audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

welke moet je wel/niet hebben

 
 
 
 
 
Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 06.09.2023 - 20:22  ·  #1
Ik ben aan het kijken voor enkele (bijna) youngtimers V70 uit de jaren 2008-2010. Meeste van deze V70 modellen hebben wel een bluetooth telefoon ingebouwd, maar hebben geen mogelijkheid om audio te streamen. Althans, die heb ik nu niet te koop zien staan. Mijn 2012 model (eind 2011) heeft het moderne interieur en heeft dit wel. Lekker makkelijk om audio ook naar de achterbank te kunnen faderen tijdens vakanties. In mijn oudere V70 2002 moest ik werken met een parrot carkit en daarmee heb je die fader mogelijkheid niet. En eigenlijk vond ik het geen product dat kwalitatief zich kon meten aan de volvo standaard. Goedkope plastic knopjes enzo.

Zijn er goede losse audio streaming modules leverbaar die deze functie overnemen, waarbij alle normale audio functies van de standaard radio behouden blijven?? Graag jullie ervaring en adviezen
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 06.09.2023 - 21:38  ·  #2
Ik verkoop Mr12Volt P600 modules, onder meer voor de V70/XC70 en uiteraard S80 voor de P3 modellen, in het geval van de V70 dus 2007-2011.
Deze komt in het glasvezelnetwerk van de auto. Het slimme van deze module is, dat de CEM hem niet ‘ziet’. Softwarematig zit ie zeg maar achter de cd-speler. De CEM ziet de cd-speler, maar praat met de Bluetooth module. Omdat ie in het glasvezelnetwerk zit, werkt stuurwielbediening ook. En je ziet de titel van het liedje in het display (mits de cd-speler cd-text ondersteund).
In gebruik neemt deze de cd-speler over, die werkt dan niet meer. Wanneer je Bluetooth uitschakelt op je telefoon schakelt de module ‘uit’ en werkt de cd-speler weer. In feite blijft het hele systeem dus werkzaam.
Je kunt er ook prima mee bellen. Wat je daarbij wel moet weten, de module werkt onder de cd-functie. De radio ziet geen telefoon. Wil je streamen, dan moet je de radio op ‘Cd’ zetten. Wil je bellen, dan moet dat dus ook. Stel je luistert FM en je wordt gebeld, dan reageert de radio daar niet op. Zet je hem dan op cd, dan kun je opnemen. Het werkt dus niet zo ‘comfy’ als een Parrot die alles overruled, maar dit heeft wel meer de Volvo kwaliteit ;) zowel in duurzaamheid als in geluidskwaliteit.
Grom biedt hetzelfde aan, kan ik ook plaatsen, maar bij Grom is het verschil dat de MOST security uitgeschakeld moet worden. Software pakketje, kost een paar knaken. Ook is de Grom in aanschaf duurder. Totaal plaatje materiaal, software en arbeid is onder de streep behoorlijk verschillend, in het ruime voordeel van de Mr12Volt.
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 07.09.2023 - 04:27  ·  #3
Mr 12 Volt werkt uitstekend!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 07.09.2023 - 12:01  ·  #4
Een andere optie is - als je P3 Volvo met een AUX ingang is uitgerust - om die te vervangen door een bluetooth stream module. Die zijn wel te vinden op internet. De stroom tap je dan van de 12V aansluiting achterin de middenconsole (dat gaat met een klem-/prikverbinding die niet altijd goed werkt, dus dat kan je desgewenst wat beter doen door te solderen) en dan vervalt in feite het jack plugje waar je aux kabel in gaat en daar komt je bluetooth module voor in de plaats. Die aux ingang (indien aanwezig) zit een beetje op een rare plek, binnenin de middenconsole tegen de achterkant.
Of je doet ouderwets zoals ik met een kabeltje van je telefoon naar je aux ingang, maar dat is wel een beetje een rommeltje qua kabels, zeker als je (soms) ook nog je telefoon moet opladen middels een kabel vanuit de 12V plug op andere plek in de middenconsole.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 07.09.2023 - 14:57  ·  #5
Bluetooth is inferieur qua geluidstransmissie. Enigzins te pruimen Bluetooth sound transmissie protocol is LDAC. Echter zal je dat niet zo snel vinden. Een aux oplossing blijft het beste.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 07.09.2023 - 16:14  ·  #6
Je zit in een auto he.. geen concertzaal.
Spotify met hoogste bitrate settings is prima voor in de auto via Bluetooth. Ja, een FLAC afspelen via mijn GROM klinkt marginaal beter, maar in een auto maakt dat ook weer niet zo heel veel uit.
Aptx is trouwens ook dikke prima als je net wat meer kwaliteit wilt dan normale bluetooth.

