AWD werkt niet

 
 
 
 
 
Temmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 15.03.2021 - 20:59  ·  #16
Vandaag de auto bij de garage gebracht. Daar hebben ze hem even opgetakeld en inderdaad, de AWD werkt niet.
Het blijkt dat de achteras ook helemaal niet meedraait. Volgens de monteur 80% kans dat het in de tussenbak zit en daar een revisie/vervanging noodzakelijk is. Kosten hiervoor rond de 1500 euro + 400 euro arbeid. Daarnaast raden ze nog aan om olie + filter in de haldex te vervangen en alle banden te vervangen zodat de maat overal klopt. Totaal rond de 2800 euro.

Wat vinden jullie hiervan? Iemand ervaringen met revisie en/of vervanging en de prijzen hiervan? Ik vertrouw mijn garage volledig maar ben er van overtuigd dat het door even handig aan te schaffen dit best goedkoper kan.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 15.03.2021 - 21:23  ·  #17
De as naar achteren draait dus niet mee? Of de achteras? Want dat laatste verwacht je ook niet. En banden zijn bij haldex systemen wezenlijk minder belangrijk dan bij de oudere systemen. Ik ben nog niet overtuigd...
Temmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 15.03.2021 - 21:30  ·  #18
De hele as draait niet mee, dus vanaf de tussenbak heb ik begrepen.
Wat betreft de banden heb ik wel veel gelezen dat dit voor Haldex toch ook wel belangrijk is. Nu vervang ik ze graag mee als het ook maar iets helpt tegen extra slijtage. Denk dat ik dan wel wacht totdat mijn banden ook echt aan vervanging toe zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 15.03.2021 - 21:54  ·  #19
Wanneer je cardanas (de as van voor naar achteren) niet mee draait als je motor loopt en er een versnelling geselecteerd is en de auto op bokken/brug staat met de wielen vrij, dan is de bus tussen de versnellingsbak en de haakseoverbrenging aan vervanging toe.
Meestal zijn dan helaas ook de spiebanen op de as van de haakseoverbrenging naar hun grootje.

Zoals Latten ook al aangegeven heeft is bij een Haldex AWD systeem de slijtage van de voorbanden t.o.v. de achterbanden van minder groot belang.

Ik heb mijn haakseoverbrenging en Haldex bij MMTS op orde laten brengen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 09:31  ·  #20
Ik zou eerst de haakse overbrenging eraf halen. Wellicht zijn de splines nog heel vd haakse. Dan kost het je alleen een service set a €129ex btw en een 4 a 5u werk.

Mochten de splines toch al aardig versleten zijn. Dan heb je iets meer kosten. Een originele ruil haakse kost €1200 ex btw. De service set €129ex btw. Plus genoemde arbeid.

Vergeet niet de 6 inbus bouten te vernieuwen vd cardanas. En de verbindbus kan vreselijk vast zitten door lijm.

Tip: controleer ook heel goed de splines vd aandrijfas. De splines vd ingaande as. Ook die slijten.

Na reparatie is het nog steeds afwachten of de 4wd dan wel weer werkt ivm de DEM storing. Wellicht zijn er naast mechanische defecten ook nog wat electrische dingetjes...

Succes.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 10:10  ·  #21
Er wordt gezegd dat bij Haldex de banden slijtage er niet zo toe doet. Mijn logica zegt toch iets ander. Hoe groter
het verschil hoe groter de onnodige krachten op de Haldex en je aandrijflijn zijn.
En de vraag die mij iedere keer te binnen schiet als ik hoor dat er weer splines missen bij de overbrenging, dat hier
misschien toch de banden slijtage ten grond slag ligt.
Temmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 13:56  ·  #22
Daar ben ik ook bang voor, dat ik al dat geld investeer om er achter te komen dat er 1,5 meter verder een defect is in de Haldex.

Ik ben (lees: vind mezelf) niet onhandig maar heb niet heel veel ervaring met sleutelen aan auto's, maar het lijkt me niet aannemelijk dat de DEM een foutmelding geeft omdat de tussenbak defect is. Volgens mij zitten daar geen sensoren/electronica in die met de DEM communiceren. Daarnaast schiet de DEM al direct in storing na een reset, zonder dat er gereden is dus die heeft dan nog niet door dat de as niet draait.

