Banden keuze

ervaringen

 
 
 
 
 
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 11:31  ·  #1
Het zit er weer aan te komen, later in het jaar moet ik opzoek naar nieuwe banden.

Ik heb momenteel conti's met de maat 225/45/17 op mijn v70 liggen, ik ben hier totaal niet tevreden over de banden Kuppen namelijk en maken best veel lawaai.

Mijn garage bedrijf geeft meestal erg interessante prijzen voor michelin, echter mijn voorkeur heeft meestal pirelli, dit omdat deze vaak net wat interessantere prijzen heeft als
michelin.

Ik heb in het verleden een Vectra en een Smart op pirelli's gehad, hier was ik erg over te spreken, tevens heb ik een 307 op michelins gehad (e3a) dit was ook prima alleen maakte deze wat meer geluid. Op mijn oldtimer (740) heb ik van alles gehad ook vredesteins en het maakte bij deze auto allemaal erg weinig verschil.

Ik wil natuurlijk de beste kwaliteit voor de laagste prijs :)

Ik heb op het moment de
pirelli cinturato p7 blue gezien en diverse michelins waaronder ook de primacy3.
(hankook ventus?)

Beide banden scoren beter op energie verbruik, maar is dit eigenlijk wel merkbaar?

Ik wil een band waar ik zeker 60 tot 70k km op kan zetten.

Hebben jullie tips om zo voordelig mogelijk een fatsoenlijke band uit te kiezen?

Ik rijd zo'n 30k km per jaar.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 13:05  ·  #2
Voor mij maar 1 band, en dat is Viking.
Prima prijs en kwaliteitsverhouding en zeer slijtvast.
Viking en Gislaved zijn van oorsprong Noorse en Zweedse bandenfabrikanten, en zijn nu in handen van Conti.
Ik speek uit ervaring, ik heb op 2 wagens Viking zowel winter als zomerbanden.
Ook bij mn 300pk V70 bijna geen slijtage op de banden...

Andere goede keus is Nokian Z-line, ook ( nog altijd ) een Noorse fabrikant, ook zeer goede banden tegen een redelijke prijs.

Michelin maakt hele goede banden, maar toen ik 4 Exalto HP W banden weg moest gooien met bijna 5mm er nog op, was ik er klaar mee.Tussen het profiel compleet uitgedroogd, je keek op het canvas bij wijze van spreken.APK afkeur dus.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 14:20  ·  #3
Vredestein. Heb al een tijdje Vredestein onder mijn V70. 245x40x18. Superstil en een perfecte wegligging. De andere merken waren Pirelli en Michelin. Beiden gingen al snel cuppen. Vooral Michelin had er een handje van. En ja, de auto is perfect uitgelijnd, daar lag het niet aan. Michelin cupte al na zo'n 10.000 km.
Heb Pirelli's onder mijn 911, Zero's. Deze voldoen goed, cuppen niet. Alleen zeer lang platte vlakken als ik de auto met hete banden wegzet.

Met deze Vredesteins geen last van cuppen, nu na 30.000 km. Superband, en dat voor 130 euro per stuk voor zo'n brede platte jonge!!!
Aanrader.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 15:23  ·  #4
Vredestein Quatrac hier, aardig slijtvast, altijd en overal prima wegligging zonder bandenwissels, enige nadeel is dat ze niet heel stil zijn.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 16:15  ·  #5
Er is voor de V70 maar één goede Michelinband en dat is de Primacy HP. Deze gaan bij mij tot 100K mee. De rest, en dan met name de Eco banden, is beduidend minder! Vredestein ligt nu onder de auto van mijn vrouw en ik moet nog maar even aankijken hoe dat gaat.

Groet, Hans.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 16:31  ·  #6
Verschil in banden wordt veroorzaakt door breedte, aantal inch en een auto heeft vaak een "voorkeur" voor een bepaalde band.
Een band die goed is als 16 inch hoeft in de maat 17 inch niet perse goed te zijn.

Wat ik vaak hoor heeft volvo voorkeur voor Michelin.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 17:19  ·  #7
[quote="yes996"]
Vredestein. Heb al een tijdje Vredestein onder mijn V70. 245x40x18. Superstil en een perfecte wegligging. De andere merken waren Pirelli en Michelin. Beiden gingen al snel cuppen. Vooral Michelin had er een handje van. En ja, de auto is perfect uitgelijnd, daar lag het niet aan. Michelin cupte al na zo'n 10.000 km.
Heb Pirelli's onder mijn 911, Zero's. Deze voldoen goed, cuppen niet. Alleen zeer lang platte vlakken als ik de auto met hete banden wegzet.

Met deze Vredesteins geen last van cuppen, nu na 30.000 km. Superband, en dat voor 130 euro per stuk voor zo'n brede platte jonge!!!
Aanrader.

