backfire

foutmeldingen lucht-massa meter, turbo-underboost en egr

 
 
 
 
 
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 04.04.2015 - 20:31  ·  #1
V70 - 2.4D - 120.000 km - 1980
Twee weken geleden: ineens minder vermogen met meteen de dashboard melding ''spoedreparatie motor''. VIDA geeft de codes P010117 (Output voltage lucht-mass meter above treshold) en P029900 (Turbo Underboost). Acties: luchtmassa-meter schoongeblazen al was er niets aan te zien en zoveel mogelijk connectoren losgehaald en ingespoten met contactspray. Motor loopt weer goed, melding weg. Maar gisteren opnieuw minder vermogen en dezelfde meldingen. Actie: inlaatbuis losgehaald, ca. 1cm dikke laag vuil verwijderd, ook voorzover toegankelijk uit inlaatdeel naar cilinderkop. De inlaatklep rechts van de EGR (met de Pierburg control unit) gedemonteerd en schoongemaakt, niet erg vuil. EGR-klep zelf niet kunnen demonteren omdat 2 van de 4 inbusbouten waarmee de EGR-koeler eraan vastzit niet toegankelijk zijn. Accu eruit: bak proberen weg te halen, maar daar loopt de motorkapontgrendelkabel door, maar dan nog kun je niet echt bij de achterste twee boutjes van de koeler. Vervolgens EGR klep-huis zo goed mogelijk schoon gemaakt. Proefrit: de eerste 5 km gaan goed, maar dan een knal(letje) onder de motorkap, typisch het geluid van een backfire al lijkt me dat gek voor een diesel, maar de lucht-inlaat slang naar de EGR-klep is losgeschoten. Er weer op gezet, klem niet echt vast, boven 2000 rpm opnieuw de backfire en de slang weer los. VIDA heeft er nu nog een code bij: P040600, EGR sensor output high.
Wat nu te doen ?
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 04.04.2015 - 20:35  ·  #2
Mijn V70 is van 2008, motor D5244T5
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 16:31  ·  #3
Nog even een update, het blijft je natuurlijk bezig houden als je niet meer kunt rijden...
Eerste geluisterd of de stappenmotor op de EGR licht bromt als de auto op contact staat, dat bleek het geval. Toen opnieuw gasklephuis eraf, ook de stappenmotor van de EGR. De EGR-klep stond niet open, beweegt goed tegen de veerdruk in en rondom de klepsteel nog wat beter schoongemaakt. Alles zag er verder goed uit en zo te zien voor de eerste keer losgehaald.
Daarna gestart en bij 2000 rpm opnieuw een backfire en de slang op het gasklephuis er weer af.
DTC uitgelezen met VIDA, nu 2 foutcodes voor de EGR: P040422 (signaal te hoog) en P040484 (signaal te laag).
Stappenmotor met daarin de opnemers defect ?
Andere suggesties ?
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 20:16  ·  #4
Nog een tweede update: na de laatste schoonmaak actie en demontage van de staappenmotor met VIDA de EGR opnieuw ''ingeleerd'', evenals de gasklep en de luchtmassa meter.
Maar er verandert niets bij de eerste keer het gaspedaal zoverintrappen dat bijna de 2000 rpm wordt bereikt een nieuwe backfire en de gasklepslang er weer af.
Foutcodes ongewijzigd.
Toch maar een nieuwe stappenmotor bestellen ?
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 21:17  ·  #5
De laatste update van vandaag: om zeker te weten of de stappenmotor de boosdoener is deze eraf gehaald, connector vast laten zitten. De EGR-klep zit niet vast en zit dan dicht.
Bij de eerste start direct backfire bij iets meer dan 1500 rpm.
Dus toch een andere oorzaak ?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 21:58  ·  #6
Ik weet het niet, kan je helaas niet verder helpen. Er zijn hier vast wel mensen die het wel weten dus laat die reacties maar komen :yes: :yes:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 22:45  ·  #7
Ik probeer te snappen hoe je een backfire bij een diesel krijgt, en dan ook nog boven een bepaald toerental??? <_< aangezien je een turbo hebt zou ik eerder denken aan oplopende laaddruk die dus niet goed gereguleerd wordt. druk te hoog pof slang er af, en dan houdt mn kennis van de diesel motor even op.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 23:06  ·  #8
