B5244s en B5244s2 remklauwen uitwisselbaar?

En zijn beiden nodig?

 
 
 
 
 
BeigeLimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

B5244s en B5244s2 remklauwen uitwisselbaar?

 · 
Posted: 11.05.2023 - 17:33  ·  #1
Kortgeleden begon ik erg gepiep te horen bij het remmen. Het kwam van links. Gereinigd met remreiniger, paar keer hard geremd en mee doorgereden, want het gepiep verdween een paar dagen en de schijven en blokken leken top.
Na een lange rit kwam ik van de snelweg en deed ik mijn raam omlaag, hoor ik opeens bij elke rol van het wiel een luid rollend / schurend metaal op metaal geluid. Dit gebeurt dus niet bij remmen maar normaal rijden.
De garage heeft geconstateerd dat de linker remklauw achter helemaal vastzit en niet meer loslaat. remblokken zijn helemaal op en de schijf is nog maar “mwah”. Eenmaal rechtsachter bekeken leek die klauw wel los te laten maar ook heel erg stevig vast te houden (if that makes sense). Hij liet me zien dat de remblokken er onder geen beding uitkonden, zelfs niet met wat geweld van een bandenlichter.
Conclusie: nieuwe blokken en klauwen achter, schijven kunnen nog wel even mee maar zijn een stuk lelijker dan voorheen.
Nu ben ik op internet gaan kijken naar gereviseerde of geteste tweedehands klauwen. Er blijkt dus flink wat verschil te zitten in remklauwen tussen v70 classic motorvarianten. Ik heb inmiddels een donor v70 gevonden bij iemand met een b5244s2. Klauwen zijn goed en kunnen in de ochtend gedemonteerd worden maar nu vraag ik me af; is het verschil tussen s en s2 alleen de motor software? En kan ik dus de s2 remklauwen gebruiken?
En een tweede vraag; remmen zijn niet bepaald m’n expertise. Is het logisch dat de rechter klauw ook vervangen moet worden omdat die wel “loslaat maar de blokken er in vast zitten”? Heb geen klachten of gepiep rechts meegemaakt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0