Automaat bij stoplicht?!

 
 
 
 
 
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 05.03.2012 - 21:12  ·  #1
Ik ben nog niet zo'n automaat kenner, maar ik vroeg me het volgende af...

Als je bij een stoplicht staat te wachten, wat is dan beter. Automaat in de "N" zetten of in de "D" houden en voet op de rem????
freek-t
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 05.03.2012 - 21:14  ·  #2
Goeie vraag, zat ik ook over na te denken...
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 05.03.2012 - 21:17  ·  #3
gewoon voet op de rem niet nadenken en bij groen GAS!!!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 05.03.2012 - 21:22  ·  #4
...
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 06.03.2012 - 21:34  ·  #5
Hahaha,

Dan is het goed.

Ik vroeg het omdat ik laatst hoorde dat het bij een handbak niet goed is voor de bak als je bij stilstand de auto in zijn 1 laat staan met de koppeling ingetrapt.... Vroeg me af hoe dat dan bij een automaat zou zijn...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 07.03.2012 - 00:08  ·  #6
Op zich kan het inderdaad nit zo heel veel kwaad, behalve als je de rem niet echt goed aantrapt en de schijven constant een beetje lopen te wrikken aan je remblokken (hoor je vaak licht kraken als je de rem wat losser laat). Daar slijten je blokken nl. zo hard van, maar dat gaat bij een automaat toch veel sneller als bij een handbak omdat je die ook veel mooier en vaker kunt laten remmen op de motor. Bij een automaat moeten de remmen daar veel werk van overnemen.

De automaat is en visco-koppeling en bij stilstand in 'D' zal die toch altijd wat blijven slippen (wat normaal is overigens). Als dit bij hoge temperauren heel lang duurt, kan de olie dus wat warmer worden, maar zal in de regel ook wel meevallen.
Toch zet ik de automaat in N als ik van tevoren weet dat ik langer stil sta, b.v. als ik een verkeerslicht nader en hij net op rood springt, dan weet je al dat je de volle tijd staat te wachten. Maar dit doe ik niet echt met het oogmerk om slijtage te voorkomen of te beperken, maar ook gewoon omdat ik het prettiger vind om niet zo lang m'n poot op de rem te hoeven drukken. Bovendien bespaart de echte hollander dan ook weer een paar cent op de levensduur van je remlichten.... :D
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 07.03.2012 - 09:12  ·  #7
Duidelijk verhaal! Thanks!
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 07.03.2012 - 14:41  ·  #8
IDD bij langere wacht tijden zet ik hem ook regelmatig in N, vindt dat ook wat prettiger voor die gene die achter mij staan... die hoeven dan niet constant naar mijn felle remlichten te staren...
Overigens heb ik nog software die de bak vrij zet als ik stil sta en m'n poot op de rem heb.

Frans
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 07.03.2012 - 19:56  ·  #9
Altijd in " N " bij een stoplicht.
Is een soort dwangneurose geworden vanwege het volgende:

Bij een flinke remactie (80 km weg,flitspaal bij het stoplicht en dus bij oranje vol in de ankers) zijn de schijven en blokken zeikheet.
Wanneer je nu de rem vast houdt, krijg je temp.spanningen in de schijf .
Als de rem losgelaten wordt is er een minimale ruimte tussen blokken en schijf en dus minder temp.spanningen.
De kans op kromme schijven wordt daarmee kleiner
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 28.03.2012 - 18:59  ·  #10
Wat Edje zegt, is inderdaad waar. Trillende remmen is om die reden ook vaker een automatenkwaal dan een handbakkwaal, denk ik. En dan niet alleen door het harde remmen maar inderdaad door het daarna stilstaan. Je staat stil met je poot strak op het pedaal, remschijven zijn bloedheet van de rem-actie en die raken vervolgens sneller hun warmte kwijt op het kontaktvlak met de blokken dan overal anders. En misschien ook een oorzaak: tijdens het afkoelen wordt er wel druk uitgeoefend op de schijven ter hoogte van het kontaktvlak met de blokken en elders niet. Gevolg: kleinle vervormingen maar je merkt het erg goed.

Maar on-topic: JeeBee z'n punt.
Met een handbak in de versnelling stilstaan is volledig niet te vergelijken met een automaat.
- Bij een handbak is het van oudsher om technische redenen beter in z'n vrij EN koppeling los omdat het druklager onder druk blijft staan bij het bedienen van de koppeling. "Daar dient het voor", kun je zeggen en dan heb je gelijk. Maar toch, dat ding heeft de naam sneller te verslijten als je dit vaak doet. Net als de drukgroep overigens. Maar dan wat minder, volgens mij. Bij het vervangen van de plaat wordt om die reden vaak gekozen om ook het lager en de drukgroep te vervangen. "De boel ligt toch open en voor die paarhonderd euro extra...".
- Bij een automaat is daar geen sprake van (de werking ervan is helemaal anders) en er zijn geen technische redenen van betekenis (afgezien van die warme remschijven na hard remmen) om 'm in Neutraal te zetten. Hooguit inderdaad zoals eerder genoemd wat meer warmteontwikkeling maar het is niet zo dat je ventilator daar veel eerder van zou gaan draaien, ofzo. Net wat je fijn vindt dus.

Bij een versnellingsbak met automatische koppeling zoals in bv. de Smart, de Audi 1.2tdi en de Lupo 3L (dat zijn geen automaten) is het weer een beetje anders. Volgens mij hebben die geen "vrij" maar daar wordt door de hydrauliek de koppeling "ingedrukt" als je stil staat. Daar heb je dus niks te kiezen.

Groet, Bas.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 28.03.2012 - 21:08  ·  #11
Baso! Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Toevallig heb ik voor het werk een Smart en die heeft een vrijstand. Vind het wel een mooi contrast. Smart voor een werk en een grote V70 privé.

Smart is trouwens wel een handige auto. Vroeger vond ik het altijd een beetje kapsters auto's, maar als je veel in nieuwbouwbuurten komt waar iedereen 3 auto's heeft..... dan is een Smart makkelijker parkeren dan een v70.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 29.03.2012 - 15:04  ·  #12
Verhip, jeebee, precies de combinatie die wij ook hadden (en de Maserati dan). Alleen hebben wij onlangs de Smart weg gedaan, na vorig jaar slechts 3.000 km. gereden te hebben met hem. Geinig karretje, met hoog verbruik, ook hoog olie-verbruik, maar wel plek voor genoeg bierkratten voor een feestje.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Automaat bij stoplicht?!

 · 
Posted: 29.03.2012 - 21:07  ·  #13
hahaha, bierkratten heb ik er nog niet ingepakt. Er zit ook reclame op. Staat misschien een beetje vreemd. Assurantie adviseur met allemaal bierkratten..... Die zet ik wel in de volvo.

Onze smart is één van de eerste modellen geloof ik. Verbruik is redelijk. Ik geloof zo'n 400 - 500 km op een tank. Olie verbruikt ie wel idd.

Ik kan die auto serieus aanraden! Is mij 100% meegevallen. Ben 1m90 en 100kg en kan er prima in zitten en rijden. Hij heeft alleen de vering van een kart.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0