Zou het dan verstandig zijn om eerst eens olie en filter (en eventueel pomp) te vervangen en te kijken of ik groen licht op de DEM krijg voordat ik me ga storten op de haakse overbrenging?

Hoe lastig is het om dit zelf te doen? (olie/filter, niet de haakse overbrenging). Mijn oom heeft een put in de garage en daar mag ik vast wel een paar uurtjes prutsen.
Eventueel de pomp vervangen, is dit ingewikkeld?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 14:11  ·  #23
De cardanas moet eronderuit. En dan de flens vd haldex eraf.
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 14:21  ·  #24
Je zou.... is kunnen kijken bij achterasrevisie.nl. Die gast heeft maat van mij ook geholpen met zijn XC90, die had ook problemen met zijn Haldex...Daarna werkte hij weer.....
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 14:42  ·  #25
Je zou.... eens kunnen vragen of Blade dat voor je wil doen. Veel ervaring hiermee, nette prijzen en (belangrijk) een eerlijk advies!
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:07  ·  #26
Quote door Temmink

Daar ben ik ook bang voor, dat ik al dat geld investeer om er achter te komen dat er 1,5 meter verder een defect is in de Haldex.

Ik ben (lees: vind mezelf) niet onhandig maar heb niet heel veel ervaring met sleutelen aan auto's, maar het lijkt me niet aannemelijk dat de DEM een foutmelding geeft omdat de tussenbak defect is. Volgens mij zitten daar geen sensoren/electronica in die met de DEM communiceren. Daarnaast schiet de DEM al direct in storing na een reset, zonder dat er gereden is dus die heeft dan nog niet door dat de as niet draait.

Zou het dan verstandig zijn om eerst eens olie en filter (en eventueel pomp) te vervangen en te kijken of ik groen licht op de DEM krijg voordat ik me ga storten op de haakse overbrenging?

Hoe lastig is het om dit zelf te doen? (olie/filter, niet de haakse overbrenging). Mijn oom heeft een put in de garage en daar mag ik vast wel een paar uurtjes prutsen.
Eventueel de pomp vervangen, is dit ingewikkeld?



Ik heb het op de oprit gedaan,
oke pomp niet vervangen maar hij is er wel uit geweest,
neem ook de oliekeerring mee van de ingaande as als je het doet.

topic.php?t=23501&page=fst_unread

Maar als de cardan kon ronddraaien terwijl de voor wielen geblokkeerd waren heb je ook een probleem met de splines of de haakse overbrenging.

Quote
Brug zal wel makkelijker zijn, maar met twee oprijbokken gaat het ook goed. ( behalve dan dat je ook een voor wiel los moet hebben )

Dit is omdat ik de as dus niet rond kon draaien, en dan krijg je de cardan niet los.
Temmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 19.03.2021 - 14:51  ·  #27
Bedankt voor de reacties allemaal.

Vandaag overleg gehad met mijn garage. We gaan eerst de haakse overbrenging bekijken en kijken wat er defect is. Kunnen we gelijk zien of het alleen de bus is of ook de HO zelf en geeft het een betere inzicht in de kosten. Eventueel ga ik voor een goede gebruikte HO.

Wat betreft de Haldex gok ik het er op dat deze met wat onderhoud weer groen licht geeft.

Houd jullie op de hoogte!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 19.03.2021 - 19:28  ·  #28
Succes!!
Temmink
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 23.03.2021 - 18:47  ·  #29
Vandaag heeft de garage de HO gedemonteerd. En het lijkt goed nieuws. De splines op de HO zelf zijn zo op het oog in goede staat. De bus is wel beschadigd. Deze gaan we dus vervangen en dan fingers crossed dat de Haldex (na een servicebeurt) ook gaat werken.

Daarnaast 4 nieuwe banden er op.

Bus
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: AWD werkt niet

 · 
Posted: 23.03.2021 - 18:56  ·  #30
Quote door Temmink

Vandaag heeft de garage de HO gedemonteerd. En het lijkt goed nieuws. De splines op de HO zelf zijn zo op het oog in goede staat. De bus is wel beschadigd. Deze gaan we dus vervangen en dan fingers crossed dat de Haldex (na een servicebeurt) ook gaat werken.

Daarnaast 4 nieuwe banden er op.

Bus


Goed nieuws, ben benieuwd naar het vervolg!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0