Automaat, drain & fill

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 20.10.2012 - 11:45  ·  #76
Beide acties moet je met VIDA doen. Stelt niet veel voor, maar is wel ten zeerste aan te raden. Dan kan je bak weer beginnen van leren met een schone lei.

Misschien even opzoeken wie in jouw buurt de beschikking heeft over VIDA. Is wellicht goedkoper dan een ritje dealer om dit te laten doen.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 20.10.2012 - 11:52  ·  #77
goed idee, ik zal eens informeren. heb vandaag de 2e drain and fill gedaan. heb verder nog niet veel gereden, maar heb stiekum de indruk dat de lock-up er beter op blijkt zitten. kan meer gas geven vanaf laten we zeggen 85 voordat hij eruit gaat. na het powerflushen van vorig jaar is de boel niet geresset, had misschien wel gemoeten.
resetten na iedere oliewissel? of als ik helemaal klaar ben met m'n 24 liter olie?
gr ed.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 20.10.2012 - 11:55  ·  #78
Ik reset nu bij elke olie wissel. Het zorgt er wel voor de bak in het begin wat houterig schakelt. Dit trekt bij na een paar honderd kilomters. Het versnelt in ieder geval het adaptieproces.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.10.2012 - 19:14  ·  #79
ik heb inmiddels 12 liter atf olie erdoorheen en heb ook maar een nieuw b4 cover gemonteerd. oude was niet stuk maar nieuwe toch maar gemonteerd.
1 o-ring voor de zuiger en 2 voor het dekseltje.
is er iemand in de buurt van tiel die in het bezit is van vida/dice om de addaptie enz te resetten van de automaat? ik wil eens kijken wat de bak dan gaat doen.
gr ed.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.10.2012 - 19:23  ·  #80
Onderstaande ter info.


FORUMNAAM.......VIDA VERSIE....DICE (j/n)REGIO
-----------------------------------------------------------------------------------
Arjanmijnster......2012_A..........Nee..............Dordrecht (078)
Bigdog...............2010.............Nee............Twente (0546)
EnnoE34.............2012_A..........JA..............Almere (036) / Groenlo (0544)
Greyline.............2012_A.........JA...............Parkstad-Limburg (045)
maurits..............2011_B..........JA..............Afferden (bij Druten) (0487)
Pieneman...........2012_A..........Nee............Alkmaar (072)
Roffeltje............2011_D..........Ja...............Z-Limburg (046)
Trissy1979...........2012 A....In bestelling........Lichtenvoorde, Gelderland (0544)
Turbodesk...........2012_A.........JA..............Groningen (050)
waal70...............2012_A.........JA...............Amsterdam (020)
1-wiel................2012_A.........JA...............Beers, Noord Brabant (0485)
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 23.10.2012 - 19:28  ·  #81
top!
maurits, helemaal niet aan gedacht en nog naast de deur ook. ik ga het hem vragen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 25.10.2012 - 21:42  ·  #82
Quote door Bigdog

Quote door edje

Wanneer je nu alle info uit dit topic op een hoop gooit krijg je het volgende :

-We willen de originele olie.
-en op een zo goedkoop mogelijke manier.


Klinkt typisch Nederlands hé ? :whistle:
Maar goed, ik kom op dezelde samenvatting uit. ;-)


Maar wat is nu technisch de beste oplossing?

Ik heb vanavond nog maar eens een reset van de adaptie waardes gedaan. Vandaag heb ik de hele dag in druk stadsverkeer in en rond Amsterdam handmatig geschakeld tussen D,4 en 3. Ik vond de bak daarna niet echt lekker meer schakelen. Uiteindelijk maar besloten vanavond de ATF olie te peilen. Die was goed bij een temp. van 80 graden. Daar lag het niet aan.

Twee dingen vielen me met VIDA aan op:

1. De ATF Olie temperatuur blijft lang laag bij normaal / redelijk rustig rijden. Het heeft me +/- 20 km gekost met diverse verkeerslichten die telkens op rood stonden eer de temperatuur de grens van 80 graden had bereikt. Daarbij zat ook stationair draaien en door alle standen schakelen van P naar L en in elke stand 3 seconden wachten.
2. De lock-up blijft bij 80 graden toch wel tamelijk lang op de bak zitten. Pas als ik ergens rond de 1400 toeren kom zonder gas te geven gaat de lock-up er af en begint ie met terug te schakelen.

Helaas krijg ik VIDA niet in diagnose modus om te zien welke versnelling, lock-up of slip controlled modus er van toepassing is.