De opmerking ''plof, slang er af'' klopt wel. Ik had de term backfire gebruikt omdat de effecten hetzelfde zijn en ik er met mijn 240 op lpg een tijd veel last van had.
De plof komt ook inderdaad op het moment dat de turbo erin komt, bij 1500 rpm ongeveer.
Net nog een laatste test gedaan: als ik de slang niet weer op het gasklep huis zet, dan komt er daarna geen plof meer, blijkbaar is dan de tegendruk te laag.
Blijft natuurlijk de vraag waarom die plof ontstaat met slangen erop.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 07.04.2015 - 23:28  ·  #9
Denk dat grunn het bij juiste eind heeft, dat de druk te hoog oploopt en dat er een slang af ploft. Misschien de waste gate niet goed? Of zoals ik ooit met een octavia tdi had: intercooler slang zat origineel met een stevige metalen klem, en na wat onderhoud was het een ty wrap geworden; de motor een beetje laten werken en plof slang eraf.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 09:19  ·  #10
Dank voor de suggestie, slang naar gasklephuis dus juist zo goed mogelijk vastzetten ?
De eerste plof was toch behoorlijk hard, ook de uitgaande slang van het luchtfilter was losgeschoten en dus bang geworden voor kapotte slangen of luchtfilterhuis bij de volgende plof...
Zal kijken naar de waste-gate, heb daar niets aan gedaan dat wil zeggen ik weet nog niet eens waar deze zit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 13:34  ·  #11
weet niet of jouw motor een wastegate heeft. (kan m niet 123 in vida vinden wel een turbodrukregelaar. heb wel eens iets gelezen over veranderen van de stand van de schoepen in de turbo op basis van de druk. ik zoek verder..... (of iemand moet het al weten :-| ) :shame: <_<
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 17:54  ·  #12
Dank voor het zoeken !
Als ik in VIDA op mijn auto-profiel via zoeken in de onderdelen catalogus de term ''waste gate'' invoer heb ik geen resultaat.
Het loschieten van de intercooler slang en ook een keer de slang vanaf het luchtfilter deed zich voor het eerst voor na het schoonmaken van EGR en inlaatbuis. Omdat ik bang was voor schade daarna die slang er alleen maar opgedrukt. Zou het kunnen zijn dat ik na de schoonmaak de intercooler slang niet vast genoeg heb gezet ? Toch maar weer proberen met de slang goed vast ?
Hoewel het hele verhaal begon met minder vermogen en de foutmeldingen ''turbo underboost'' en ''lucht-massa meter'' lijkt het te toevallig dat de turbo nu ineens te veel druk zou geven. In VIDA staat dat de combinatie van de 2 genoemde foutcodes veroorzaakt kan worden door een vastzittende EGR in open positie. Daarom dus die schoonmaak, maar vervolgens 2 meldingen op de EGR en de ploffen...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 18:10  ·  #13
Ik weet de exacte druk niet bij een diesel, maar bij een T5 is dat 1.2 bar. Dat is meer dan genoeg om een slang er af te blazen. Dus ik zou adviseren om alles goed vast te zetten voor je weer gaat rijden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 18:32  ·  #14
eens.
groot406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

backfire

 · 
Posted: 08.04.2015 - 19:52  ·  #15
De laatse adviezen waren goed !
Alles echt goed vastgezet en de plof blijft uit. Flinke proefrit gemaakt en de warme motor ook tot boven de 4000 rpm laten komen (mooi dat de geartronic ook handgeschakeld kan worden). En dat ging goed, oppakken is goed, vermogen is goed. Geen melding op het dashboard. Daarna uitgelezen en 3 meldingen op de EGR, P040484 in rood en P040422 en P040500 in geel. Gereset, motor zoals vermeld even boven de 1500 rpm laten draaien, dan uit en dan weer 20sec stationair, opnieuw uitgelezen en de meldingen zijn dan weg.
Al met al een stuk verder!
Afwachten wat de EGR gaat doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0