Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 09.01.2024 - 18:59  ·  #1
Mijn V70 uit 2003 had een lege accu.

Deze weer aan de praat gekregen en een half uur met de auto gereden om de accu goed op te laden.

Bij thuiskomst lukt het mij niet meer om met de afstandsbediening de deuren automatisch te vergrendelen.

Ook met de sleutel kan ik niet de portier aan de bestuurderskant op slot zetten. De sleutel gaat het slot in maar de sleutel kan niet gedraaid worden.

Wat is de mogelijke oorzaak en oplossing?

De batterij in de afstandsbediening voor de zekerheid vervangen maar geen effect.

De afstandsbediening van de reservesleutel werkt wel.

Met wat WD40 heb ik het slot ingespoten en wat gedraaid met de sleutel. Er zit wat beweging in maar niet veel. Wellicht de temperaturen van afgelopen dagen?

Hartelijke groet,

René
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 09.01.2024 - 20:50  ·  #2
Quote door Vee70

Mijn V70 uit 2003 had een lege accu.

Deze weer aan de praat gekregen en een half uur met de auto gereden om de accu goed op te laden.

Bij thuiskomst lukt het mij niet meer om met de afstandsbediening de deuren automatisch te vergrendelen.

Ook met de sleutel kan ik niet de portier aan de bestuurderskant op slot zetten. De sleutel gaat het slot in maar de sleutel kan niet gedraaid worden.

Wat is de mogelijke oorzaak en oplossing?

De batterij in de afstandsbediening voor de zekerheid vervangen maar geen effect.

De afstandsbediening van de reservesleutel werkt wel.

Met wat WD40 heb ik het slot ingespoten en wat gedraaid met de sleutel. Er zit wat beweging in maar niet veel. Wellicht de temperaturen van afgelopen dagen?

Hartelijke groet,

René


beter niet inspuiten met WD40 (als je het over de ontroester hebt) maar met teflon of lockspray om beter te kunnen smeren.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 09.01.2024 - 22:23  ·  #3
Als je ander A.B wel werkt zal.het toch iets anders zijn
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 10:02  ·  #4
Ik denk niet dat een half uurtje rijden genoeg is om een volledig ontladen accu op te laden, zeker niet als je in de tussentijd ook licht, radio, ventilatie en evt. achterruit-/spiegelverwarming gebruikt hebt.

Slot moet je inderdaad losweken met een middel, ik denk wel dat wd40 in dit geval goed is, dat lost vastzittende zooi op, drukt water weg (wd = water dispersant) en geeft ook wat smering. Wel is het zo dat je daarna wel beter een goed smerend middel toevoegt voor langduriger smering. Tenzij je slot ooit behandeld is met grafietpoeder (veelvoorkomend slotsmeermiddel), dat geeft nogal een pasta-achtig geheel als je sprays toevoegt, maar goed, dan maar even flink doorspuiten om dat weg te spoelen denk ik.
Ik zou de wd40 behandeling nog een paar keer herhalen, en als de auto niet op slot kan moet je er voorlopig maar even in slapen (lekker met dit weer toch?) of je haalt de toch al matige accu er uit om hem binnen op te laden ( ;-) )en dan start hij ook niet zo makkelijk.
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 96
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 12:54  ·  #5
Zo zit ik ook een aanvalsplan te bedenken. Ik had de Volvo klaargemaakt voor een lange rustperiode in Zweden. Dus accu eruit, maar eerst alles op slot gedaan.

Dus ja toen de achterklep dichtgegooid. Resultaat is dat alles op slot zit.

Sleutel past maar half in de bestuurderskant. Die ochtend was het ook -30 dus kan ook bevriezing zijn. Ik heb nog nooit de sleutel op het slot geprobeerd.
Dus hopelijk is het bevroren en met wat smeermiddel (wd40 om te beginnen en als alles los is een goeie smeermiddel) proberen of de sleutel past.

Anders wordt het toch maar inbreken in mijn eigen auto.. Weet iemand of je bij het trekken aan de hendel aan de binnenkant deze dan van het slot afgaat? (zonder accu)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 13:12  ·  #6
slot aan de bijrijders kant? als je dr maar in kunt. motorruimte ontgrendelen en stroom op + punt en massa in motorruimte en klaar ben je (sleutel stand 2 bij aansluiten accu). bij accu los motorkap ontgrendeld laten.
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 96
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 13:35  ·  #7
Quote door GRUNNS60

slot aan de bijrijders kant? als je dr maar in kunt. motorruimte ontgrendelen en stroom op + punt en massa in motorruimte en klaar ben je (sleutel stand 2 bij aansluiten accu). bij accu los motorkap ontgrendeld laten.


Dat is een hele goeie tip voor de volgende keer.

Dus bijrijderskant is de kans groter dat je kunt ontgrendelen (via een haak) middels de greep?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 13:40  ·  #8
Hij bedoelt het slot aan de bijrijderskant te proberen, misschien zit daar wel beweging in. Bij -30 zal je wellicht wat moeten ontdooien eerst...

Dat is een goeie tip, gebruik maken van +punt in de motorruimte, maar dan moet je wel de motorklep kunnen openmaken.

Alvorens je een raam inslaat, op Youtube staan videos dat je mogelijk het raam naar beneden kan forceren door er een hele hoop tape op te plakken met een loshangend stuk aan de onderkant, wat je dan samenpakt waardoor je een soort hengsel hebt om aan te trekken en de tape die op het raam zit vastgeplakt heeft grip op de ruit. Misschien werkt dat ook bij Volvo...
ANWB en kornuiten hebben ook wel handige trucs, zo heb ik ooit eens mogen aanschouwen dat de chauffeur van een sleepwagen met een doodsimpel touwtje een Seat Ibiza openmaakte omdat de sleutels erin lagen, maar die had zo'n piefje in de deur met een dik kopje, waar een lusje van genoemd touwtje grip op kon krijgen. Dat gaat niet bij de Volvo.
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 96
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 10.01.2024 - 14:30  ·  #9
Het is een 2003 XC70. Ik zag alleen aan de bestuurderskant een slot (of zit die achter het kapje aan de bijrijderskant?)

Lukt het niet in het weekend dat ik er ben, neem ik de volgende keer een setje mee met blaasbalg, haken etc. Om desnoods langs de zijkant van de ruit en kijken of ik de stang kan omtrekken.

Ruitje wil ik zo lang mogelijk uitstellen...
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 12.01.2024 - 20:52  ·  #10
Het slot in de portier van de bestuurder kan weer geopend worden met de sleutel... misschien dan toch de kou óf de WD40 heeft z'n werking gedaan.

De afstandsbediening blijkt het gewoon begeven te hebben. Omdat dit tegelijkertijd gebeurde met het slot en een lege accu was ik wat sceptischer in mijn benadering.

Nieuwe afstandsbediening kost €275,- dus ik heb de garage bedankt en maak voorlopig maar even gebruik van de reserve afstandsbediening.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Autoslot / automatische deurvergrendeling werkt niet meer

 · 
Posted: 13.01.2024 - 16:48  ·  #11
Heb je de sleutel al even opengemaakt? Wellicht is het slechts een vies contactje of losse soldering en is hij nog te redden. Mogelijk zijn er ook goedkopere alternatieven, dat weet ik niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0