APK drama door remverschil achter

..en krijg het nog niet opgelost..

 
 
 
 
 
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 11:37  ·  #1
bij de eerste APK ronde in mijn bezit werd mijn classic afgekeurd op een versleten fuseekogel (10K terug zelf beide draagarmen vervangen?!) en teveel remverschil achter (50 %) en links was ook te weinig, anders hadden we rechts wel gesaboteerd.
recentelijk klauwen gecheckt (r al eerder gereviseerd) links liep nog prima, ook stofhoesjes nog mooi, dus alleen nieuwe BOSCH blokjes ertussen.
nu leek de buitenkant van de schijf tot die tijd al minder te doen (zag blauwgrijs, beetje gegroefd en kwam geen verandering in met de nieuwe blokken..
op advies van de keurmeester de schijf opgeschuurd met een slijptol met lamellenschijf, op eigen initiatief ook de blokjes over een schuurvel getrokken om evt verglazing te verwijderen en weer vers op de schijf te kunnen bijten..
ik heb ook nog eens gecheckt of er wel vloeistof uit de klauw komt als ik de nippel losdraai met schoonpa's maat 46 op het pedaal en jawel..
rondjes rijden en remmen en voelde al aan het temperatuurverschil dat links nog steeds achterbleef..
herkeuring: nog méér verschil, links blijft nog verder achter..

-zit er een remkrachtbegrenzer op (die is toch elektronisch icm het abs?) en geeft die wel eens problemen?
-moet ik aan nieuwe schijven?
-langer inremmen?
-toch beter ontluchten?
-andere ideeën..
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 12:15  ·  #2
Quote door 626Ronin

bij de eerste APK ronde in mijn bezit werd mijn classic afgekeurd op een versleten fuseekogel (10K terug zelf beide draagarmen vervangen?!) en teveel remverschil achter (50 %) en links was ook te weinig, anders hadden we rechts wel gesaboteerd.
recentelijk klauwen gecheckt (r al eerder gereviseerd) links liep nog prima, ook stofhoesjes nog mooi, dus alleen nieuwe BOSCH blokjes ertussen.
nu leek de buitenkant van de schijf tot die tijd al minder te doen (zag blauwgrijs, beetje gegroefd en kwam geen verandering in met de nieuwe blokken..
op advies van de keurmeester de schijf opgeschuurd met een slijptol met lamellenschijf, op eigen initiatief ook de blokjes over een schuurvel getrokken om evt verglazing te verwijderen en weer vers op de schijf te kunnen bijten..
ik heb ook nog eens gecheckt of er wel vloeistof uit de klauw komt als ik de nippel losdraai met schoonpa's maat 46 op het pedaal en jawel..
rondjes rijden en remmen en voelde al aan het temperatuurverschil dat links nog steeds achterbleef..
herkeuring: nog méér verschil, links blijft nog verder achter..
ik heb ook nog eens gecheckt of er wel vloeistof uit de klauw komt als ik de nippel losdraai met schoonpa's maat 46 op het pedaal en jawel..
-zit er een remkrachtbegrenzer op (die is toch elektronisch icm het abs?) en geeft die wel eens problemen?
-moet ik aan nieuwe schijven?
-langer inremmen?
-toch beter ontluchten?
-andere ideeën..


Heb laatst bij de classic van een vriend de schijven achter vervangen die dezelfde symptomen hadden. (blauwgrijze verkleuring; groeven etc.). Dat leverde wel verbetering op. Snap alleen niet waar het verschil in remkracht vandaan komt. Lijkt me toch iets in de ontluchting of de remklauw.

Bij hem waren beide kanten even slecht, trouwens. Weet niet hoe dat bij jou is?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 12:21  ·  #3
klauw: bewegen de cylinders makkelijk naar binnen en buiten (voorzichtig proberen natuurlijk als ze dr uit ploppen is dat minder handig. dr uit door beetje kracht op rempedaal (komen ze gelijkmatig iets naat buiten) en weer indrukken met bv lijmtang met een dop in de zuiger. Tja volgende is regeleenheid. veel meer is er niet dat verschillen op kan leveren. succes :thumb:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 12:31  ·  #4
dank
voordat ik de blokken monteerde gecontroleerd en zuigers (juist de buitenste) bewegen heel soepel.. (terugdrukken ging met de hand!) ik vraag me zelfs af of de rubbers teveel terugdrukken (1 mm!) en wil ze zonder shims eens verder naar buiten laten komen om te kijken wat dat doet.
rechts heb ik half jaar geleden gereviseerd omdat die zwaar bleef hangen, toen remde die prima en liet ook nog beter los dan links..
die schijf was ook blauw en is nu weer blank..
links heb ik niet gereviseerd omdat het zo mooi leek te lopen..
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 20:49  ·  #5
Misschien een klauw vd sloop of een nieuwe?

Hoewel het lastig beoordelen is.
Primair denk ik aanlucht in de leiding.
Oude vloeistof.
niet gOed functioneren vd zuigers in de klauw.

Ik zou de klauw vervangen, geen idee wat ze kosten.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 07.08.2015 - 21:38  ·  #6
Ook de remslangen kunnen de boosdoener zijn. Ze kosten betrekkelijk weinig, dus zou ik ze eens vervangen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 25.08.2015 - 12:23  ·  #7
probleem "opgelost": flink (in)remmen met een ongeremd bagagewagentje erachter op vakantie en daarna nog een paar keer achteruit hard remmen (dan schiet vóór in het ABS en staat er meer gewicht op achter) en ik heb het verschil weten terug te dringen naar 25% gemiddeld (hoe harder ik rem, hoe lager het verschil.. (22%)
auto is in ieder geval 2 weken voor de datum door de APK..
thanks voor het meedenken, als ik me weer eens verveel pak ik het verder op..
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 31.08.2015 - 22:32  ·  #8
Ik heb dit probleem laatst ook gehad bij de apk en er maar een nieuwe remklauw op laten zetten.

Kosten remklauw € 147,00 + 4.60 remolie. exclusief arbeid maar dat was in totaal 3 uur voor een APK/remklauw/wiellager voor/grote beurt.

Denk dus ongeveer 200,00 er voor kwijt geweest te zijn.

Daarna een paar uur 170kmh op de autobaan en hij rijd weer als nieuw maar toch 460.000 op de teller.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: APK drama door remverschil achter

 · 
Posted: 31.08.2015 - 23:09  ·  #9
ik heb op deze na alle remklauwen zelf gereviseerd (€15 per klauw?) en ben van plan dat met deze ook te gaan doen, plus de "newsed" remschijven die ik afgelopen zondag bij Mart vandaan heb voor aanzienlijk minder te monteren.. dan moet het goed komen..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0