AW55 ==> M56 swap

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

AW55 ==> M56 swap

 · 
Posted: 06.11.2012 - 21:46  ·  #1
Ik ben aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een auto ==> manual swap.

Het mechanische gedeelte is allemaal wel uit te voeren.....de "Nondeju" begint bij de ECU's die alles aansturen in de P2 modellen. Dit in tegenstelling tot de 850 / classic 70 modellen t/m 1998.

De ECU nummers van de P2 modellen Auto of Manual zijn gelijk. Maar.....volgens mij zij ze geprogrammeerd afhankelijk van de auto. In het geval van een automatische bak is de software anders dan een handbak.

Een handbak heeft een "Clutch position sensor", welke natuurlijk niet aanwezig is op een automaat. Ook zal er waarschijnlijk wel geen kabel voor liggen, maar lijkt me niet onoverkomelijk. B4 / B15 op de ECU en twee draadjes trekken en het zou moeten werken zo heb ik elders gelezen.

Leuker / of minder leuk is dat de ECM verwijst naar de TCM. En daar begint de lol eigenlijk. Je moet de software van de auto zo veel als mogelijk "her-programmeren" zodat de auto gewoon een handmatige M56 bak configuratie heeft.

Sinds kort is er voor +/- 20 EUR een software pakket op de markt van Volvo, waarmee je de ECM in de auto kunt legen (8691406) om er dan nieuwe software op te zetten. Nu is mijn vraag de volgende :

1. Kun je dan ECU software flashen voor een M56 handbak configuratie?
2. Welke modules moeten nog meer aangepast worden om te gaan werken in de nieuwe configuratie?

Een gebruikte ECU kopen heeft geen zin. Zonder CEM krijg je die ECU nooit aan de praat.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: AW55 ==> M56 swap

 · 
Posted: 07.11.2012 - 16:35  ·  #2
De automaat heeft een eigen computer, zit vanaf de voorkant gezien links, precies voor het stuurbekrachtigingsreservoir.
Deze zal er dan sowieso uitmoeten.
De benodigde hardware is bij de demontagebedrijven verkrijgbaar.
De dealer zou je kunnen vertellen of het softwarematig goed gaat komen.
Interessant project.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: AW55 ==> M56 swap

 · 
Posted: 07.11.2012 - 16:58  ·  #3
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: AW55 ==> M56 swap

 · 
Posted: 07.11.2012 - 17:14  ·  #4
De benodigde hardware is niet het grootste probleem. Die is wel te vinden voor een redelijke(schappelijke) prijs.

De uitdaging zit 'm in het omconfigureren van AW55 naar M56, en dan het software verhaal. Ik vermoed dat de auto met TCM computer gekoppeld best kan rijden, zij het in limp-mode. De uitdaging is hoe krijg ik de ECM naar handbak geconfigureerd.

Mijn vermoeden is dat een willekeurige chiptuner een bestand voor handbak en een bestand voor automaat heeft. Als ik er in slaag een handbak configuratie op mijn ECM / ECU te krijgen dan zou het simplistisch gezien opgelost moeten zijn.

Voorzover ik op dit moment kan inschatten zijn er verder weinig andere connecties tussen TCM en overige computers. En de benodigde bedrading voor de "clutch" positition sensor is dus waarschijnlijk datgene wat ontbreekt in mijn S60.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0