Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 14.08.2012 - 21:25  ·  #16
ps..
Is er geen handmatig manier van dat resetten...
Ik kan me voorstellen niet iedereen vida@homa heeft....

Dacht aan het trucje voor een v40 om service te resetten met je dagteller knopje...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 00:36  ·  #17
Overal lees je, om de oil counter service reset en de adaptation uit te voeren als je bak olie ververst hebt / geflushed hebt. Dus, lijkt me dit niet geheel vreemd om uit te voeren.

Je merkt overigens dat de bak zich na een oliewissel toch weer zelf heel langzaam aan het aanpassen is, maar dat duurt lang (max 5000 km). En soms wil je dat niet, bovendien die max 5000 km kan wel eens schadelijk zijn voor de bak.

Ik moet morgen overigens toch nog eens kijken naar het olienivo, aangezien dit maar net aan onderaan het streepje hot staat als ik dik 20 km gereden heb. Ik vind op dit moment de lockup te snel van de bak af gaan, met als gevolg dat je het gevoel hebt met een ouderwetse automaat te rijden. Dit wordt beter naarmate je langer met de wagen rijdt (olie is dan inmiddels warm zat). Bij koude motor is dit verschijnsel heftiger.

Als het goed is heb ik a.s. vrijdag een Volvo Dice Interface in huis, en hoef ik dus ook niet meer naar de dealer om de Volvo te kunnen uitlezen e.d. Lijkt me wel een leuke oplossing.

Op dit moment heeft de bak dus toch weer langzaam problemen gekregen, maar dat zijn niet de problemen met klappen bij overschakelen, gaat boterzacht, behalve de 3 naar 2 kick down die nog licht moeizaam verloopt.

Ik geloof ook niet dat ik de 3 naar 2 er helemaal uit krijg, en het kan zijn dat ik later dit jaar een update van de solenoids van de bak ga doen, dat wordt dan een setje Rostra solenoids. En als ik dan reacties lees op engelstalige sites, B4 + vloeistofverversen en Rostra solenoids plaatsen dan is het probleem met schakelen in de meeste gevallen opgelost.

Gezien de kleur van de ATF vloeistof na dik 300 km verwacht ik niet dat de bak nog (extreem) vervuild is. En als dat wel zo was, dan had de bak niet geschakeld zoals ie nu. Dus even afwachten wat de DICE interface gaat brengen, daarna zien we verder.

@Franksvolvo,

Het schijnt mogelijk te zijn een gedeeltelijke reset te doen door de accu 30 minuten los te koppelen, maar daar wis je niet alles mee. Dus vandaar dat je toch niet ontkomt aan een reset met VIDA. En als je VIDA dan toch hebt, ben ik ook wel benieuwd wat voor foutcodes er nog meer aanwezig zijn in de S60.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 09:12  ·  #18
Quote door Gerci
wordt de melding "service versnellingsbak noodzakelijk" niet getriggered doordat de bak olie temperatuur gedurende een bepaalde tijd hoger dan een grenswaarde is geweest (bijv. door lang in een te hoge versnelling met een zware caravan in de bergen te rijden) ?

... dat lijkt mij theoretisch mogelijk ja, maar ik heb het nog nooit gezien terwijl ik dat wel gedaan heb met V70, chiptuning en zware hut er achter met 1000 kM in één etmaal :love:

@Franksvolvo:
... met het dagtellerknopje en het contactslot resetten gaat alleen voor de normale service interval melding. Voor de rest heb je echt Vida & Dice nodig. Indien in de buurt dan welkom hier (voor een zacht prijsje) :love:
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 09:17  ·  #19
@EnnoE34: heb je de truc om je automaat te "ontleren" op pagina 14 van je pdf-je al uitgeprobeerd?
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 09:28  ·  #20
Quote door Gerci

@EnnoE34: heb je de truc om je automaat te "ontleren" op pagina 14 van je pdf-je al uitgeprobeerd?


Welke pdf heb je het over....??? O-) O-)
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 09:32  ·  #21
Quote door Franksvolvo

Quote door Gerci

@EnnoE34: heb je de truc om je automaat te "ontleren" op pagina 14 van je pdf-je al uitgeprobeerd?


Welke pdf heb je het over....??? O-) O-)


... idd ???? :sleep:
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 10:49  ·  #22
zie het derde berichtje van EnnoE34....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 10:50  ·  #23
http://www.myvolvolibrary.info…0%20SN.pdf

Deze PDF, pagina 14. Maar ik vermoed dat een VIDA / DICE interface meer effectief is. Ik ga vandaag de kofferbak eerst eens leeg halen, dan een vlak stuk weg zien te vinden en olie controlleren volgens de manier waarop het moet. Vanochtend deed ie het eigenlijk best goed, al blijft de lockup te traag reageren en vliegt er ook te snel weer af.

Beetje off topic, misschien een ideetje om een lijstje te maken met mensen met een VIDA / DICE interface thuis.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 11:36  ·  #24
Quote door EnnoE34
Beetje off topic, misschien een ideetje om een lijstje te maken met mensen met een VIDA / DICE interface thuis.

Goed idee, wie start er mee?
En maak dan vermelding van alleen VIDA (met versienummer) en VIDA + DICE + regio van de bezitter.
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 11:41  ·  #25
Kan iemand mij dit in technisch NL uitleggen...
Google vertaald zo bagger technisch....

