Bekleding raamstijl laat los

Frenky
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Bekleding raamstijl laat los

· 
Posted: 28.07.2015 - 17:57  ·  #1
Sinds kort is de bekleding van mijn raamstijl los aan het laten, misschien dat dit komt doordat de auto de laatste tijd in de volle zon heeft gestaan. Heeft iemand hetzelfde en zo ja hoe heeft hij dit opgelost? Ik zat zelf te denken om het loszittende stuk weer vast te "plakken" met textiellijm. Ben namelijk bang dat bij gebruik andere lijm het zichtbaar blijft bij de lichte bekleding.

volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Re: Bekleding raamstijl laat los

· 
Posted: 28.07.2015 - 17:59  ·  #2
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.07.2015 - 18:52  ·  #3
Lijkt eerder alsof de ruit schoon wordt gehouden met een natte doek, door geen gebruik van de airco (welke ontvochtigt).
Nieuw interieurfilter en gebruik van de "Auto" stand op de Climate control blijfven dit voor.
Het is te lijmen met spuitlijm.
Maar wat je ook kunt doen is een goed setje van de sloop halen, want voor de prijs hoef je het niet te laten.
En mocht jezelf diegene zijn, welke intensief met een natte doek de voorruit schoonhoud, neem dan een set uit een fase1 model, deze zijn volledig van kunststof.
Frenky
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2015 - 19:48  ·  #4
Beste Bigdog,

Bedankt voor je antwoord. Sinds twee jaar dat ik de auto bezit doe ik precies wat je beschrijft, behalve het met een natte doek afdoen van raam natuurlijk. Dus dat zal mijn voorganger dan wel geweest zijn.

Is de "strip" makkelijk los te halen. Ik heb plastic gereedschap liggen, is dat hiermee te doen zonder iets te beschadigen? Geen last van eventuele gordijnairbags?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2015 - 19:56  ·  #5
Loshalen is vrij goed en makkelijk te doen.
Bij twijfel begin je bij de donor.
Pak de afdekking bovenaan vast (aan het einde, dus bij het dak) en geef er een flinke ruk aan.
Als het goed is komt hij los.
De bovenste zwarte clip kun je een halve slag draaien (indien te lastig, doorknippen)
Nu kun je de afdekking er uit nemen en vervangen.

Met natte doek bedoel ik nat van de voorruit. ;-)
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

· 
Posted: 28.07.2015 - 20:15  ·  #6
Dit bij de fase 2 modellen zo, de bekleding word daar vrij warm door de zon op de voorruit. Hier door laat de lijm los.

Bij de fase 1 modellen is dit geheel plastic werd me verteld(heb erzelf een gehad naar weet het niet meer).
eagle142
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 29.07.2015 - 15:54  ·  #7
Heb hetzelfde gehad. Heel gemakkelijk te verwijderen en dan met een spuitbus lijm van de Action ingespoten en de stof weer aangedrukt. Ziet er dan prima uit en blijft ook mooi
Frenky
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2015 - 20:03  ·  #8
Bedankt voor alle reacties. Komend weekend ben ik van plan om de stijlen van nieuwe lijm te voorzien. Nu heb ik al meerdere malen geprobeerd met gematigde kracht de stijl los te trekken maar zonder succes. Kan iemand zeggen hoeveel kracht je dient uit te oefenen en waar je precies het beste kunt trekken en eventueel in welke richting?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2015 - 20:09  ·  #9
Helemaal boven aan de A stijl, daar waar hij aan het hemeltje grenst.
Gewoon een korte, maar flinke ruk richting het stuur geven.
Vooral niet te bang zijn.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2015 - 20:12  ·  #10
Kijk hier maar eens.
Vanaf afbeelding 22.
Frenky
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2015 - 15:47  ·  #11
Zo vanochtend het geplande klusje uitgevoerd.

Hieronder een kleine uitleg:

Eerst de stijl losgemaakt doormiddel van mijn duimen tegen de hemelbekleding te zetten en dan de andere vingers achter de stijl te zetten en dan met een redelijke ruk richting het stuur komt de stijl voor een stukje los. Nu dien je even wat priegelen om de zwarte plastic "veer" los te krijgen. Dit lukt als je deze een kwartslag draait.

Op de volgende foto zie je op welke wijze de stijl eigenlijk echt vastzit in de carroserie van de auto.

Het opnieuw vastzetten van de bekleding heb ik gedaan met spuitlijm van de action en dit werkt perfect. Geen spoor van lijm te zien op of rond de kleding. Let op dat je de rand voorziet van wat extra lijm dit is natuurlijk jet punt waar het weer het snelste loslaat.

Bij het terug plaatsen kun je het beste het deurrubber even voor het gedeelte wat achter de stijl zit los halen en deze na terugplaatsen weer even aandrukken.
Het terugplaatsen van de stijl gaat vrij eenvoudig door de stijl alvast aan de dashboard kant op zijn plek te duwen en dan dien je weer even te priegelen om de plastic "veer" vast te zetten aan de stijl. Als dat gelukt is en kun je met een goede gemikte klap met je hand de stijl weer in de uitsparing drukken.
VolvoV70Jeff
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 21.03.2019 - 18:20  ·  #12
Moet je de accu loskoppelen als je de a-stijlen er af haalt? Mss ivm airbags ofzo?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 21.03.2019 - 18:46  ·  #13
Nee hoor, de aribags liggen achter het kunststof paneel en raken elkaar niet of zijn niet verbonden.
A stijl paneel zit wel vast met een rubber of elastiek aan 1 kant.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: lanciathema.nl
Subject:

· 
Posted: 21.03.2019 - 19:21  ·  #14
Bij mij was de stof niet alleen los maar ook smerig en verkleurd. Ik heb deze A-stijl bekleding, zo heet het, op de sloop gehaald in de massief plastic uitvoering. Kan nooit meer loslaten en kostte maarliefst 5 euro voor twee.

Selected quotes for multi-quoting:   0