automaat en cruise control

 
 
 
 
 
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 25.11.2015 - 17:05  ·  #16
Quote door Kaaskop

Quote door Jack van Iersel

Quote door rolvio

Bijzonder dus. Ben niet de enige blijkbaar... Het probleem zit hem denk ik ook met inschakelen van de cc. Om hem aan te zetten druk je op knopje cruise, vervolgens op het + knopje. Dat vind ik vreemd. Je zou zeggen; ik zet de cc aan en klaar. Maar nee, daarnaast moet ik ook nog op plus knopje drukken, waardoor de auto versnelt.

En ja, ik rij wel 50 op de cruise. Rij ik tenminste niet te hard <_<



Dat is gedaan zodat je niet per ongeluk de cruise control erop zet.


en als een dwaas naar de 160 km/h accelereert :lol: :lol:

En dat plus/min knopje drukken hoef je maar 0,1 seconde te doen. Bij mij verhoogt dat de snelheid niet als ik dat kort doe.

Werkt in veel auto's: eerst aanzetten en dan snelheid vastklikken. Er zijn wel merken waarbij je direct de snelheid kan vastklikken, volgens mij bij mijn eerdere VW's maar dan had je op de stengel een fysiek schakelaartje voor de CC die je altijd in de 'aan'-stand kon laten staan.


Exact.

Offtopic:
Tegenwoordig wordt het gas geregeld via sensoren, maar voorheen was dat niet. Een kameraad reed een Honda 5th Gen Prelude met dus ook cruise control. Op een gegeven moment rijd ik met die auto, CC erop en toen was ik mijn pedaal opeens kwijt. Ik laat namelijk mijn voet altijd nog lichtje leunen op het pedaal, zelfs tijdens CC. Wat bleek, bij hem was dat nog mechanisch. Gauw de auto richting de 200 gestuurd, CC erop, en terug laten zakken naar de 80km/u. Daarna dus de restore knop ingedrukt en kijken wat er gebeurd, en ja hoor plankgas ging het pedaal :yes: :D
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 25.11.2015 - 17:06  ·  #17
Quote door volvo355

Toch maar eens opletten bij onze T5 dan als ik weer in de auto zit. Die is uit 2001 en heeft ook een geartronic.

Dat het mij niet bekend voorkomt kan natuurlijk ook omdat wij, nu ik erover nadenk, eigenlijk nooit bij 50 km/h op de cruise control rijden.

Gister bij onze V70 toch ook maar is gekeken want was wel benieuwd. En inderdaad bij 50 maakt hij rond de 1500 toeren en bij cruise inschakelen gaat hij 500 toeren omhoog.
2.5T 2006 geartronic 200k gelopen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 25.11.2015 - 18:41  ·  #18
Eigenlijk is het allemaal goed te verklaren.
Een automatische versnellingsbak slaat alle schakelmomenten op, als referentie.
Aangezien 50km/h een snelheid is, waarbij geaccelereerd wordt, zal de bak hier ook aan refereren.
Gevolg is dat hij bij een dergelijke snelheid een versnelling terug schakeld.
Op zich wel logisch, maar niet altijd even wenselijk.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 25.11.2015 - 20:45  ·  #19
Zoals Rolvio, de opener van dit topic, aangeeft is heel normaal. Ik ken die situatie: rij je netjes 50 dan draait de motor heel lage toeren. Maar zodra je de CC inschakelt verhoogt het toerental omdat de bak terugschakelt.

Ook zo'n irritant moment: als je 80 rijdt op de CC dan rijdt de wagen in de 5e versnelling. Moet je dan je snelheid iets verlagen middels het minnetje dan blijf je tot een snelheid van circa 76 in de 5e versnelling rijden. Verhoog je daarna de snelheid met het plusje dan schakelt de GT terug naar 4 en moet je weer ruim 82 rijden alvorens de GT naar de 5e versnelling gaat. Heel vervelend met een chauffeur voor je die telkens wisselende snelheden aanhoud :'(
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 25.11.2015 - 23:27  ·  #20
Het is ook niet super erg of zo, maar valt mij gewoon op. Dit had ik met mijn 850 niet. Weet niet of het iets met flushen van de bak heeft te maken, wat ik wel weet is dat hij zijdezacht schakelt. Zeggen ook vrienden die hebben gereden in mijn auto en die een automaat zijn gewend...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 06.01.2016 - 22:06  ·  #21
Mijn V70R met Geartronic blijft netjes in dezelfde versnelling staan als ik 'm met 50km/h op de CC zet.
Bak is eind september bij de Poerflush meeting gespoeld. Of dat er mee te maken heeft?
epz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: delft e.o.
Leeftijd: 61
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 27.02.2016 - 20:15  ·  #22
Ik heb er ook "last"van. Wat bij mij helpt is je gaspedaal nog twee of drie tellen op de zelfde stand houden, nadat je de + of - hebt aangetipt van de CC.

Je zou het ook eens kunnen proberen in 4 in plaats van D en kijken wat het dan doet. :o
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 27.02.2016 - 23:02  ·  #23
Klopt, had ik ook ontdekt inmiddels
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 49
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: automaat en cruise control

 · 
Posted: 13.03.2016 - 01:28  ·  #24
Ik heb het uitgeprobeerd en vervolgens in de 5 op handbediening te zetten.
Ik kreeg een zeer onaangenaam rijgedrag omdat hij gas geeft als.de weg ook maar een klein beetje omhoog gaat, en neutraal zet als deze de 50 weer bereikt. Neutraal zetten doet hij automatisch omdat je onder de 1500 toeren zit.
Wat je krijgt is dus gas, neutraal, gas, neutraal, gas etc.
Onaangenaam rijden en hoger brandstof verbruik. Vandaar dat hij de 4e versnelling kiest met hogere toeren, dat krijg je dat niet
 
Selected quotes for multi-quoting:   0