Het type Vredestein waar ik het over heb is
Vredestein Ultrac Cento 245/40R18 97 Y XL.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 17:34  ·  #8
Ik verwacht een hoop meningen hier!
Ik heb zelf michelin voor en pirelli achter. Het valt mij op dat de pirellis sneller uitdrogen. Met michelin heb ik de ervaring dat je er veel km op kunt rijden. Het aantal km is uiteraard afhankelijk van rijstijl en motor vermogen. Heb ooit conti's onder een ibaza tdi gehad, gingen nog geen 20 dkm mee.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 18:07  ·  #9
Ik heb weinig vergelijk, toen ik m kocht zat er wanli op, echt een drama, zou verboden moeten zijn die bagger. En rij nu al 30000 km met michelin primacy rond. Fijne band, kan misschien een fractie stiller, en nog geen cuppen waar te nemen.
Ik heb ook begrepen dat de e3a / energy te licht zijn voor een v70 ( met cuppen als mogelijk gevolg )
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 19:23  ·  #10
Idd verschillende reactie's

Cuppen wil ik echt niet meer mee maken, dat is een drama.

Die vikings zijn aan de redelijk dure kant.
Ik denk dat ik eens ga informeren oa naar die vredestein cento, die zijn online leuk geprijsd, ik ga van de week eens overleggen met mijn garage bedrijf

Om een voorbeeld te geven, ik heb pirelli's op mijn mitsubischi gehad en er 55 dkm mee gereden, en daarbij was het einde niet inzicht...Ik zou daar zeker 100dkm mee gereden hebben, dus dat was echt bang for buck. Wel moet ik er bij aangeven dat ze op de Mitsubishi minder grip hadden bij nat wegdek, terwijl dat ik bij mijn vectra daar toen helemaal geen last van had.
Heeft er iemand negatieve ervaringen met Pirelli op 17 inch?

Ik heb gelezen dat een energy a band tov een g band tot 7.5% brandstof kan besparen....

Is dit echt zo of is dat een mooie verkooptruc?
Ik vraag me ook af wat het verschil zou zijn als ik bijvoorbeeld van 225 naar 205 zou gaan..
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 19:40  ·  #11
Ook hier Michelin Primacy en die komen niet terug eronder. Hebben nu ong 30kkm afgelegd en beginnen een zaagtandprofieltje te krijgen. Volgende worden waarschijnlijk Nokian, Yokohama, Falken of Vredestein.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 20:08  ·  #12
Quote door fvandenreek

Is dit echt zo of is dat een mooie verkooptruc?
Ik vraag me ook af wat het verschil zou zijn als ik bijvoorbeeld van 225 naar 205 zou gaan..

Dat is er zeker. Om die reden heb ik ook een vrij goed verbruik. Tussen de regels door lezend hier op het forum kan ik ook concluderen dat een bredere band duurder is qua verbruik.
Walter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lommel
Leeftijd: 52
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 20:20  ·  #13
Banden is een heel persoonlijk iets(wat wil je ervan,bedoel ik)
vb,onder de 855 heb ik altijd Pirelli eagle F1 gehad(perfecte wegligging en bijna ongeevenaard in de regen,maar is ook een zeer zachte band)
Nu onder se V70 vredesteins(wou eens iets anders proberen)ultra sessenta,en moet zeggen na ongeveer 40kkm zijn ze nog zeer goed in orde(dus de volgende worden weer dat merk(ook zacht en zeer goede wegligging,maar dit is mijn ervaring dus)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 21:19  ·  #14
Pirelli eagle f1? Of toch maar Goodyear? Die Eagles heb ik onder de cabrio (325i) en op zich zijn dat daarvoor prima banden maar hebben wel altijd last van stavlakjes. Daarnaast zijn ze binnen 20kkm versleten (achter) en dat vind ik wel erg snel voor dagelijks gebruik.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Banden keuze

 · 
Posted: 01.10.2014 - 22:58  ·  #15
Ik heb er nu ook Michelin HP's onder liggen. Nieuw achter en bijna nieuw voor toen ik de wagen begin dit jaar kocht. Nu, 50k verder zijn ze nog goed voor10-20k. Wel heel veel snelweg.... Bevallen prima. Maar heb nog geen vergelijk. Na de winter, komen er Falken ZIEX ZE914 225/45R17 onder. Ik heb met mijn vorige auto vier jaar op deze banden gereden en ben daar altijd tevreden over geweest. Ik heb best een pittige rijstijl, en de wegligging was nooit een probleem. Ben benieuwd of ze kunnen tippen aan de HP's...voor sportbanden rij ik net teveel kilometers.

Ook de winterbanden van Falken. De HS449, 205/55R16. Daar ben ik afgelopen winter mee op wintersport geweest, en rijden ook prima. Strakke wegligging, zeker niet rumoeriger dan de HP's. De zomer Falken's zijn stiller!
Prijstechnisch ligt Falken goed in de markt, en het is toch een Japans bandje. En actief in de autosport. Toch een mooie basis om een goeie band te ontwikkelen lijkt me.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0