Klooien met aux-kabeltjes is wel heel erg 1999
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 07.09.2023 - 18:43  ·  #7
Van de honderden klanten die ik heb gehad heb ik nooit iemand over de kwaliteit van (bijvoorbeeld) Spotify over bluetooth horen klagen. Tuurlijk, we weten allemaal dat al die gecomprimeerde streams kwalitatief minder zijn dan een cd of transmissie via een kabel, maar zoals Tom zegt; je zit in een auto. Verschillen zijn nauwelijks hoorbaar en zeker met motor-wind-omgevingslawaai erbij, blijft er van dat kwaliteitsverschil niets over.
Ik denk trouwens, dat als je in een thuis-setting blind testen doet met cd versus bluetooth, 9 van de 10 Volvo liefhebbers geen verschil hoort. Alles is relatief.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 08.09.2023 - 07:20  ·  #8
Ik heb zo'n Bluemusic bluetooth module van Douwe, werkt uitstekend
Om het geluid nog beter te laten klinken heb ik deze 2 apps geïnstalleerd op m'n telefoon > SpotiQ Ten en Sound
Zijn een soort equalizers waarmee je verschillende frequenties kunt aanpassen.
Ik gebruik eigenlijk meestal SpotiQ Ten, af en toe de Sound app omdat dan ook meer volume mogelijk is (bij nummers die ik flink hard wil luisteren ;-) )
...heb overigens wel de P200 versterker, DynAudio speakers en klein subwoofertje in de bagageruimte, alles bij elkaar geweldig geluid 8-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 08.09.2023 - 07:55  ·  #9
Quote door Doeke Dobma

Van de honderden klanten die ik heb gehad heb ik nooit iemand over de kwaliteit van (bijvoorbeeld) Spotify over bluetooth horen klagen. Tuurlijk, we weten allemaal dat al die gecomprimeerde streams kwalitatief minder zijn dan een cd of transmissie via een kabel, maar zoals Tom zegt; je zit in een auto. Verschillen zijn nauwelijks hoorbaar en zeker met motor-wind-omgevingslawaai erbij, blijft er van dat kwaliteitsverschil niets over.
Ik denk trouwens, dat als je in een thuis-setting blind testen doet met cd versus bluetooth, 9 van de 10 Volvo liefhebbers geen verschil hoort. Alles is relatief.

Veel mensen vergeten ook nog eens dat je de geluidskwaliteit kan instellen van Spotify. Standaard staat die bij streaming op laag. Het verschil tussen lage en hoge kwaliteit hoor je wel duidelijk
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 08.09.2023 - 08:16  ·  #10
Klopt, en met de databundels van nu kun je ook prima hoge kwaliteit selecteren.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 08.09.2023 - 20:56  ·  #11
Lol, dan ben ik die 1 uit 10 met een eigen concertzaal in mijn s80...

https://www.headphonesty.com/2…explained/

Bitrates die zo belabberd zijn dat je niet eens 16bit/44KHz audio kan transferren. Maar klinkt goed hoor...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 09.09.2023 - 11:42  ·  #12
Bij geluid is een heel groot deel beleving en psychologie. Daar kan het ook wel eens in zitten
Autopet
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 19
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 22.09.2023 - 13:00  ·  #13
Dank Doeke, klinkt goed. En CD aansluiting wordt tegenwoordig toch niet meer gebruikt. Prima te gebruiken voor carkit en audio streamen.

Zodra ik mijn V70 Ocean Race heb kunnen inruilen voor een mooie (bijna) youngtimer, dan meld ik me bij je. Ik woon in de binnenstad en moet helaas een keer van mijn diesel af. Het omslagpunt is snel bereikt tegenwoordig (+18 dKM per jaar), maar ja. Na 4 jaar zeer trouwe dienst zonder problemen hoop ik er iemand anders blij mee te maken.

Mocht iemand interesse hebben in mijn V70 D3 Ocean Race 2011, let me know. Ik verkoop m liever aan een liefhebber dan in te ruilen voor internationale handel. Ik ga er waarschijnlijk nog spijt van krijgen vrees ik



Quote door Doeke Dobma

Ik verkoop Mr12Volt P600 modules, onder meer voor de V70/XC70 en uiteraard S80 voor de P3 modellen, in het geval van de V70 dus 2007-2011.
Deze komt in het glasvezelnetwerk van de auto. Het slimme van deze module is, dat de CEM hem niet ‘ziet’. Softwarematig zit ie zeg maar achter de cd-speler. De CEM ziet de cd-speler, maar praat met de Bluetooth module. Omdat ie in het glasvezelnetwerk zit, werkt stuurwielbediening ook. En je ziet de titel van het liedje in het display (mits de cd-speler cd-text ondersteund).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: audio streaming bluetooth module V70 2007-2010

 · 
Posted: 22.09.2023 - 22:29  ·  #14
Altijd welkom :)

Ocean Race en vijfpitter, daar zijn echt nog wel liefhebbers voor hoor!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0