ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

wel of geen toevoeging in diesel t.b.v. smering

 
 
 
 
 
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 02:08  ·  #1
Ik wil dit oudere topic weer eens onder de aandacht brengen. Daarom dat ik het "deel 2" genoemd heb..... :bandit:

Waar het om gaat is de discussie over het wel of niet toevoegen van een of ander smeermiddel aan diesel brandstof. Dit zou namelijk de pomp en injectoren smeren en reinigen. Verder zou een dieselmotor daardoor veel rustiger en beter gaan lopen en de pomp en verstuivers gaan veel langer mee.

Achterliggende gedachte is dat de dieselbrandstof door de jaren heen steeds schraler aan het worden is en het einde nog niet in zicht. Dit alles door steeds strenger wordende milieu-eisen.

Misschien zijn er intussen techneuten hier op het forum actief die hier veel over weten te vertellen. Ik wil ze dan ook uitnodigen om hun verhaal te doen.. :-)

In het oudere topic waarvan hier de link, wordt wel e.e.a. aangehaald maar is de stelling niet echt uitgesproken naar mijn mening.

Ik ben momenteel het internet aan het afstruinen naar info over de discussie om bij moderne diesel extra smering toe te passen. Tot mijn verbazing is er zeer veel over te vinden, wat al bevestigd dat er wel een kern van waarheid in zit om extra smering toe te passen.

Rede van mijn stelling en onderzoekje is dat een kennis van mij beroepsmatig werkzaam is bij Toyota waar hij onderhoud verricht aan vooral heftrucks en ander zwaarder materieel (dus geen auto's). Zij voegen, zeker bij de oudere diesels, regelmatig een hoeveelheid 2takt olie toe aan de diesel in de tank. Dan moet je denken aan een volume van een kopje thee op een tank. Niet bij elke keer tanken maar wel om de x aantal malen tanken. Resultaat is dat de motoren veel rustiger en soepeler lopen.
Tja...dat vond ik dus wel zeer interessant om eens verder uit te diepen :love:

Zoals in het oudere topic ook al aangehaald, is in de loop van de tijd en vooral vanwege de constant strenger wordende milieu en emissie-eisen, de Diesel steeds schraler aan het worden.
En het klopt (min of meer), moderne dieselmotoren zijn hier op ingesteld. Oudere niet. Maar wat ik tot nu gelezen heb op diverse sites lijken de meesten het er toch over eens te zijn, om te zorgen voor extra smering. Ook bij de modernere dieselmotoren.

Nu moet je niet meteen olie bij de Diesel gooien....er zijn een aantal punten waar je zeker rekening mee moet houden:

1) Hoeveel mag je bijmengen
2) Bij elke tankbeurt? of om de hoeveel tankbeurten kun je bijmengen?
3) Motorolie? 2-takt olie? Of zelfs bio-Diesel? (!!)
4) Wat doet het met een actieve- of passieve roetfilter?
5) en.... en.... (wat verder tijdens de discussie nog invalt)



De voorzichtige conclusie die ik kan trekken tot nu toe door het lezen van de vele info is:

Voor het roetfilter is motorolie absoluut "not done". Dit veroorzaakt te veel as-resten waardoor een roetfilter verstopt raakt.
Alternatief is bijmenging met 2takt olie in een verhouding van 1:200. Maar ook 2takt geeft op termijn te veel neerslag in het roetfilter.
Andere specialisten geven aan dat je het best bio-diesel (gemaakt van o.a. frituurvet) kunt bijmengen. Deze is vanwege de grondstoffen veel vetter en bijgevolg heeft die een beter smerende werking en is ook beter geschikt voor roetfilters.

En zoals bij elke discussie zijn er voor- en tegenstanders van het een of ander..

Wie weet hier meer over te vertellen en/of heeft ervaring met het bijmengen van een van de vele soorten smeermiddelen...
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 08:57  ·  #2
Ik kan herinneren dat en jaar of vijf geleden het vaak voorkwam dat er zonnebloemolie toegevoegd werd aan de diesel, dit was voordat de zonnebloemolie 1,39 per liter werd. Met name in Duitsland waren er veel forums die er draadjes over hadden lopen, ook waren er tabellen te downloaden waar meng verhoudingen op vermeld werden waarbij de auto normaal of zelfs soepeler liepen. Misschien kun je in die hoek iets wijzer worden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 10:50  ·  #3
in mn honda tcdi mocht dan weer geen biodiesel omdat die te zuur was en sommige kunststoffen aantast.
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 11:46  ·  #4
bij oudere diesels is 't idd zo dat wat olie of 'petrol' toevoegen geen kwaad kon maar bij de modernere diesels met hoge inspuitdruk zijn de inspuitogen zo klein (om zo goed mogelijk te vernevelen en zo minder te verbruiken) dat toevogingen imbo meer kwaad dan goed doen

