AWD swap P2 S60

Omdat het kan!

 
 
 
 
 

Poll

Doen?
Je bent gek!
 
2 (11.76%)
Cool. Doen!
 
15 (88.24%)
Total votes:17
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2238
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 30.08.2024 - 11:31  ·  #31
Ziet er strak uit man, mooie ruimte trouwens

enneuh,

een bruiloft in potluck style ? Dat zou je auto budget wellicht ruimte geven :-) (H)


;-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40069
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 30.08.2024 - 17:33  ·  #32
Goed bezig Rick !
Daar ga je straks een hele dikke smile van krijgen…., elke keer dat je met de Volvo op stap gaat.👍🏻
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4940
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 30.08.2024 - 19:19  ·  #33
Quote door Nox95

Helaas, ik moet nog het één en ander af maken. Ik heb nog een bruine stekker bij het luchtfilter (zie helemaal rechtsonder op plaatje hierboven) waarvan ik geen idee heb waar die moet.

Ik denk dat deze is voor de vacuumtoren / klep van het remsysteem.

Gaaf project! Knap dat je dit allemaal aangaat. Ook leuk om te zien hoe handig je zelf bent en de ruimte die je hebt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5214
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 30.08.2024 - 19:49  ·  #34
Gaaf hoor! Mooie sleutelplek ook.

Succes met succesvol afronden! Je bent zo ongeveer halverwege?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 153
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 30.08.2024 - 22:06  ·  #35
Quote door MTE

Ziet er strak uit man, mooie ruimte trouwens
enneuh,
een bruiloft in potluck style ? Dat zou je auto budget wellicht ruimte geven :-) (H)

Dankjewel! Ja ik heb echt mazzel met de ruimte. Als we alles evenredig verdelen heb ik ruimte voor 2-3 autos. We zitten er met 6 man in, maar de helft is er bijna nooit.

De bruiloft wordt een klassiekertje; overdag op de burcht en 's avonds een groot tuinfeest. De wederhelft leeft hier al jaren naartoe, dus heeft overal allang over nagedacht. Potluck wordt 'm niet denk ik :P

Quote door Bigdog

Goed bezig Rick !
Daar ga je straks een hele dikke smile van krijgen…., elke keer dat je met de Volvo op stap gaat.👍🏻

Ja, dat is natuurlijk wel de bedoeling haha. Ik weet nog niet zo goed wat ik er straks mee moet... De V40 is geschikter voor circuitwerk, want dat chassis is simpelweg lichter en stijver. Het is ook een geschiktere gebruikswagen met de grote kofferbak. En dan is het ook nog eens de goedkoopste om te rijden met zo'n LPG systeem. Dus tsja, wanneer ga ik de S60 eigenlijk nog gebruiken?

Quote door volvo355

Ik denk dat deze is voor de vacuumtoren / klep van het remsysteem.

Gaaf project! Knap dat je dit allemaal aangaat. Ook leuk om te zien hoe handig je zelf bent en de ruimte die je hebt.

Oh! Ik ga maandag meteen even kijken. Ik kom niet zo ver met die stekker doordat de kabelboom daar vrij kort is. Of ik heb mijn kabelboom compleet verkeerd neergelegd natuurlijk...

Ik zou mezelf niet bepaald handig noemen. Misschien eerder; niet gehinderd door enige voorkennis, en te koppig om het vervolgens op te geven :P

Ik dacht er laatst over om een groot spandoek boven de auto's te hangen met de tekst:
"Ik doe dingen niet omdat ze makkelijk zijn,
maar omdat ik DACHT dat ze makkelijk zijn."

Quote door Blade

Gaaf hoor! Mooie sleutelplek ook.

Succes met succesvol afronden! Je bent zo ongeveer halverwege?

Voorkant klaar, achterkant moet nog? Haha. Nee ik hoop toch wel verder dan halverwege te zijn wat arbeidsuren betreft.
Maar, de tijd zal het leren.