Ik heb een vermoeden dat met JWS3309 / T IV olie de olie veel minder warm wordt, een teken dat er ook minder slip aanwezig is in de bak bij normaal gebruik. Dat is in ieder geval wel iets wat direct merkbaar is in de manier waarop het aanvoelt. Maar....ik ben nog niet tevreden.

Het experiment vandaag was er voornamelijk op gericht om uit te vinden of de slip van 2-3 en van 3 naar 4, te zien aan terugval in toeren en pas daarna echt veel trekkracht beschikbaar verminderd door het handmatig bedienen van de bak. Het antwoord lijkt enerzijds ja te zijn, maar anderzijds bracht het dus verrassingen aan het licht die ik niet verwacht had. Namelijk het minder soepel schakelen vanmiddag op de terugweg naar huis.

Mijn vermoeden is steeds meer dat op dit moment de voornaamste problemen zitten in de vervuiling van de solenoids. Morgen mag de auto weer een lange rit afleggen. Iets wat altijd goed is om de bak weer "door te spoelen". Ondanks eerdere hoop om voorlopig even niet nog een keer olie te verversen ga ik binnenkort toch nog een keertje de ATF olie aftappen. Morgen haal ik 3 liter Mobil 3309 ATF op, samen met wat andere spullletjes. En ik zal denk ik volgende week proberen nog een keer de olie te verversen.

Mijn tactiek van vandaag met handmatig schakelen zal ik volgende week nog wel een keertje toepassen. En als de bakolie warm is zal ik midden volgende week weer 4 liter olie aftappen en 4 liter nieuwe olie (1 liter Toyota T4 / 3 liter Mobil 3309 ATF) toevoegen. Ik ben dan benieuwd wat een tweede drain & fill olie gaat doen t.o.v. de laatste poging.

In mijn achterhoofd houd ik rekening dat ik er niet aan ontkom om rostra solenoids te gaan bestellen. En waarschijnlijk zal de bak daarmee weer een beetje beter gaan werken.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.11.2012 - 10:42  ·  #83
Quote door EnnoE34

Ik heb een vermoeden dat met JWS3309 / T IV olie de olie veel minder warm wordt, een teken dat er ook minder slip aanwezig is in de bak bij normaal gebruik.

Mijn tactiek van vandaag met handmatig schakelen zal ik volgende week nog wel een keertje toepassen. En als de bakolie warm is zal ik midden volgende week weer 4 liter olie aftappen en 4 liter nieuwe olie (1 liter Toyota T4 / 3 liter Mobil 3309 ATF) toevoegen. Ik ben dan benieuwd wat een tweede drain & fill olie gaat doen t.o.v. de laatste poging.


Hoi Enno,

Ik denk dat ik jou conclusie deel over het minder warm worden a.g.v. slip. Heb jij overigens enig idee of meer slip tot meer brandstof verbruik leidt?
Wat is de reden dat je de Toyota T4 en de Mobil mengt? Wat verwacht je daarmee als resultaat?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 06.11.2012 - 11:00  ·  #84
Toyota T4 of Mobil 3309 ATF zou weinig verschil moeten uitmaken. Al naar gelang welke het goedkoopste te verkrijgen is is de enige reden.

Het lijkt me sowieso dat bij meer slip de motor meer moet werken om tot dezelfde prestaties te komen. Maar of je dat exact kunt bepalen is nog maar de vraag.

Het grootste verschil is naar mijn mening het feit dat je op de snelweg / provinciale weg / stad langer in de lock-up blijft rijden. En kick-down / slip minder gebruikt wordt bij normaal rustig rijden.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 08.11.2012 - 01:33  ·  #85
@ennoe34

atf vervangen vinden wij inderdaad belangrijker dan spoelen. het meeste vuil in de bak is aangekoekt in de carterpan en aan de binnenzijde van de koppelomvormer op het gedeelte van de grote omtrek. Dit vuil of sludge gaat ook met spoelen met cleaner niet weg. Wel een groot voordeel van het spoelen is dat na het spoelen de bak wordt gevuld met nieuwe atf via de spoelmachine en er zo dus veel atf ververst kan worden.

Helemaal vervangen van de atf is bij de Volvo 5/6speed automaten zonder bakdemontage niet mogelijk. De koppelomvormer heeft geen drain plug, en de carterpan is ook niet demontabel met een uitneembaar filter zoals we allemaal weten ,als deelnemers aan dit forumdraadje, omdat de fabrikant de atf levensduur gelijk vond aan die van de auto. Alleen op omslachtige manier vervangt de dealer een klein gedeelte van de atf indien gewenst.

