Bandenspanning permanent checken

- ter info -

puchelaar
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Bandenspanning permanent checken

· 
Posted: 15.09.2014 - 00:32  ·  #1
Vandaag de uitdeuk- en oppoetsmeeting gehad, en daar gesproken met een aantal mensen over de bandenspanning. En dan met name over het feit dat ik dat zelf vaak en langdurig vergeet te checken. Daar zijn redenen voor (mijn auto staat vaak niet dicht bij huis, op momenten dat ik er aan denk (onderweg) is het niet handig omdat de banden niet koud zijn, etc.), maar natuurlijk geen excuses; een juiste bandenspanning is van levensbelang.

Nou ben ik een beetje een gadget-freak, en blijf ik op de hoogte van wat er op crowdfunding sites (kickstarter, indiegogo) voorbij komt aan interessante technische vondsten. Want het leuke van veel crowdfunding projecten, is dat je vaak enorme kortingen kunt krijgen als je als één van de eerste inschrijft ;)

De reden van deze inleiding?

Wel, er loopt nu een project op Indiegogo om de eerste productierun te financieren van de Fobo TPMS. En TPMS staat bij hun voor 'Tire Pressure Monitoring System', ofwel een bandenspannings-in-de-gaten-houdt-systeem ;)

Kort gezegd; je vervangt je ventieldoppen door bandenspanningsmetertjes. Die metertjes staan in verbinding met een apparaatje dat je ergens in je auto neerlegt, en die stuurt de bandenspanning door naar je iPhone of Android phone (geen idee of ze andere smartphones (gaan) ondersteunen). Op je smartphone heb je daarmee dus real-time informatie over je bandenspanning (als je tenminste binnen ±10m van je auto bent).

Voor de eerste inschrijvers (inmiddels ben je daarvoor te laat), was de prijs $75 + $20 verzendkosten. Ofwel ±€75. De latere kosten zijn duurder ($90 + $20), TENZIJ je er meerdere koopt;
- $170 + $30 voor 2 setjes (per setje dus $85 + $15)
- $400 + $60 voor 5 setjes (per setje dus $80 + $12)
- $750 + $110 voor 10 setjes (per setje $75 + $11)
- $1050 + $150 voor 15 setjes (per setje $70 + $10)

Als je hier interesse voor hebt, is het dus wellicht interessant om er een powerbuy/groepsaanschaf van te maken.

De crowdfunding loopt nog tot ergens op 16 oktober (ik weet niet precies welke tijdzone "PT" is? 16 oktober 23.59 PT is iig de eindtijd).

Redenen voor mij om hieraan mee te doen (behalve dat ik het een interessant product vindt):
- Eerdere acties op Kickstarter en IndieGogo hebben me leuke producten opgeleverd (o.a. gedeeld bezit/gebruik van een 3d-printer :D )
- De ontwikkeling is al klaar; ze hebben simpelweg geld nodig om de eerste massaproductierun te maken. Ze plannen dan ook om in november te gaan verzenden.
- De makers zijn lekker actief met updates, en reageren op vragen, ideeën en suggesties van hun backers/investeerders. Zo hebben ze bijv. al de verandering doorgevoerd dat er nu 'locking nuts' (anti-diefstal moeren) op komen die je naar keuze al dan niet kan gebruiken.
- Dit idee is zo populair dat er al bijna $93.000 is opgehaald, terwijl ze maar $28.000 nodig hadden. Het gaat dus zeer waarschijnlijk door ;)
- Diefstal heeft geen zin (als je al weet wat het is), want ze zijn gekoppeld aan het bijbehorende apparaatje en dus niet uitwisselbaar.
- Gadgetgeilheid ;)
- En last but not least: veiliger rijden!

Zoals de subtitel al aangaf; ter info. Want zelf heb ik dus al geïnvesteerd 8-)
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: Bandenspanning permanent checken

· 
Posted: 15.09.2014 - 01:40  ·  #2
Leuk initiatief, toch enkele kritische kanttekeningen.

Hier vind je meer info: Fobo TPMS

.... al lezende kwamen me toch een aantal vragen op:

1) max. druk is 350kPa. Dus niet voor caravan te gebruiken. Een caravan zit meestal tussen de 350-450kPa.
2) "slechts" 4 sensoren, ook hierom al niet voor auto met caravan te gebruiken, terwijl een caravan met te weinig bandendruk veel gevaarlijker is als een auto met te lage bandendruk.
3)gewicht van de sensoren is 10 gr. per stuk. Betekent dat je de banden na montage moet laten balanceren.
4) afmeting: elke sensor heeft een Lithium CR2032 batterij. Dat is toch wel een heel grote knoopcel voor aan een ventiel. Zie ook de afbeelding op de site.
5) Omdat de sensor bovenop het ventiel gedraaid wordt, zal bij snelheid, het ventiel ombuigen vanwege de massa van 10gr. Hoelang zou het ventiel dit volhouden? De meeste auto's hebben rubber ventielen. (caravan vanwege hoge druk vaak stalen ventielen)
6)En het reservewiel wat vaak verstopt ligt, onder de vloer?