Ik ben vooral heel benieuwd naar hoe de DEM/AOC zich straks gaat gedragen. En hoe ik die op de canbus moet integreren. Want voor zover ik weet is de kabelboom niet voorbereid. Jaren geleden heb ik elektrotechniek gestudeerd voor een halfjaar, dus ik hoop dat er ergens nog iets is blijven hangen. Alle basisprincipes heb ik wel redelijk in de smiezen, en ik weet ook wel hoe een databus werkt. Maar het daadwerkelijk correct uitvoeren van de aanpassingen... Tsja.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 848
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 01.11.2024 - 12:45  ·  #36
"niet gehinderd door enige voorkennis en te koppig om vervolgens op te geven"
:smilie_happy:


Zeer toffe ruimte!
Met alles wat je omschreven hebt is het in mijn woordenboek toch een Walhalla. 😂
De huurprijs is ook prima, ik denk dat je dat tegenwoordig ook voor een kleine garagebox mag dokken.

Je hebt al flinke stappen gezet met de auto.
Leuke foto's ook trouwens.
Nu die laatste, meestal zwaarste, loodjes en dan 4 wiel burnouts! 😜

Hoeveel km ga je hem in laten lopen?
Ik lees veel verschillende adviezen en denk er zelf over om 2000km te gaan inrijden. Tov wat ik op de Volvo fora lees is dat veel, maar het is wel een hoeveelheid die ik bij diverse motor bouwers op de site's lees.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 153
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 15.12.2024 - 09:36  ·  #37
Quote door Maartjinski

Je hebt al flinke stappen gezet met de auto.
Leuke foto's ook trouwens.
Nu die laatste, meestal zwaarste, loodjes en dan 4 wiel burnouts! 😜

Hoeveel km ga je hem in laten lopen?
Ik lees veel verschillende adviezen en denk er zelf over om 2000km te gaan inrijden. Tov wat ik op de Volvo fora lees is dat veel, maar het is wel een hoeveelheid die ik bij diverse motor bouwers op de site's lees.


Het voelt een beetje als twee stappen vooruit, en dan een stap achteruit. De versnellingsbak die ik al sinds het begin van het project heb klaarliggen? Kapot! Dus de hele bende mag weer uit elkaar. Het eerste ritje wat ik ging maken was naar de apk keurmeester, maar ik was de wijk nog niet uit en dat ding begint te nagelen als een gek. Ja er zat wel olie in... tussenlager stuk waarschijnlijk. Geen idee meer waar die bak vandaan komt natuurlijk.

Dus... nu de keuze, of deze bak reviseren of op zoek naar een P2 M58 bak voor weinig. Want het geld is wel een beetje op zo langzamerhand. De V40 ondergaat namelijk een complete roest restauratie... zie hiervoor mijn webdagboek op het 40forum.

Wat het inrijden betreft; gewoon rustig 1000km rijden. Ik heb na de eerste keer starten en warm worden de olie vervangen. Het plan is na 250km nog een keer en dan bij 1000km nog een keer.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 153
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 25.04.2025 - 15:27  ·  #38
Dus. EINDELIJK een beetje progressie gemaakt met het S60 project, en volgende week volgt meer!

Om nog verder in de vaste lasten te besparen ben ik toch uit de loods gestapt, en bij een vriend onder de kapschuur getrokken. Dit past veel beter bij mijn project(en), omdat ik hier gerust de auto de hele week op de brug kan laten hangen, zolang het maar in overleg is. Dat kon bij mijn oude stekje maar lastig. Daarnaast betaal ik nu geen huur meer, alleen nog onkostenvergoeding voor verbruik van elektriciteit e.d. Dat betekent meer budget voor gereedschap en reparaties! En dan hebben we het nog niet eens over het grootste pluspunt gehad. Samen sleutelen is gewoon zoveel leuker. Die vriend heeft ook leuke projecten, zoals een 240 motorswap waar een compleet naar mechanisch omgebouwde D5252T (2,5 liter volkswagen diesel uit een S80) in moet met een lekker dikke luie turbo. Op het moment dat het geld bij mij op is kan ik hem gewoon lekker helpen, om toch door te kunnen sleutelen. Hoe tof is dat?

Het verhuizen heeft een groot deel van de winter in beslag genomen, omdat we ook meteen een flinke verbouwing gedaan hebben. We hebben een geïsoleerde werkruimte en magazijn gebouwd in de hoek van de kapschuur, zodat we ook stofvrij en verwarmd kunnen werken wanneer dat nodig is. Daarnaast heb ik tegenwoordig een flinke collectie aan spulletjes. Zo heb ik nu alle varianten van de AWD achteras (haldex gen2, gen3 en het oude type hydrokoppeling) liggen, meerdere AWD benzinetanks, een reservemotor, reserve haakse overbrenging, etcetera. En dat is alleen nog maar voor de P2 volvos. Voor de x40 classic heb ik nog bulten meer liggen.

