backfire opgelost - foutmelding blijft

foutcode P010117 en P029900

 
 
 
 
 
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 10.04.2015 - 11:49  ·  #1
V70 - 2.4D - D5244T5 - 2008 - 120.000 km
Mijn topic over backfire kan worden gesloten, was natuurlijk al vreemd voor een diesel, maar eerdere slechte ervaringen met echte backfire bij een 240 op lpg maakten me wat extra voorzichtig toen de slang vanaf de intercooler eraf ''plofte''. Een beginners fout dus bij mijn eerste diesel..Maar het is verholpen dankzij dit forum.
Helaas is de aanleidende fout weer terug: P010117 - lucht-massa meter (voltage above treshold) en P029900 (turbo underboost). De melding komt zodra er wat meer vermogen nodig is: helling op en dan bij zo'n 2000 rpm. VIDA geeft als mogelijke oorzaak voor het gelijktijdig optreden van deze fouten een vastzittende EGR klep in open positie. Die klep (en de inlaatbuis) had ik daarom al goed schoongemaakt, stappenmotor eraf en de klep is goed gangbaar. Geen foutmeldingen over de EGR. Hoorde dat er zelden problemen zijn met dit nieuwe type klep.
Wat het lastiger maakt is dat de foutmelding niet altijd komt, vanochtend gereset en daarna ging het weer goed, ook helling op.
Suggesties ?
René D
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 11.04.2015 - 17:59  ·  #2
Hallo Groot

Als je het heb over een diesel is backfire niet mogelijk.
Dit is alleen bij otto principe mogelijk.

Backfire ontstaat bij motoren die hun mengsel buiten de cilinderkop maken.
Indien een klep lekt bv kan er een ontbranding in het inlaat traject plaats vinden.
Dit gebeurt nogal explosief vandaar backfire.
Een echt verkeerd staande ontsteking waarbij inlaat nog open staat kan het ook veroorzaken.

Een diesel heeft alleen lucht in het inlaat traject.
Zou er een klep lek zijn dan heb je kans dat er niet eens een ontbranding plaats vind.
gebeurt dit wel dan word het hooguit een kleine vlam in het spruitstuk.

voltage above betekend in de regel dat er geen spanning staat op de signaal poort van de sensor.

René
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 11.04.2015 - 19:48  ·  #3
Dank voor je reactie.
Het gaat me nu om de oorzaak van de twee foutmeldingen, het lijkt me niet waarschijnlijk dat er iets mis is met de lucht-massa meter of met de turbo VIDA geeft de volgende mogelijke oorzaken voor deze twee fouten.
De turbo-underboost:
- lek of blokkering in de aanvoerlucht: omdat de fout niet permanent is lijkt me dit niet waarschijnlijk, ook niet omdat de auto nog relatief nieuw is, 2008, 120.000 km.
- temperatuur sensor lucht inlaat: gedemonteerd, is schoon, waarschijnlijk niet defect
- kapotte turbo control motor, evenmin waarschijnlijk
- EGR-klep zit vast in de open-positie, misschien, maar goed schoongemaakt en is goed gangbaar als ik de stappenmotor eraf haal en met mijn duim op de egr-klep-steel druk
- beschadigde turbo-charger, niet waarschijnlijk
De lucht-massa meter:
- signaal niet correct, niet waarschijnlijk, alles is schoon, connectoren ingespoten met contact-spray
- niet goed functionerende ''swirl-valve'', ik denk dat dat de wervelklep is, gek genoeg levert zoeken in VIDA op onderdeel beschrijving geen resultaat, maar als ik verder zoek op onderdeel nummer 30777650 dan vind ik ''throttle-disc'', en dat is de wervelklep. Nu is het zo dat al zo'n 10.000 km geleden het beruchte armpje losgeschoten was van het bolletje aan de wervelklep. Methode gevonden op dit forum toegepast, sleufje gedremeld, gaatje in het bolletje gedremeld en geborgd met een draadje. Dat blijft zitten, ook boven de 3000 rpm. Nu toch nog een keer gekeken en het viel op dat het met de hand bewegen van de wervelklep heel erg licht ging. Of dit een teken is voor een niet goed werkende klep weet ik niet.
Me toch maar gaan voorbereiden op het vervangen van de wervelklep ?
Of de EGR nog een keer beter proberen te reinigen met de chemische methode van Bardahl of Toralin ?
Andere suggesties ?
René D
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 12.04.2015 - 20:47  ·  #4
Controleer ook de stekkers en kabels eens goed
Zelf ben ik niet uit de auto techniek dus kan je niet echt helpen op component specifiek gebied.
Misschien kunnen ander hier meer over vertellen.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 12.04.2015 - 21:13  ·  #5
Dag René,

