APK S80 1999

 
 
 
 
 
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

APK S80 1999

 · 
Posted: 25.09.2013 - 23:00  ·  #1


Bijna rond, alleen morgen de lampjes vervangen en de auto op winter banden zetten.

Offerte was 1247 euro. Maar met zelf doen redden we het onder de 300 :)

Ik hou er van.

Jammer dat zelf uitlijnen nog niet tot mijn vaardigheden behoort.

Lichtbeeld afstellen ook.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 25.09.2013 - 23:50  ·  #2
Mooi goedkoop klaar! Maar denk wel dat de APK keurmeesters er in de regel niet om liegen! ;)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 01:23  ·  #3
Zijn natuurlijk voor een groot gedeelte zaken die je met normaal gebruik van de auto opmerkt en dus repareert. Dit laten zitten tot een APK keurmeester er zijn licht over laat schijnen en op papier zet, lijkt een beetje op verwaarlozen van je verder onnavolgbare Volvo S80. Zuinig zijn op je auto! Mijn grootmoeder zei soms: '"Een pronker verpronkt minder geld, dan een slons verslonzen kan" met andere woorden, misschien somtijds voortijdig vernieuwen van ruitenwissers of verlichtingszaken zijn niet alleen in het belang van je Volvo, maar vooral in het belang van de veiligheid in het verkeer. En ik neem aan dat je een Volvo rijdt, omdat het een veilig ontwerp is en dus goed onderhoud verdient!
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 13:22  ·  #4
Beste Folke,

Helemaal met je eens! Maar het is mijn auto niet, ben alleen de pech vogel die zijn zoon mocht helpen met apk klaar maken.
Heb hem ook vaderlijk hartig toegesproken dat ik mij schaamde deze auto voor apk weg te brengen.

Aangezien mijn werk naast een apk keurder zit, neem ik van de hele familie de auto's mee voor de keuring en rijden ze in mijn auto die dag.

Viel mij al op dat rechtdoor rijden met die s80 op de snelweg een karwei was.
Dus geen punten die mijn verbaasden.

De ruitenwissers zag ik ook tijdens het rijden, enige wat ik niet wist was lichtbeeld en te witte knipperlichten :)

Hij lacht mij vaak uit, als ik dan weer een zaterdag aan mijn volvo 940 bezig ben om dingen te vervangen of te fixen maar doet zelf geen ruk aan zijn auto.

Ik heb niet de illusie dat ie nu anders omgaat met deze auto.

Had hem al paar keer gezegd, joh, regel nou dat je auto goed is, maar ja nee nou ja.

Zo gaan die dingen denk ik dan :)

Kan tegen een jongen van 22 ook niet zeggen, ik pak je sleutels af als je nu niet snel andere ruitenwissers koopt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 13:45  ·  #5
Tsja... Ik heb ook wel eens een auto weggebracht voor de APK waar vervolgens 21 punten uitkwamen, dan voel je je ook wel een beetje grieplig. Ok, dat was een 20 jaar oude Peugeot 309 die ik had gekregen.

En dat je als nitwit/ongeïnteresseerde autorijder bij de APK erachter komt dat je draagarmen e.d. versleten zijn, dat vind ik niet gek. Vaak gaan dit soort zaken sluipenderwijs en attendeert iemand die voor het eerst in je auto rijdt je erop dat er misschien iets toch niet helemaal in de haak is.

En het verschilt van keurmeester tot keurmeester. Ik heb de voornoemde Peugeot destijds heel onnozel bij een ander keurstation ingeleverd met 13 van de 21 punten verholpen en de bolide kwam glansrijk door de APK...
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 16:11  ·  #6
Nou toen ik er in stapte had ik absoluut idee, deze auto is echt niet in orde.
Een zoon zonder feeling voor auto's in combinatie met sluipenderwijs slijten tja.

Terwijl het toch echt een techneut is en mee geholpen heeft met repareren.

Tja, zo gek veel km's heeft ie sinds aankoop vorig jaar ook niet gereden, dus gekocht met net aan spelling waarschijnlijk.
Wiellagers hadden we al vervangen omdat die serieus hoor baar waren. Maar was ook vermeld bij aankoop.
Zijn de kosten ook niet perse.