Tja, zijn maar enkele vragen die ik toch eerst zou willen weten eer ik 100 euro er tegenaan zou gooien.
Nu heb ik een digitaal metertje in mijn dashboardkastje. Elke maand effe meten, nog geen 5 min. werk, geeft me voldoende info over de banden.

Overigens, pas geleden was bij de makro ook een electronisch meetsysteem te koop. En deze had kleinere lichtere sensoren. Je kon hier tot 8 sensoren op koppelen voor het geval je met een aanhanger met 4 wielen rijdt.
En zo had je ook nog een mogelijkheid om je reservewiel (!!!) mee te meten. Deze wordt meestal vergeten bij de bandencheck. :devil:
Maar deze kon je dan wel niet aan de iPhone koppelen. Het centrale meetapparaat had een display waar je de drukken op kon aflezen.
Domaso

Subject:

· 
Posted: 15.09.2014 - 09:41  ·  #3
Roffeltje
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 15.09.2014 - 10:00  ·  #4
Quote door Domaso

Is dit niets??

http://www.koopjedeal.nl/set-v…PKj3tKSCka

Edit: zie dat dit ook maar een globale indicatie geeft.

De meeste Volvo's hebben meer dan 2,4 bar luchtdruk in de banden. Dus hier heb je niets aan.
OOk hier geld het extra gewicht en gevoeligheid voor ventielen.

er komen enorme krachten op de ventielen te staan als je rijdt. Dus beste is om niets aan de ventielen te doen lijkt mij.
puchelaar
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2014 - 10:29  ·  #5
Dank Bert dat je de link nog even geeft. Ik had 'm wel gekopieerd, maar helemaal vergeten te plakken...

De Fobo gaat voor mij in ieder geval ver genoeg qua druk; 350 kPa = 3,5 bar.

Ik wil ze alleen onder mijn auto; caravans trek ik uit principe niet ;) maar de keren dat ik met een aanhanger reed checkte ik daar juist wel 'alles'; werking van de verlichting, eventuele remmen, bandenspanning, etc. Mijn eigen probleem zit 'm juist in periodes waarin ik lange dagen maak, en wekenlang 's ochtends en 's avonds gewoon in mijn auto stap zonder iets te controleren. Ben dan ook al eens blij geweest met een olielampje...

Het verhaal over het balanceren had ik me nog niet bedacht, dus daar ga ik ze zo over mailen. Ze sturen op dit moment zo'n 2x per week een mailtje met updates, en daarin dus ook antwoorden op vragen. Als ik er een antwoord op heb laat ik het hier weten.
Ook het gewicht aan het eind van een rubber ventiel ga ik vragen.

Wat het reservewiel (die ik trouwens niet meer heb vanwege de lpg) betreft; als je die nodig hebt ben je er zo mee bezig dat je naast het aandraaien van de moeren toch ook wel even de bandenspanning checkt? Ik had iig altijd zo'n klein voetpompje bij me daarvoor.

Je vraag over de batterij is al gesteld, en hebben ze in een updatemail als volgt beantwoord:
Why use CR2032 battery for FOBO Tire sensors? Why not smaller battery?

During design stage, we considered many factors in choosing the right battery.

1) Battery life. We chose CR2032 because it is the smallest coin cell battery to provide the capacity that we need (220mAh). CR2032 is 20mm in diameter. The next smallest battery CR1632 (16mm diameter) only provides 140mAh. A smaller battery capacity means more frequent battery replacement which is rather inconvenient for the user.

2) Replacement battery availability. CR2032 is easily available in most countries. We sell our product to many countries and want to ensure we use the most common battery. CR1632 is not as common. Other smaller batteries commonly used in watches provides less than 90mAh which is quite insufficient for FOBO Tire sensors.

3) Product size. Our PCBA design is quite complicated and takes up 21mm in diameter of space. Choosing a smaller battery does not make our product any smaller.

4) Stable power. Coin cell battery is most commonly used for small portable devices due to the stable voltage it could provide over it's operating life. This is important to ensure FOBO Tire sensors operate well during the battery operating life.

In het kort; dit type batterij is vrijwel overal op de wereld verkrijgbaar (ze leveren wereldwijd), is zo ongeveer de kleinste knoopcelbatterij die de gewenste spanning levert en maakt het algehele ontwerp niet veel groter omdat de rest van de hardware ook al 'groot' is. En knoopcellen leveren een constante spanning tijdens hun levensduur (en die levensduur is in dit geval op ongeveer 2 jaar berekend. Dus na 2 jaar moet je 4 nieuwe CR2032 knoopjes plaatsen).