Ja, connectoren en kabels spelen ook een rol> Ik heb al eerder foutmeldingen gehad die verdwenen na het inspuiten van bijv. de injectorconnectoren met contactreiniger.
Dat was ik deze keer al mee begonnen, ook al omdat de fout niet permanent is. Maar zonder resultaat...
Dus andere suggesties blijven welkom.
Bijvoorbeeld ervaringen met soortgelijke foutmeldingen en misschien in relatie met de wervelklep.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 13.04.2015 - 21:24  ·  #6
Ik probeer mijn eigen topic maar in stand te houden, helaas nog weinig reacties gehad.
De laatste stand van zaken: vandaag bij de dealer een nieuwe wervelklep, armpje, brandplaatjes en een klepdekselpakking gehaald. Is wel fors duurder dan de via internet, bijv. Skandix in Duitsland, maar woensdag hebben we 1000km voor de boeg.Tijdens die rit - 300 km - in Frankrijk zijn de Volvo-dealers dun gezaaid - liep de auto niet lekker, vooral helling op leek het wat op pendelen. Misschien een gevolg van de noodloop ? Na zo'n 200 km kwam ook nog de melding ''roetfilter vol''. Had verwacht/gehoopt dat er iets mis was met de wervelklep, maar deze draait goed, is alleen erg vuil. Inmiddels druk bezig met dat vervelende schoonmaakwerk..
Hopelijk heeft deze actie effect. Ik laat het weten.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 13.04.2015 - 21:46  ·  #7
vervelende storing. lmm en temperatuursensor hoeven natuurlijk niet goed te zijn. ook al heb je ze schoongemaakt. mooiste zou zijn dat je ze tijdelijk kunt omwisselen. we blijven meedenken.. en succes met je tocht. brand ie sowieso lekker schoon. :-)
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 14.04.2015 - 19:15  ·  #8
Helaas heeft het vervangen van de wervelklep niets veranderd: nog steeds dezelfde twee foutmeldingen turbo underboost en luchtmassa-meter voltage above treshold.
Soms gaat het een paar kilometer goed, er is dan ook het normale vermogen, maar toch al vrij snel weer de melding en in noodloop. En het is niet te doen om de 1000 km naar Nederland in noodloop te rijden, bovendien nogal veel roet in het inlaatkanaal na de rit van gisteren, incl melding roetfilter vol. Dus niet nu met de V70 naar Nederland. Volgende week donderdag naar een dealer in Frankrijk (ben geen klant, dus lange wachttijd..).
Mocht iemand nog een geniaaal idee hebben dan zou dat welkom zijn.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 14.04.2015 - 21:11  ·  #9
kan iemand een reserve lmm opsturen naar Frankrijk? Helaas heb ik die niet op reserve. hoor hier zo vaak wat over dat een forum spare part misschien handig kan zijn <_<
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 14.04.2015 - 22:59  ·  #10
Sympathieke suggestie !
Ik neem graag de verzendkosten (naar Frankrijk en uiteraard weer retour) voor mijn rekening.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 14.04.2015 - 23:06  ·  #11
Quote door GRUNNS60

kan iemand een reserve lmm opsturen naar Frankrijk? Helaas heb ik die niet op reserve. hoor hier zo vaak wat over dat een forum spare part misschien handig kan zijn <_<


Je brengt me op een idee.
Ga er binnenkort eens mee aan de slag.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire opgelost - foutmeldingen eindelijk opgelost

 · 
Posted: 15.04.2015 - 20:22  ·  #12
Het heeft lang geduurd en de afspraak bij de dealer stond al, maar intussen doorgegaan met zoeken Gezien de suggestie over de lucht-massa-meter vanochtend nog eens goed gekeken en in VIDA deze opnieuw ingeleerd. Daarna een proefrit en waarschijnlijk dankzij het mooie weer de echte oorzaak gevonden: gereden met open ramen en toen viel op dat er vanaf 1500 rpm een blazend geluid was te horen. Goed geluisterd en gekeken en toen viel op dat de slang tussen intercooler en gasklep lek was! De oorzaak was een tye-rap om een slang van de oliekoeler waarvan het afgeknipte stuk erg scherp was. De intercoolerslang zit daar tegen aan, en er was een gaatje ontstaan. Nieuwe slang was niet op voorraad en daarom maar een reparatie uitgevoerd met een eerst een bandenplakker op loctite-blue en daaroverheen een dubbele laag zelf-vulcaniserende tape. En dat nog weer ingepakt met rubberband en 2 slangenklemmen. De motor loopt weer als vanouds, geen meldingen. We kunnen nu alsnog met de V70 naar Nederland. En dat ook nog met een schone EGR en een nieuwe wervelklep. Soms is het vervelend, maar je leert er veel van.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire opgelost - foutmelding blijft

 · 
Posted: 15.04.2015 - 21:53  ·  #13
mooi man en een comfortabele rit toegewenst :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0