oud collega van mij heeft dit aan den lijve ondervonden: vroeger met de classic en zijn eerste V70 nooit problemen gekend(beide +500.000km,audi diesel) daarna met zijn D5 wel problemen gekend en na een grote factuur van de dealer maar gestopt om olie of zelfs mazout(voor de verwarming, in België veel minder accijns op zodat je +/-40cent per liter bespaart)te tanken
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 14:53  ·  #5
Biodiesel en algvorming?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 15:01  ·  #6
Quote door rolthof

Biodiesel en algvorming?


een thee-kopje op 70 liter gewone diesel? Denk niet dat je veel alg vorming krijgt.

In mijn eerste tekst heb ik het over BIJ-mengen, dus niet vervangen van normale diesel. Gewoon een beetje extra om te smeren wat huidige diesel niet meer kan of doet.
volvopeter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 34
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 15:26  ·  #7
Mijn garage doet iedere 15.000 km een flesje forte fuel conditioner in de tank

Ik heb geen idee of dit inderdaad de genoemde voordelen geeft
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 17:52  ·  #8
Quote door Roffeltje

Quote door rolthof

Biodiesel en algvorming?


een thee-kopje op 70 liter gewone diesel? Denk niet dat je veel alg vorming krijgt.

In mijn eerste tekst heb ik het over BIJ-mengen, dus niet vervangen van normale diesel. Gewoon een beetje extra om te smeren wat huidige diesel niet meer kan of doet.


Algen kunnen al groeien in normale diesel. Op schepen word een middeltje bij de diesel gemikt om dit te voorkomen.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 28.06.2014 - 17:59  ·  #9
Vwb schraler worden van diesel, inderdaad, ook weer wat ervaring met scheepsdieselmotoren.
De zwavelgehaltes worden lager in de diesel. De hoofdmotor van het schip waar ik op heb gevaren draaide op zware stookolie. We hebben het hier over een 7400kW dieseltje met een brandstofpomp op iedere cilinder (8 stuks). Voor onderhoudswerkzaamheden werden deze motoren overgeschakeld naar IFO (lichtere variant van stookolie, eigenlijk gewoon diesel maar iets minder zuiver) om de leidingen en pompen schoon te spoelen (zware stookolie lijkt meer op asfalt bij kamertemperatuur). De eerste paar keer heeft men dat gedaan, maar door het veel lagere zwavelgehalte van IFO liepen er brandstofpompen vast. Hierna is besloten ook bij onderhoud gewoon op HFO (zware stookolie) te blijven draaien.

Het probleem van moderne diesel is het lage zwavelgehalte. HFO zit rond de 3% zwavel, dat is al veeeel meer dan gewone diesel aan de pomp. Maar ook oude diesels zijn gebaat bij wat zwavel om de pomp te smeren. Echter moderne diesels (common-rail) zijn hier al veel meer op ingericht. Een D5 motor zou ik niet gauw huis tuin en keukenproducten bijmengen. De hoge drukken die worden behaald in deze pompen, maken de pompen heel erg gevoelig voor vervuiling. Daarnaast, hoeveel kapotte brandstofpompen (common-rail) komen er hier voorbij?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 29.06.2014 - 13:56  ·  #10
Goed, hier komt ie dan.

Wouter R zit heel goed in de richting,

De diesel die je nu tankt is wel even heel iets anders dan de diesel van 10 jaar geleden. ( om nog maar niet verder terug te kijken )

Alle diesels met hoog vermogen ( de moderne dus ) hebben de zwavel nodig die in de dieselbrandstof zit, dat is immers het smerende component voor de pompen en injectoren ( verstuivers )
Ja, je gelooft het bijna niet maar pompen en verstuivers draaien kapot wegens te weinig smering..
Forte is een goed merk en zijn zullen inderdaad ook andere goede merken zijn, zelf gebruik ik Xenum, daar zijn meerdere varianten van , ook voor DPF en het werkt echt...
Daar komt nog eens bij dat er tegenwoordig ook nog eens een flinke scheut biodiesel ( palmolie ) doorheen gaat i.v.m. milieu oogpunt.
Dat spul verbrand op heel andere manier dan diesel, ( andere eigenschappen, vlampunt etc ) en het vervuilt ook nog eens lekker je blok en je motorolie, en je pomp en je verstuivers, die slaan namelijk aan door dat spul.
Ook hier geldt, tank bij een merkpomp ( dus geen goedkope prijsvechters ) je betaald het terug door dure reparatie.
De merk diesel van ( Shell/BP/Texaco/Esso etc etc ) krijgen tot op zekere hoogte ook additieven toegevoegd om vervuiling te voorkomen, en zelfs dan is het pure noodzaak om met regelmaat een goed additief te gebruiken om alles aan de gang te houden, al is het alleen al tegen de bacterienvorming in de " biodiesel " .