/edit: @ Domaso; die dopjes zijn inderdaad een (erg onnauwkeurige) benadering. Mijn bandenspanning is 3,2, terwijl die dopjes aangeven dat 2,2~2,4 nog ok is... Maar ook daar zou ik (maar wel minder vaak) nog makkelijk vergeten te checken. Ik vind bij de FOBO juist de actieve signalering fijn. Maar nogmaals; best kans dat ik één van de weinigen ben die hier mee zit, en dat de meesten niet zo verstrooid zijn en dus ook geen behoefte hier aan hebben.
puchelaar
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2014 - 11:51  ·  #6
Er kwam zojuist een update binnen. In principe voor (motor)fietsen, maar aangezien ze tot 600KPa/6 bar gaan, neem ik aan dat je ze ook voor een caravan zou kunnen gebruiken. Maar dat zou je dan misschien moeten checken...

Ik post de update hier even:

GOOD NEWS!! Introducing FOBO Bike

We have completed our concept design for FOBO Bike (Bluetooth Smart TPMS for motorbikes and bicycles - up to 600kPa/87psi). Due to numerous requests to cater for 2 wheelers and as promised, we took these requests seriously and had been deliberating how to make motorbikes and bicycles to be able to enjoy same features and convenience of FOBO Tire. We are now ready and will start design for FOBO Bike. Please be assured that we are watching the timeline for FOBO Tire and have sufficient resources not to delay delivery for FOBO Tire.

FOBO Bike is now ready for pre-order. Please check Perk #7 & Perk #8. We can only deliver in March 2015.

We already have the first Funder from Italy even before this Update page is published...

Cheers,

George
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 20:39  ·  #7
Tijdelijke marktplaats actie :
alleen de verzendkosten betalen.

Voor diegenen die willen, voor €5,95 valt de gok te wagen. ;)

http://aanbieding.marktplaats….ieldopjes/
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 20:52  ·  #8
Quote door Martijn-Wietse

Tijdelijke marktplaats actie :
alleen de verzendkosten betalen.

Voor diegenen die willen, voor €5,95 valt de gok te wagen. ;)

http://aanbieding.marktplaats….ieldopjes/

die heb ik eens gehad, maar na verloop van tijd worden ze lam of blijven ze hangen: ik haalde er eens een af die 2.2 bar moest aangeven: spanning was nog 1.8 en hij was nog niet eens geel!!
(misschien kwam het omdat ik bij zwaardere belasting de banden op 2,4 had gehad?)
ander minpunt: als deze breken (steenslag, stoep of vandalisme) dan staat je ventiel open en loopt ie rap leeg.. (als je ze erop draait, open je je ventiel blijvend)
ze zijn misschien wel mooi als zeer compacte (ongeveer) bandenspanningsmeter (op de motor?)
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 20:54  ·  #9
Geen aankoop waard dus ! :sick:
Niet dat wij ze willen hebben, wij slepen af en toe gewoon de compressor even naar de oprit en meten de bandenspanning dan zelf wel. ^_^
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 20:59  ·  #10

wij slepen af en toe gewoon de compressor even naar de oprit en meten de bandenspanning dan zelf wel. ^_^

Dat is de beste methode.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 21:04  ·  #11
ik vond ze toen bij een tankstation, zelfs in verschillende drukwaarden, waren ook niet duur, maar zoals gezegd, een beetje liefhebber spot eerder aan de bandwang onder of er teveel lucht uit is..
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 21:15  ·  #12
Quote door Bigdog

wij slepen af en toe gewoon de compressor even naar de oprit en meten de bandenspanning dan zelf wel. ^_^

Dat is de beste methode.

Ach, en zoveel moeite is het niet hoor !
aeos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 03.11.2014 - 21:15  ·  #13
Controleer iedere 2 weken na het wassen van onze XC de bandendruk altijd.

Leuke dopjes voor andere mensen.... ^_^
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.12.2014 - 13:33  ·  #14
Ik doe het de laatste tijd eigenlijk te weinig, dat checken, terwijl deze standaard in m'n dashboardkastje ligt ...

Maar áls ik het doe, en er móet iets bij:

Werkt super, en een voordeel als het koud is: je krijgt het er nog warm van ook... :D
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 02.12.2014 - 15:26  ·  #15
wij doen ze ook oppompen met de fietspomp en met de meter erop kun je ook goed zien of ze hard genoeg staan. Deze gebruiken wij voor de auto en fietsen.

Selected quotes for multi-quoting:   0