Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika alias Blade. Hands up \o/

For life! :-)

 
 
 
 
 
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika alias Blade. Hands up \o/

 · 
Posted: 17.03.2021 - 23:19  ·  #1
Ik meende dat ik al een recensie had achtergelaten hier, maar nu ik zocht (om aan te vullen) kan ik niks vinden.
Raar, mocht ik het mis hebben dan hier dus mijn 2e :-)

Ik kan er een enorm lang verhaal van maken (ga ik onbedoeld vast ook doen), maar het is eigenlijk heel simpel - (Poika) Polter is de eerste garagist in mijn leven waar ik me compleet "veilig" voel, waarbij ik nooit het gevoel heb dat ik moet twijfelen aan z'n intenties.

Laten we beginnen met het "gevoel" - de garage ziet er netter uit dan mijn woonkamer.
Alles is net, opgeruimd, en overzichtelijk. Geen rondslingerende onderdelen / gereedschap, geen vieze vloer... Het ziet er bijna uit als een filmset.
Dat geeft vertrouwen - iemand die zo voorzichtig en netjes als Poika omgaat met z'n eigen spullen, vertrouw ik ook met de mijne.

Verder - geen bullNondeju. Poika weet precies waar hij het over heeft, is altijd zeker van z'n zaak, maar (heel belangrijk) als er iets is waar geen zekerheid over *is*, zegt hij dat eerlijk - zonder er omheen te draaien.

Hij heeft de motor van mijn import V70 op mijn verzoek helemaal aangepakt - carter ventilatie, oliedruk herstel, grote beurt, en nog meer waar ik even niet op kan komen. Allemaal keurig gedaan.
Later mijn voorvering aangepakt, eerlijk aangevend welke delen wel vervangen moesten worden en welke niet nodig waren.
Elke andere garagist (lees: dealer) in mijn verleden had gewoon ingezet op "alles vervangen, en waarschijnlijk nog wat meer ongerelateerde zaken".
Tijdens het werk kreeg ik foto's gewhatsapped zodat ik precies kon volgen wat er gebeurde.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en dat waardeer ik echt enorm.

Toen ik later toch tegen iets raars aanliep - mijn peilstok werd (na flink optrekken / "wide open throttle") eruit geblazen en de motor zat onder met olie - was hij nog bezorgder dan ik, en wou 'm direct zien.
Uiteindelijk bleek het probleem absoluut niet aan zijn onderhoud te liggen - maar aan iets dat echt zelden voorkomt, en dan meestal enkel in combinatie met een motor tune (die ik heb laten doen bij Obbe, waar Poika van heeft laten weten dat hij het in principe liever niet zou zien ;-)).

Het probleem was dat bij mijn 2006 import de rubbers van de peilstok compleet versteend waren - toen hij ze eraf probeerde te halen braken ze in stukken - zo hard als plastic!

Hij was dit nog nooit tegen gekomen (Volvo Stern in Haarlem ook niet, die heb ik de restanten van mijn "rubbers" laten zien), maar bestelde gelijk nieuwe rubbertjes voor me die ik die middag in Haarlem op kon halen, en neemt het vanaf nu op in z'n standaard checklist / "te vervangen materialen".

Om zeker te zijn heeft hij ook nog een compressie test uitgevoerd (met vlag en wimpel geslaagd).
Allemaal als service - ik kon na een uur wegrijden zonder ook maar iets af te hoeven rekenen.

Kortom - om de andere leden hier te quoten, "hands up for Polter" :-)

Oh en afgezien van het technische aspect is 't een verdomd aardige kerel, niet heel onbelangrijk.
Deze V70 blijft zijn leven lang bij Poika komen! \o/
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika. Hands up \o/

 · 
Posted: 18.03.2021 - 00:17  ·  #2
Quote door Pygmy

Het probleem was dat bij mijn 2006 import de rubbers van de peilstok compleet versteend waren - toen hij ze eraf probeerde te halen braken ze in stukken - zo hard als plastic!


Die haal je bij de oliedrukherstel reparatie toch ook al los?
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika. Hands up \o/

 · 
Posted: 18.03.2021 - 00:56  ·  #3
Quote door trabbit

Quote door Pygmy

Het probleem was dat bij mijn 2006 import de rubbers van de peilstok compleet versteend waren - toen hij ze eraf probeerde te halen braken ze in stukken - zo hard als plastic!


Die haal je bij de oliedrukherstel reparatie toch ook al los?