Er heeft ook vaak eens een artikel gestaan in AMT... en dat zijn geen amateurs.

Dit is wel een aardig artikel..

http://www.amt.nl/Techniek/Aan…MT027193W/
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 29.06.2014 - 16:27  ·  #11
Oke TPR mooi verhaal maar biodiesel gebruik ik niet.
Ik heb de D5 dus val onder moderne diesel.
Ik tank altijd hier in het dorp (oud beijerland) bij de onbemande pomp, zal dus diesel zijn met minder addietieven.
Moet of mag ik dan af en toe een flesje Forte in de tank gooien ?
JB.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 29.06.2014 - 18:24  ·  #12
ja, mooi verhaal.

Jij denkt geen bio er door te hebben, afhankelijk van het merk gaat er gewoon 5-15% bio door wat je bij de " gewone "dieselpomp in je tank gooit.
Je gaat dus naar een merkloze pomp, ( de diesel komt ook gewoon uit Pernis hoor, en wellicht ook nog wel bij een bekende club vandaan, ) dit houdt in dat je ook diesel tankt zonder additieven die de merken wel in hun diesel stoppen, dus je vervuilt je inspuitsysteem en de motor meer dan met merk diesel waar betere additieven inzitten die dat tegengaan. ( zelfde verhaal gaat op voor benzine )

Ja, als het mijn wagen zou zijn zou ik er heel zeker een goede conditioner in doen om de xxx kilometers.
Of je dat wel of niet doet moet je zelf weten, reparaties zijn duur, zeker aan diesels.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 30.06.2014 - 16:15  ·  #13
Maar hoeveel brandstofpompen gaan er eigenlijk kapot dan? Zit nog niet zo heel lang op dit forum, maar heb er nog geen voorbij zien komen?
Af en toe een verstuivertje geloof ik wel. Het linkje van TPR Powerflush naar AMT laat ook zien dat er aanslag op de verstuivers komt door de hoge temperaturen icm bijgemengde biodiesel. Kun je er wel allerlei huis- tuin- en keukenmiddeltjes bij mikken, maar wie zegt dat die niet allerlei vreemde reacties aangaan bij hoge temperaturen? 2 takt olie bijvoorbeeld is bedoeld om in benzine bij te mengen in een bromfiets/grasmaaier/etc. Hier bereikt de brandstof pas hogere temperaturen in de cilinder net voor verbranding, daar krijgt het dus geen kans om aan te koeken. Je verstuivers daarentegen zijn zeikheet en daar kan de 2 takt olie wel allerlei rare dingen doen lijkt me.
Het gevaarlijke van dit soort verhalen is het placebo effect. Men DENKT een soepel draaiende motor te hebben, nogal wiedes, net voor 15 euro een liter 2 takt olie in je tank gemikt, dat maakt een tankje diesel een stuk duurder. Daarnaast worden de verhalen geschreven door mensen die dit AL 12 maanden doen en nog steeds loopt alles mooi soepel. Ja en na twee jaar?
Autofabrikanten maken miljoenen testkilometers voor ze een motor op de markt brengen. Dit doen ze echt niet met slaolie in de tank.

Gewoon geen biodiesel tanken dus en mocht je toevoegmiddeltjes willen gebruiken, Wynns, Forte, etc hebben prachtige producten staan bij de lokale Brezan oid. Die middelen zijn ontworpen voor het doel en staan zelfs bij merkdealers op de plank. Bij mijn 20.000km beurtjes staan ze ook netjes op de rekening. Als de dealer het spulletje OK vind, dan zal het wel nodig zijn ivm de toenemende percentages biodiesel en afnemende promilles zwavel.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: ben benieuwd wat kenners er van vinden (deel 2)

 · 
Posted: 30.06.2014 - 17:42  ·  #14
Ja ook jou verhaal komt goed over wouter !!
Denk dus inderdaad dat ik bij de dealer wel forte laat toevoegen als hij dat adviseerd.
JB.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0