterbanden liggen die smaller zijn dus dan die er maar op maar ik blijf het echt raar vinden. Ook was er een opmerking over een lek uitlaatspruitsuk. Even op de brug dus vanavond en kijken wat dat is. Spruitstuk zelf of de pakking.

Mvg kevin
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: APK afkeur velgen S60

· 
Posted: 08.12.2020 - 07:55  ·  #2
Hmmm.
Orpheus is een originele Volvo velg.
De door jou vermelde bandenmaat is wat Volvo voorschrijft.

Kon de apk meneer een onderbouwing geven?
Anders geld klopperij en op zoek naar een andere garage.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 08:03  ·  #3
Quote door Plein69

Hmmm.
Orpheus is een originele Volvo velg.
De door jou vermelde bandenmaat is wat Volvo voorschrijft.

Kon de apk meneer een onderbouwing geven?
Anders geld klopperij en op zoek naar een andere garage.

Ook al was het niet origineel Volvo en een totaal andere maat, dan zou dat geen klap uit moeten maken.
Wat is de exacte foutcode waarop de auto is afgekeurd? Je kan altijd een second opinion aanvragen bij het RDW bij twijfel
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 08:05  ·  #4
Quote door kevink

Goedemorgen allemaal,

Gister met de S60 voor de keuring geweest en tot men grote verbazing word hij afgekeurd op de breedte van de velgen. Ieder jaar werd hij gekeurd met deze velgen en ook al jaren bij hetzelfde bedrijf. Ik ben dus met stomheid geslagen want er liggen zelfs 4 hagelnieuwe banden op. Het betreft de 17inch orpheus velgen met 225/45-17 goodyears erop. Zijn de regels verandert of iets dergelijks of wat is dit? Heb ook winterbanden liggen die smaller zijn dus dan die er maar op maar ik blijf het echt raar vinden. Ook was er een opmerking over een lek uitlaatspruitsuk. Even op de brug dus vanavond en kijken wat dat is. Spruitstuk zelf of de pakking.

Mvg kevin

af en toe kan je ze niet volgen , ik had dat ook met mijn Volvo 850, deze staat op 215/45-17, een jaar er voor nooit een opmerking gehad, dit jaar deden ze moeilijk over de stuuruitslag, ik heb het opgelost met deze stuurbegrenzers

stuurbegrenzers
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 08:40  ·  #5
De auto kan niet worden afgekeurd op de verkeerde bandenmaat. Hij kan wel worden afgekeurd op banden die aanlopen in de wielkast. Denk dat dit het geval is en vandaar dat de garagehouder zegt dat je banden te breed zijn. Waarschijnlijk is dan je stuuruitslagbegrenzer versleten, je kunt ze van kant wisselen als dat niet al eens is gedaan en anders een set nieuwe kopen. https://www.rendcarparts.nl/vo…D30714977F

Uitlaatspruitstuk wil wel eens scheuren bij de non-turbo benzines.
kevink
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 08:46  ·  #6
Kijk hier komen we verder mee, ik kreeg de mededeling mee dat de velgen/banden te breed waren, hij loopt af en toe wat aan in de wielkast (scherp insturen de oprit af) dat vond ik al vreemd maar nu verklaarbaar. Dat ga ik vanavond ook gelijk even nakijken! En spruitstuk is me inderdaad bekent dat zal wel lassen worden maar daar schrik ik niet zo van. Bedankt voor de reacties!

Quote door volvo355

De auto kan niet worden afgekeurd op de verkeerde bandenmaat. Hij kan wel worden afgekeurd op banden die aanlopen in de wielkast. Denk dat dit het geval is en vandaar dat de garagehouder zegt dat je banden te breed zijn. Waarschijnlijk is dan je stuuruitslagbegrenzer versleten, je kunt ze van kant wisselen als dat niet al eens is gedaan en anders een set nieuwe kopen. https://www.rendcarparts.nl/vo…D30714977F

Uitlaatspruitstuk wil wel eens scheuren bij de non-turbo benzines.
joebar
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 09:04  ·  #7
doen de mijne ook, en ik gooi voor de keuring altijd even de 16 inch winterbanden er op
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 09:30  ·  #8
De mijne loopt ook aan bij max insturen (17" slechts 225 breed) maar toevalligerwijs is de apk eind december en dan wordt gelijk de 16" winterset eronder gegooid. Heb nooit gevraagd met welke banden er dan gekeurd word.. maar zou me dus niks verbazen als eerst de winterbandjes erop gaan :)
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 10:32  ·  #9
Misschien een rare gedachte van me,

Maar als je weet dat hij aanloopt, waarom niet dat aanpakken ipv voor de keuring andere banden er op te zetten?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 11:16  ·  #10
Ze lopen (bijna) allemaal aan. Niet voor niets zit er een ijzeren plaatje in de binnenschermen. Ik spuit die plaatjes altijd even weer zwart met stone chipping bij de keuring. Zo kan de evt steekproef controleur niet zien dat ze aanlopen :happy:

Echt geneuzel dat de auto hier op word afgekeurd! ja het mag niet, maar deze serie volvo's doen dit aanlopen domweg veel.En dat weet de rdw ook wel hoor.
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 13:50  ·  #11
Oke dat verklaard veel hahaha
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2020 - 14:02  ·  #12
Ik heb onder m’n Range Rover ook iets bredere banden die aanlopen bij max insturen.
Nog geen opmerking over gehad bij APK, nooit geweten dat het afkeur is trouwens.
kevink
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.12.2020 - 15:06  ·  #13
Alles is verholpen aan de S60. Nieuwe stuuruitslag begrenzer erop, nieuwe midden en einddemper eronder (walker via autodoc) en het spruitstuk zelf was inderdaad ook lek. Gedemonteerd en tig gelast. Wat me direct opviel toen het gelaste spruitstuk er weer op zat was hoe stil de auto nu is na het starten, terwijl de lekkage maar heel minimaal is. Ik keek daarna ook even bij de V70 omdat die ook aardig flokkert bij een koude start en ja hoor zelfde euvel maar dan een slag erger. Die gaat er dus volgende week af.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 19.12.2020 - 15:37  ·  #14
Nette job!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com