Maar... wat nog ontbrak was een goed werkende M58 bak met de juiste vertandingen. En die heb ik eindelijk te pakken gekregen!

Dus, meteen volgende week vrij genomen om dit project eens een mooie kans van slagen te geven. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik alles compleet werkend heb aan het einde van de week. Als de nieuwe bak erin zit en de auto APK-waardig is ben ik eigenlijk al wel tevreden. Maar we gaan zien hoever ik kom.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 421
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 25.04.2025 - 22:05  ·  #39
Dat is weer een mooi nieuw hoofdstuk.
Succes komende week!
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 848
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 26.04.2025 - 09:27  ·  #40
Jeetje die net ingebouwde bak die direct stuk bleek was wel even zuur. :(
Daarna heb je toch weer bergen werk verzet, netjes hoor. 8-)
Mocht het tegen zitten dan kan je evt de auto tijdelijk schorsen, aangezien ie niet aan straat staat.
Maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn als je een week vrij kunt maken om lekker te pielen.

Klinkt ook dat de stap naar de kapschuur kwa omstandigheden een dikke stap voorwaarts is.
Minder uitgaves en meer gezelligheid en flexibiliteit.
Bovendien is het ook gewoon prettig om af en toe te kunnen overleggen met iemand, dan kom je soms toch tot andere inzichten.

Het is ook echt zo fijn dat je aan het einde van de dag niet nog tijd moet reserveren om alles weer op te ruimen om de brug vrij te maken enz.
En dan de eerst volgende keer ben je weer eerst tijd kwijt om alles klaar te zetten.
Nu kun je gewoon de boel los laten en de volgende keer weer lekker door pakken, heerlijk!

Klinkt alsof je maat ook erg leuke projecten heeft lopen.
Jouw hulp kan dus ie zeker net zo goed gebruiken, win - win!
En een 240 ombouwen met een dikke diesel krijgt sowieso mijn respect.
Dat kan zomaar een geweldige combinatie worden, die niemand ziet aankomen. :respect:
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2238
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 26.04.2025 - 13:39  ·  #41
Sleutelen op een brug die eind van de dag leeg moet is gewoon niet fijn.

Leuk voor kleine overzichtelijke dingen maar als het tegen zit …. Meneer het is bijna 1700, gaat u vast opruimen ?
🙄
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 153
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 04.05.2025 - 15:30  ·  #42
Bedankt voor de positieve reacties!

Ja, lekker op je eigen tempo sleutelen is veel beter. Het was niet zozeer tijdgebonden in de loods waar ik zat. Maar we waren met 6 man, en iedereen wil natuurlijk op de brug om allerlei redenen. Dus je stond ondanks dat je prima tot diep in de nacht door kon gaan toch altijd onder tijdsdruk. De volgende ochtend moet je toch ook weer naar werk he?

De nieuwe locatie is echt heel tof. Even een voorbeeldje hieronder.



Inmiddels is het klusje geklaard. Maar de bak was niet het probleem!
Hier nog even een filmpje van de oude bak


Nouja, indirect wel. De herrie komt weldegelijk uit de bak. Maar omdat ik overgestapt ben naar een licht enkelmassa vliegwiel en een vrij agressieve 6-puck koppeling, worden gewoon veel van de trillingen van de motor doorgegeven aan de versnellingsbak. En de M90/M56/M58/M66 bakken zijn blijkbaar gewoon ontzettende rammelbakken. Na wat rondgevraagd te hebben blijkt dat de tussenas in de bak niet met een toplager ondersteund wordt, en daardoor gaat de bak rammelen als de trilling van de krukas niet gedempt wordt. Ik had verwacht dat de geveerde plaat genoeg trilling zou dempen, maar helaas. De diagnose dat de lagers van de tussenas stuk waren was dus bijna goed. Nouja, ik ben weer wat wijzer. En uiteindelijk is dat mijn uitgangspunt. Al doende leert men.