De zgn aftermarket spoelmachine, die op de in en uitgaande leidingen van de atf koeler kan worden gemonteerd, pompt wel na het doorspoelen de vervuilde atf incl. de reiniger weg met nieuwe atf. In een Volvo 5traps automaat wordt bv 15-12 liter nieuwe atf via de leing van de atf koeler naar het kleppenhuis de bak ingepomt. De nieuwe atf drukt de oude atf aan de andere kant via de leiding van de bak naar de atf koeler eruit.

Weliswaar mengt in de bak nieuwe met een beetje oude atf. Maar dit is met andere drain en fill methodes ook zo. Alleen wordt nu in een keer 12-15l naar binnen gepomt en kan op een gegeven moment bv na 12l worden gezien dat er geen vuile donkere atf meer uitkomt ,maar frisse rode atf , zodat de meeste oude atf dus wel uit het systeem gedrukt is.

Zonder te spoelen kunnen wij dus met de spoelmachine in de vulstand in een kwartiertje tijd met een overmaat aan nieuwe jws3309 spec atf de niet gewenste synthetische atf voor het grootste gedeelte uit de bak drukken. De kosten hiervan zijn dan maar ongeveer de helft van een normale bakspoeling met cleaner etc.. Daarna weer even atf teller op nul zetten en bak resetten/inleren.

Als het er om gaat de ongewenste synthetische atf van de vorige bakspoeling er weer uit te krijgen zijn de koppelingen van de leidingen nog niet erg vastgeraakt en kan het dus vrij snel gebeuren.

Wij denken inderdaad ook dat een wat oudere gesletenere bak beter af is met originele en/of andere jws3309 atf, en dat die niet meer goed reageerd op de te gladde en te dunne volsyntheet. Het probleem met een te dunne volsyntheet is nl. dat hij te weinig schakeldruk meer opbouwt bij bedrijstemperatuur, of te veel warmte maakt in de koppelomvormer omdat de te dunne syntheet te veel wervelt tijdens het functioneren van de koppelomvormer. Het probleem van een te gladde volsyntheet (en dat zijn volsynthetische ats meestal tov minerale en halfsynthetische) is dat het de koppelingsplaten inderdaad te glad maakt en er door de extra slip te veel warmte wordt ontwikkeld, de koppelingsplaten extra slijten, en de koppelomvormer nog slechter gaat werken. Wanneer er een klein percentage volsyntheet nablijft in de bak hoeft dit geen grote problemen te geven, als maar 90% vervangen is door minerale jws3309 spec atf in de Volvo bakken van AisinWarner.

Als een Volvo 5/6 aut. bak in vrij goede staat van Volvo atf naar syntheet overgaat na het spoelen, kan de bak dus wel zachter of boterzacht gaan schakelen, maar dit kan dus te maken hebben met dat er wat meer slip en dus meer warmte en slijtage wordt gemaakt tijdens het schakelen. Een iets voelbaardere schakelovergang bij de originele atf is dus wel beter voor de duurzaamheid van de bak.

Nog even over de kleppenhuizen van de automaatbakken om wat misverstanden uit de weg te ruimen:

De kleppenhuizen slijten vooral vanzichzelf agv de metaal op metaal bewegingen van de hydraulische kleppen in de cilinders. De solenoids (elektromagnetische kleppen, die het computer signaal omzetten in hydraulische klepbeweging) slijten ook hard door het kleppenhuis zelf: als de kleppen gaan aanlopen in de cilinders worden de solenoids overwerkt, en door hun continue regelgedrag slijten ze sowieso hard. Losse solenoids vervangen kan soms werken, maar in principe slijten solenoids ook hard van het gesleten kleppenhuis zelf en is het daarom verstandiger het hele kleppenhuis te vervangen (nauwelijks 2x zo duur) en bovendien moeten losse solenoids worden afgesteld op het kleppenhuis waar ze opworden gemonteerd en dit is ook een ingewikkelde hobby. Los vuil in het kleppenhuis kan door spoelen inderdaad verdwijnen maar kan door spoelen ook soms juist vanaf andere plekken in de bak in het kleppenhuis te recht komen. Met nog een tweede spoeling wordt dit wel weer vaak opgelost, maar de geluksfactor blijft een rol spelen bij het spoelen.

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 11.11.2012 - 17:43  ·  #86
Quote door varioclean

atf vervangen vinden wij inderdaad belangrijker dan spoelen. het meeste vuil in de bak is aangekoekt in de carterpan en aan de binnenzijde van de koppelomvormer op het gedeelte van de grote omtrek. Dit vuil of sludge gaat ook met spoelen met cleaner niet weg. Wel een groot voordeel van het spoelen is dat na het spoelen de bak wordt gevuld met nieuwe atf via de spoelmachine en er zo dus veel atf ververst kan worden.