Die van de buis wel. Deze *leken* goed - totdat je ze los probeert te halen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika. Hands up \o/

 · 
Posted: 18.03.2021 - 11:03  ·  #4
Dank voor de review Lennart. Dat was inderdaad wel even schrikken vd peilstok die eruit kwam bij volgas. Ik had dit nog nooit aan de hand gehad. Gelukkig ben jij heel handig met Google!

De genoemde rubbertjes liggen inmiddels op voorraad en gaan nu standaard vervangen worden bij de oliedrukherstel/vervangen carterventilatie. Het onderste rubbertje vd peilstok houder verving ik al van begin af aan toen ik begon met deze reparaties.

Wees zuinig op je mooie bolide! En ik vind het inderdaad jammer vd tuning. het is zon mooie originele lage kmstand auto met lpt turbo. Die rijden zo geweldig vanuit de fabriek, daar hoeft wat mij betreft niks aan gewijzigd worden. Maar hé, het is niet mijn auto.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika. Hands up \o/

 · 
Posted: 18.03.2021 - 22:48  ·  #5
Quote
En ik vind het inderdaad jammer vd tuning. het is zon mooie originele lage kmstand auto met lpt turbo. Die rijden zo geweldig vanuit de fabriek, daar hoeft wat mij betreft niks aan gewijzigd worden. Maar hé, het is niet mijn auto.


Mja, ik heb nog een optie openstaan bij Obbe om hem wat milder te maken waar ik denk ik wel gebruik van ga maken.
Ik vind de extra power fijn bij het invoegen, maar ik hoef niet bij elk groen stoplicht een sprintje te winnen..

Momenteel heb ik nog steeds het gevoel alsof m'n gaspedaal 80% van de power in de eerste 50% van het indrukken gemapt heeft.
Ik zou graag inzage hebben in wat er allemaal aangepast is bij de tune zodat ik weloverwogen keuzes kan maken wat ik wel en niet zou willen toepassen.
Obbe moet (begrijpelijk) z'n intellectueel eigendom beschermen (zodat anderen z'n tunes niet kopieeren) dus toen ik vorige keer vroeg of ik een uitdraaitje kon krijgen van de veranderingen om zelf eens door te nemen bleek dat helaas niet mogelijk.

Bij m'n afstandsbestuurbare auto's kan ik de throttle response curve instellen - lineaire throttle mappen naar een curve, zodat hij onderaan minder gevoelig is en hoe meer throttle je geeft, hoe heftiger hij reageert. Dat houdt de auto's lekker rijdbaar - bij weinig gas kun je subtiel rijden, als je wilt blazen druk je 'm vol in.
Geen idee of dat hier ook zou kunnen, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Afijn, dat hoort allemaal in een ander topic thuis :-)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika alias Blade. Hands up \o/

 · 
Posted: 19.03.2021 - 07:31  ·  #6
Quote door Pygmy

Momenteel heb ik nog steeds het gevoel alsof m'n gaspedaal 80% van de power in de eerste 50% van het indrukken gemapt heeft.


Om hierop in te zoomen: Ik zie dit exact gebeuren als ik het rijden monitor via de OBD-II tool via de smartphone. De engine load is al heel snel 100% terwijl het gaspedaal nog niet onderin zit. Maar ook de maximale gemeten gaspedaal belasting is bij mij nooit meer dan 60%. Dit geeft een gevoel van "lekker aan het gas hangen"

Ik kan alleen niet zeggen of dit voordat de tuning door Obbe geladen is anders was. Toen had ik de OBD nog niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika alias Blade. Hands up \o/

 · 
Posted: 19.03.2021 - 08:30  ·  #7
Tegenwoordig rijden al die downsize blokjes zo. Want dan voelt de auto zo lekker snel :P
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Autobedrijf Polter - hier ook wel bekend als Poika alias Blade. Hands up \o/

 · 
Posted: 19.03.2021 - 21:44  ·  #8
Quote door martijn-a

Om hierop in te zoomen: Ik zie dit exact gebeuren als ik het rijden monitor via de OBD-II tool via de smartphone. De engine load is al heel snel 100% terwijl het gaspedaal nog niet onderin zit. Maar ook de maximale gemeten gaspedaal belasting is bij mij nooit meer dan 60%. Dit geeft een gevoel van "lekker aan het gas hangen"

Ik kan alleen niet zeggen of dit voordat de tuning door Obbe geladen is anders was. Toen had ik de OBD nog niet.


Oeh dan is dit toch wel een dingetje, dit had hij echt niet voor de tune.

Ik zal Obbe eens even bellen, die zal dat ongetwijfeld direct kunnen vertellen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0