Koste vorig jaar juli 1800 euro. net 2 ton op de teller met nieuwe apk en verse banden.
Kun je dan ook weer niks van zeggen.
En eerlijk is eerlijk, wiellagers en nu dit zijn de enige onderhouds kosten mbt reparaties tot nu toe.
Dus mag ie nog niet klagen.(vind ik dan)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 16:45  ·  #7
Ook ik heb 4 jongens die allemaal autorijden en regelmatig door mij erop worden aangesproken toch af en toe eens naar het oliepeil, bandenspanning, ruitensproeiervloeistof, verlichting ect. van hun (deels bedrijfs/lease) auto te kijken. Toch wordt ik af en toe (vooral 's nachts) nog gebeld met de boodschap van: Ik sta langs de A123456 en het olielampje brand al een hele tijd en de auto wil niet verder, wat zal/moet ik nu doen? of: Ik sta daar en daar en heb de verlichting laten branden, nou wil die niet starten. Jij hebt toch van die startkabels?
Ik ben nog uit de tijd, dat je altijd een kist vol gereedschap/reservelampen/olie/V-snaar bij je had als je ging rijden. Heb me altijd zelf en vaak ook anderen onderweg kunnen helpen. Ik vrees dat de auto's inmiddels zo geperfectioneerd zijn, dat een contactsleutel genoeg is om te kunnen rijden. Inmiddels hebben veel mensen geen notie van de gecompliceerdheid van wat er allemaal onder de koets zit, dat het allemaal aan storingen onderhevig kan zijn, maar dat preventief onderhoud de sleutel is tot storingvrij en veilig autorijden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 19:13  ·  #8
Helemaal mee eens Folke.
Als mij schoonvader ook zo zou denken, dan had me dat ruim een week sleutelen in de vakantie gescheeld.
En inderdaad, preventief onderhoud kan zeker geen kwaad.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 21:21  ·  #9
Voor mij w.b. APK is liever meer punten en wat extra's (preventief) doen op mijn auto dan dat ik straks voor een verassing kom te staan.
Als ik hoor dat een punt een advies punt is dan vraag ik direct: is deze advies voor meer dan een jaar? Is het minder dan wordt het meten opgelost.
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 26.09.2013 - 21:31  ·  #10
Tja heren, ik ben nu 41 en moet eerlijk zeggen dat m'n Volvo de eerste auto is die ik serieus bij probeer te houden en waar mee ik ook erg veel geleerd heb. Tot mei 2011 had ik eigenlijk steeds auto's die ik voor 300 euro kocht en dan na een jaar weg deed. Nu denk ik, tjee, die Volvo 340 op gas had ik nog kunnen hebben want weg gedaan om (denk ik nu) kleine dingen.

Tja :) wijsheid komt met de jaren ? ( hoop ik)

Dus tja dat de Zoons met 22 en 19 dit nog niet zo zien snap ik dan wel.

Moet wel zeggen dat ik blij ben veel geleerd te hebben van mijn "simpele" 940 voor ik mij aan de S80 waagde :)

Een 4 cilinder in de lengte met achterwiel aandrijving is mechanisch eenvoudiger dan een 5 cilinder overdwars met voorwiel aandrijving :) en dan nog alle electronica enzo.
Tja bij mijn 940 wel de computer vervangen, klik los, nieuwe er in en klik vast :)
Geen odb2 maar 4 lampjes met 100'n knippercodes :)

Ow en mijn APK taktiek is meestal , 2 maand van te voren keuren en dan rustig alle evt punten te lijf gaan.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 21.10.2013 - 16:25  ·  #11
tis maar goed dat apk's verplicht zijn in NL haha !
zn auto zal er technisch beter van worden
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 21.10.2013 - 16:34  ·  #12
Goede werkwijze inderdaar! Ik doe hetzelfde inderdaad. ;) Maar de S80 is dus weer lekker voorzien van een frisse APK begrijp ik?
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 21.10.2013 - 16:58  ·  #13
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 21.10.2013 - 17:03  ·  #14
Vloeistoffen en bandenspanning doe ik wekelijks zelfs. Lampjes inderdaad ook om de maand. Echter hoef ik dat eigenlijk niet te doen want de T5 verbruikt echt 0 olie. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: APK S80 1999

 · 
Posted: 21.10.2013 - 18:30  ·  #15
Checken kan sowieso geen kwaad.
Ik peil om de dag en kijk tevens naar de andere vloeistoffen.
Kleine moeite en kan een hoop problemen voorkomen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0