Service. The TCM can sometimes take many miles to fully adapt. If you
do not have access to the factory tester or Volvo VADIS, then you
might try the following.
1. Drive the car forward in the “D” range at about 5 mph (8kph) and
bring to a gentle stop. Repeat this procedure at least 10 times.
2. With the engine at idle and your foot on the brake,shift from “N” to
“D”. Wait for about 30 seconds. Release the brake. Repeat this
procedure for 10 cycles.
If the above does not cure the fault, you will needto get access to a
factory tester to reset the adaptation. Remember though that the TCM is
constantly updating so not every shift will be the same.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 11:46  ·  #26
Quote door Greyline

Quote door EnnoE34
Beetje off topic, misschien een ideetje om een lijstje te maken met mensen met een VIDA / DICE interface thuis.

Goed idee, wie start er mee?
En maak dan vermelding van alleen VIDA (met versienummer) en VIDA + DICE + regio van de bezitter.


Ik maak vrijdag als ik het spul binnen heb wel een begin in een nieuwe posting. De VIDA / DICE landkaart.

@Franksvolvo

De vrije vertaling luidt :

De bak is zelf adaptief. Alleen kan het erg lang duren voordat een bak zich aanpast aan de gewijzigde omstandigheden (waaronder ook ververste olie).

Als de truc uit de PDF niet lukt (does not cure the fault), moet je dus toch naar VIDA gaan om de bak geheel te resetten. Na de reset gaat het adaptie proces gewoon weer verder, maar dat is zoals de bak is ontworpen.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 13:24  ·  #27
Quote door EnnoE34
Ik maak vrijdag als ik het spul binnen heb wel een begin in een nieuwe posting. De VIDA / DICE landkaart.

... dat duurt wel erg lang, daarom zelf maar een voorzet gedaan, zie topic.php?t=3519 :love:
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 13:25  ·  #28
@franksvolvo: de letterlijke vertaling:
De TCM heeft soms vele kilometers nodig om aan te passen. Als je geen toegang hebt tot VIDA/VADIS kun je het volgende proberen:
1.Rij de auto vooruit in "D" met ca. 8 km/h en rem voorzichtig af tot stilstand. Herhaal dit minimaal 10 keer.
2. Met de motor in stationair toerental en je voet op de rem, schakel van "N" naar "D". Wacht 30 seconden en laat de rem los.Herhaal dit tien keer.
Als bovenstaande het probleem niet opheft heb je toch VIDA/VADIS nodig om het adaptatieproces te resetten. Maar wees je ervan bewust dat de TCM (bakcomputer) constant aan het aanpassen is dus geen schakelbeweging is in detail hetzelfde als de vorige.
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 14:42  ·  #29
Quote door Gerci

@franksvolvo: de letterlijke vertaling:
De TCM heeft soms vele kilometers nodig om aan te passen. Als je geen toegang hebt tot VIDA/VADIS kun je het volgende proberen:
1.Rij de auto vooruit in "D" met ca. 8 km/h en rem voorzichtig af tot stilstand. Herhaal dit minimaal 10 keer.
2. Met de motor in stationair toerental en je voet op de rem, schakel van "N" naar "D". Wacht 30 seconden en laat de rem los.Herhaal dit tien keer.
Als bovenstaande het probleem niet opheft heb je toch VIDA/VADIS nodig om het adaptatieproces te resetten. Maar wees je ervan bewust dat de TCM (bakcomputer) constant aan het aanpassen is dus geen schakelbeweging is in detail hetzelfde als de vorige.

Dankje !!!!

Maar had ik het toch begrepen dat ik het niet snap....

1 hoeveel km/ hoe lang, 8 km per uur rijden ??
2 ik sta in D als ik rijdend tot stilstand kom. dus dan terug naar n en dan weer naar d?
3 Moeten 1 en 2 achter elkaar/of gelijktijdig?
4 hoe lang moet ik de rem los laten [ bij stap 2 ? ]

En last bud not least..
Ik heb van Gery geleerd, dat hij de momenten ook op moet slaan..
Minstens 1 minuut stilstaan en niets doen.....

Dus is deze manier echt wel wat?
Of is dit een broodje aap??
:-/ :-/ :-/ :-/

Want als het werkt lijkt het me wel wat.
Zodat je hem weer ff kunt resetten....
Maar ja...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 15.08.2012 - 17:44  ·  #30
Vanmiddag kunnen constateren dat de bak toch lekker slipt. Alle sites geven aan, controlleer of het nivo wel hoog genoeg is, dus dat was het proberen waard. Ik had vanochtend al een liter EUROL ATF gehaald, bij van de Feer automaterialen in Almere. En na mijn ritje vanmiddag richting almere stad voelde het niet goed.

Er zijn dan een aantal opties :
1. Solenoids ;
2. koppelomvormer
3. bak defect
4. te weinig olie, en dus onvoldoende druk opbouw.

Dat laatste geprobeerd, 100cc toegevoegd en het resultaat : problemen grotendeels weg. Ook het terugschakelen van 3 naar 2, is nu netjes. De belangrijkste vraag voor mij op dit moment : voor hoe lang.

Op de terugweg vanmiddag van Almere stad begon ie vanaf 4000 toeren raar te sputteren, en het motorstoringslampje begon te knipperen waarom mijn gedachte was ....het zal toch niet.

LPG schakelaar omgezet, motorstoringslampje uit en de melding "Spoed,langzaam rijden", verdween na een paar minuten. Ergo een lege LPG tank.

Waar het dus grotendeels opneer komt, precies de juiste hoeveelheid olie in de bak bij de juist temperatuur (80 graden olietemperatuur). Alleen, hoe meet je dat? En hoe los je dit op. Ik hoop dat met VIDA enige live data beschikbaar komt en dus ook dit soort data zoals de bakolietemperatuur. Weet iemand dat?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0