Beetje koppeling- brand achtige lucht

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Beetje koppeling- brand achtige lucht

 · 
Posted: 24.01.2014 - 07:13  ·  #1
Ik ruik regelmatig een soort lucht in de auto die doet denken aan de geur van een slippende koppeleing of verbrande remmen. Het is niet echt sterk aanwezig, maar zo dat je het net wel net niet ruikt.

Het is een D5 met hand 6 bak, nu 210.000 gelopen. Ik heb niet het idee dat de koppeling aan z'n einde is, als je even vol aan het gas gaat hangen slipt hij niet. Zelfs niet in z'n 2e versnelling.

Ook de wielen draaien mooi vrij, dus aanlopende rem kan het ook niet zijn. Iemand enig idee?
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Beetje koppeling- brand achtige lucht

 · 
Posted: 24.01.2014 - 08:51  ·  #2
is een van de remschijven na een ritje overdreven heet? duidelijk heter dan aan de andere kant? Ik heb het met mn vorige auto gehad dat de rem slecht ontspande na een remactie waardoor het blokje nog een tijdje aangedrukt bleef. Uiteindelijk heb ik er een andere klauw opgezet en was het probleem verholpen.

je zou het kunnen testen door je verdachte wiel op te krikken en rond te draaien. Laat eens iemand de rem intrappen en draai hem na ontspannen nog eens rond. Als je bokje piept/schraapt loopt deze aan.
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Beetje koppeling- brand achtige lucht

 · 
Posted: 24.01.2014 - 09:08  ·  #3
ik heb dit gehad met mijn remmen. bij op de krik zetten en vrij ronddraaien: niets aan de hand,

maar soms bij langere ritten toch verbrande lucht en/of scheef trekken met remmen.

bleek dat van de achterremblokken, een van de palletjes waarmee het blok in de zuiger klemt was afgebroken en dus nog maar aan een kant vastzat,

hierdoor veerde hebt blok scheef en liep tegen de schijf aan, waardoor het hele zaakje warm werd, uit ging zetten en vervelend ging doen.

mocht je het weer ruiken, na stilstand even om de auto lopen en je hand voor de remschijven houden,

voel je duidelijke warmte, voorzichtig de velg aanraken om te kijken hoe warm die is. bij verschil in warmte tussen links en rechts heb je bingo.

pas wel op, bij aanlopende remmen kunnen de velgen echt heel heet worden...

succes!
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Beetje koppeling- brand achtige lucht

 · 
Posted: 24.01.2014 - 13:14  ·  #4
Oke bedankt, dat zal ik eerst eens even checken als ik het weer ruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0