Dus. Ik heb nu een M58 over. En ik moet maar wennen aan het feit dat de bak ontzettend gehorig is. Ik baal er wel van dat ik hier niet beter over geïnformeerd ben bij het aanschaffen van de set, maar om de boel er nou weer uit te halen voel ik ook niet zoveel voor. Ik wil uiteindelijk toch wel naar flink veel koppel. En dit lichtere vliegwiel maakt de gasrespons wel een heel stuk beter. Eén kort tikje op het gas en hij springt zo 1000 toeren omhoog. Het nadeel is dat de toeren ook vrij snel omlaag komen bij aangrijpen vanuit stilstand, dus daar is wel iets meer finesse benodigd.

Er zijn blijkbaar wel kitjes voor te krijgen om de tussenas beter te ondersteunen, maar de meningen over het resultaat en de kwaliteit zijn verdeeld. Mochten er hier mensen zijn die een goeie tip hebben, laat het horen! Ik denk dat ik toch zo'n kitje ga halen, en er dan ook meteen een LSD in lepel. En als we dan toch bezig zijn, ook alle lagers maar vernieuwen. Ik begreep dat de tandwielen zelf eventueel nog cryogeen behandeld kunnen worden om ze verder te harden, waardoor de bak tot 800Nm afgebeuld kan worden en toch heel zou moeten blijven. Maar dat is voor nu nog even een stap te ver. De bak gaat in de stelling en daar kijken we volgend jaar wel naar.

Maargoed, voor nu ga ik gewoon met deze bak rijden. Die heeft 456k op de teller, maar is merkbaar stiller dan de eerdere bak. De schorsing van de auto loopt nog tot juni, dus tot die tijd blijft hij nog wel even stil staan. De APK is al ruim een jaar verlopen, maar voor zover ik kan zien zijn er geen afkeurpunten. Dus dat wordt gewoon even op en neer rijden en klaar is Kees.

Nu twijfel ik nog of ik de AWD achteras er al onder wil hangen, of dat ik eerst gewoon met de auto wil gaan rijden deze zomer en de V40 schors. De V40 rijdt namelijk veel goedkoper met zijn LPG installatie, dus dan gaat het sparen toch weer een paar honderd euro per maand sneller. Ik maak namelijk best wat kilometers.

Maar de V40 heeft eigenlijk ook wat werk nodig. De klepstoters ratelen, hij lekt veel olie (langs de VVT pakking, kop is daar krom, vraag me niet hoe) en hij heeft een eeuwige VVT foutcode ondanks dat de pulley, krukaspositiesensor en solenoid nieuw zijn. Ik heb zelfs de distributie compleet opnieuw op tijd gezet, omdat die niet helemaal zuiver was. Snap er geen hol van. Maar ik heb toch een extra kop liggen, dus dan zou ik mooi daar een potent koppie van kunnen maken. Het plan daarmee is om de klepzitting een driekant te geven, zodat er minder weerstand rond de klep zelf is. Daarnaast zijn de klepgeleiders onnodig groot, dus die worden dan weggeslepen. De splitsing van de inlaatpoort naar de kleppen is vrij grof, dus die kan veel scherper. En uiteraard moet de kop dan gepoort worden op het inlaat en uitlaatspruitstuk. Ook komen er dan wat zwaardere klepveren in, om te voorkomen dat de kleppen gaan zweven. Daarmee zou de turbodruk naar 1,6 bar moeten kunnen en de begrenzer naar 8500 toeren. Over het nut hiervan zijn de meningen wederom verdeeld. De volvo-expert die ik ken zegt dat het weinig zin heeft. Maar een andere kennis die veel in de racerij zit en ook veel Volvos gedaan heef, geeft aan dat er toch wel goeie winst gehaald kan worden boven in het toerenbereik.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40069
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 05.05.2025 - 09:43  ·  #43
Die nieuwe locatie is dik in orde.
Wel jammer dat je niet van de herrie af bent gekomen.
Hopelijk vind je een oplossing hiervoor.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 871
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 05.05.2025 - 17:03  ·  #44
8500 toeren en 1.6 bar? Indrukwekkend!
Wat voor vermogen moet dat opleveren? En ik dacht nog wel dat turbomotoren hun vermogen bij lagere toerentallen leverden in vergelijking met atmosferische motoren.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2238
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 05.05.2025 - 17:17  ·  #45
Quote door dbs1

En ik dacht nog wel dat turbomotoren hun vermogen bij lagere toerentallen leverden in vergelijking met atmosferische motoren.


Das meen ik afhankelijk van het formaat turbo dat erop is geschroefd. Vandaar soms twee van die dingen die het van elkaar overnemen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0