Ik begin te vermoeden dat de verse ATF (al of niet synthetisch) afgelopen week er voor gezorgd heeft dat veel vuil is losgekomen uit o.a. de koppelomvormer en tegelijkertijd het er op lijkt dat de werking van de koppelomvormer plotseling significant is verbeterd.

1. Lock-up blijft langer aanstaan en wordt eerder ingeschakeld.
2. Bij kick-down bij p/m 120km/ uur (5 naar 4) is het "surging" effect, blijven hangen in de koppelomvormer weg. Tot vorige week lostte ik dit op met handmatig van D naar schakelen, nu schakelt hij na 1-2 tellen zelf de lock-up in.

Schakelen gaat ook sneller. Het voelt minder truttig aan. De olie is wel weer wat donkerder van kleur geworden. Wetende dat ik inmiddels vier keer een drain & fill heb gedaan betekent dat inmiddels 90% van de oude olie verdwenen is. Waar het dus nu op lijkt is dat met nieuwe olie in de bak, al of niet in combinatie met de T4 / 3309 ATF olie de werking van de bak er toch verder op vooruit gaat. Ik begon reeds angstig te worden, maar zoals het nu rijdt verwacht ik bij een volgende oliewissel (4-5 liter) geen achteruitgang meer.....het zorgt er alleen maar voor dat de reinigende werking van ATF olie weer verbeterd wordt en de bak mogelijk weer steeds beter gaat werken (wishfull thinking).

@varioclean :

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, waarom nieuwe olie zo'n verbetering teweeg kan brengen. Ik snap dat oude olie niet meer doet wat ie moet doen. Maar het lijkt er op dat nieuwe olie toch meer doet dan alleen nieuwe smeerolie.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 11.11.2012 - 18:18  ·  #87
gelukkig dat hij weer lekker begint te schakelen!
hier ook zeker de constatering van veel beter werkende lock-up, in mijn ogen dankzij de juiste olie. (geen gedoe, geen getwijfel)
ik drain and fill ook nog lekker een paar keer door.
gr ed
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 11.11.2012 - 19:04  ·  #88
Wat bij mij hielp, was +/- 1000 km na de laatste drain & fill nog een keer de teller en adaptie te wissen. Ik ben er nog niet over uit waar de plotselinge verbetering na de file vandaan komt, maar het voelt in ieder geval prettig. Ook in de lage versnellingen lijkt er meer snelheid in te komen.

Voorlopig nog even km's maken, misschien over enkele weken dus nogmaals een poging doen om 4-5 liter te verversen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 13.11.2012 - 19:39  ·  #89
@ennoe34
Het vuil in de koppelomvomer zit vast aangekoekt aan de binnenkant van de buitenradius, en wordt niet makkelijk verwijderd. Wij denken dat de betere werking van de lock-up het gevolg is van de betere druk in de bak en het kleppenhuis agv de nieuwe atf. Ook zou het kunnen zijn dat je oude atf te glad was op de frictieplaten van de lock-up, zodat deze nu weer resoluter aangrijpt. Tevens kan het zijn dat door de nieuwe atf je bak koeler draait, zodat ook daardoor de benodige druk voor het schakelen, en de lock-up aan en uit te schakelen met betere timing verloopt. Verder zorgt de nieuwe atf waarschijnlijk ook voor betere grip van de wrijvingsplaten van de versnellingen in de bak zelf zodat het overschakelen ook sneller verloopt.

mvrgr
VarioClean
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat, drain & fill

 · 
Posted: 29.11.2012 - 20:56  ·  #90
Deze week een reset van adaptie & olieteller gedaan.

En eigenlijk gaat het steeds beter :

Slip 2 naar 3 en slip 3 naar 4 zijn zo goed als geheel verdwenen. Bij vlot optrekken is niet of nauwelijks nog een trilling waar te nemen, en schakelen verloopt snel en soepel.

Ik moet dus nog wel de EUROL olie uit de bak zien te krijgen, maar met 3,5 liter EUROL en 4 liter toyota T4 olie werkt de bak op dit moment erg prettig. Ik ga voorlopig toch maar proberen om met 2x 3 liter drain & fill er 6 liter Toyota T4 in te krijgen en met nogmaals een adaptie reset en olieteller reset gaat het hopelijk nog een stapje vooruit.

Het vertrouwen dat de bak de 400.000 km haalt begint te komen. De teller staat nu op 258000 km.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0