Bediening elektrische spiegels kapot?

 
 
 
 
 
V70D5Leeuw
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 31
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Bediening elektrische spiegels kapot?

 · 
Posted: 13.04.2019 - 15:37  ·  #1
Laat ik bij het begin beginnen...

Stuur verwisseld, stond wat scheef ten opzichte van het vorige stuur, even uit laten lijnen liet een monteur bij de garage mij weten. Dichtsbijzijnde mogelijkheid, Kwik-Fit. Bij die keuze is het waarschijnlijk al fout gegaan, enfin.

Afspraak gemaakt etc. verliep allemaal gewoon goed. Auto neergezet, als automatisme de spiegels ingeklapt omdat hij aan een drukke weg stond. Deze zijn elektrisch, verder niet bij stil gestaan, achteraf gezien dus niet zo handig geweest.

Uitlijnen etc. was verder top, niks over te klagen. En dankzij de anwb ook nog wat korting. Lekker weggereden en genieten van het nieuwe stuur dat perfect recht staat. Plus een auto die beter rijd, naast het stuur was het sowieso even goed!


Maar vandaag, wou ik de spiegels weer inklappen (deze waren sinds het uitlijnen uitgeklapt). Zodra ik op het knopje drukte had ik meteen door dat er iets niet klopte. Schurend geluid en het mechanisme leek de spiegel de verkeerde kant op te willen drukken. Alsof de auto dacht dat de spiegels nog ingeklapt waren, terwijl dat niet zo was, en ze dus de verkeerde kant op probeerde te drukken.

Monteur heeft hoogstwaarschijnlijk dus met de hand de spiegels 'uitgeklapt'! Dat is tenminste de enigste manier waarop ik het kan verklaren.

Stoppen was er ook niet meer aan en ik zag de spiegels in mijn hoofd al kapot gaan. Maar, op een gegeven moment was er een klik en leek alles weer goed. Vervolgens kon ik de spiegels weer normaal in en uit klappen, net alsof alles weer goed op zijn plek was geland. Had de pest natuurlijk best in, maar omdat alles 'goed' leek te zijn, heb ik er eerst even geen aandacht aan besteed.

Alleen toen ik de spiegel wou verstellen om naar beneden te kunnen kijken met het inparkeren, doet de verstelling het niet meer! Lampjes die het altijd deden (van L en R) lichtten niet meer op, totaal geen verstelling meer mogelijk.

Dus nu vraag ik mij af, wat is er gebeurd? Zijn de connectoren door het gekl*** met de spiegels losgeschoten? Dan zou de verstelling in mijn portier toch nog wel oplichtten? Of doet dat dan ook niks meer?


Mijn vraag aan jullie is, waar begin ik?
In de spiegels kijken voor hoe en wat? Begin ik dan met de kap of het glas?
Deurpaneel los halen om de bediening te inspecteren?
Of denkt de computer dat ze nu nog steeds zijn ingeklapt en doet de verstelling het daarom niet?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Bediening elektrische spiegels kapot?

 · 
Posted: 13.04.2019 - 21:13  ·  #2
Als de lampjes in de DDM niet meer oplichten ligt dat niet aan de spiegels, maar aan de (aansturing van de) DDM. Ik zou eerst eens uitlezen/storingen resetten. Kijken of het dan weer goed is. Zo niet, dan nog eens accu los doen. Dan zou het toch weer moeten werken.
Heb je ook een CFE? Die wil ook wel eens roet in het eten gooien als je te snel na het starten de spiegels wilt bedienen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Bediening elektrische spiegels kapot?

 · 
Posted: 13.04.2019 - 21:27  ·  #3
Zekering eruit door overbelasting?

In het boekje staat wel hoe je een spiegel die uit zijn koppeling (als je het zou kan noemen) weer terug krijgt. Iets met handmatig uit trekken en dan knopje 2x of zo meen ik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0