Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 
 
 
 
 
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 13:09  ·  #1
Valt me de laatste tijd toch wel op .

Kan niet op het forum kijken of het gaat over een automaatbak flushen en allerlei aanverwante klachten van minder mooi schakelen .

Ik wordt er steed blijer van dat ik een ouderwetse schaklebak heb waar ik zelf moet kiezen in welke versnelling ik rijdt .
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 13:47  ·  #2
...
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 15:02  ·  #3
Quote door Laguna-S60

je weet dat je op een forum zit.., en 9/10x mensen alleen wat plaatsen als ze problemen hebben??

er rijden honderduizenden volvo's rond zonder problemen.., vergeet dat niet!

en een handbak is ook niet altijd even heilig, bij een hogere kmstand moet toch vaak naast de koppeling ook het vliegwiel vervangen worden en dit is geen goedkoop grapje ;)
IDD
zopas op de R laten doen(wegen lekkage van de koppelingsgever): 1400€ aan stukken, zonder werkuren, pas 103000km
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 15:21  ·  #4
...
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 15:36  ·  #5
Quote door Laguna-S60

@Philken

Komt dat dan vaker voor bij een R.., in onze historie staat dat namelijk ook >_<
16-02-2006 76.000 koppeling + hulpcilinder.
met aantekening dat de hulpcilinder (dus koppelingsgever) lekte...

kweenie maar toen ik vermeldde dat "remvloeistofpeil laag, bijvullen" op de bc verscheen, dachten ze direct aan de koppelingsgever... dus ik vrees van wel
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 17:31  ·  #6
Slave cilinder is echt een heel zwak punt ....
Is verkeerd ontworpen..
binsbergen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 23.11.2012 - 22:08  ·  #7
Ik heb zelfs heel bewust een automaat gekozen omdat bij mijn S60 D5 de volledige koppeling incl vliegwiel vervangen moest worden. Toen ik hoorde wat de rekening zou worden heb ik besloten geen schakelbak meer te nemen.
Zeker ook omdat bij m'n V70 TDI hetzelfde probleem speelde en ik liever een keertje flush of zelfs het kleppenblok vervang dan dat ik een volledige koppelingsset/vliegwielvervanging ga betalen.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 24.11.2012 - 08:38  ·  #8
Aha, ooit wel eens de geartronic moeten laten vervangen?
Daar kun je 3-4x de koppeling + vliegwiel van vervangen,..
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 24.11.2012 - 11:29  ·  #9
...schakelen is zoooo jaren '80....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 24.11.2012 - 11:58  ·  #10
Beide hebben zo hun voor en nadelen. ;) Ieder voordeel heb z'n nadeel.

Niet voor niets geldt dat in bepaalde landen een afkeer bestaat voor automatische versnellingsbakken. Vooral voor wagens ouder dan 10 jaar blijft het toch een risico een automatische versnellingsbak te hebben in je auto.

In de afgelopen jaren is wel het bewustzijn veranderd dat olie ververst moet worden v.w.b. een automaat. Steeds meer fabrikanten adviseren om de olie om de 60000-100000 km te vervangen.

Helaas is het zo dat de meeste mensen met automaat op forum's te maken hebben met bakken waar de olie al veel te lang in heeft gezeten. Met de kennis van nu zal het misschien makkelijker / minder risico-vol zijn om over x jaar een auto met automaat te nemen. Maar zolang er nog veel auto's zijn waar de olie al veel te lang in de bak heeft gezeten blijft een automaat een groot risico op hoge kosten.

Maar met dual mass vliegwielen heb je hetzelfde probleem. Ook bij handbakken (M56) van Volvo loop je de kans ooit op flinke kosten uit te komen. En ;) ieder voordeel heb z'n nadeel, ik ben toch wel erg blij met een automaat in de randstad. Ideaal bij druk verkeer. Ideaal in de stad. Het heeft meer voordelen dan nadelen....het heeft alleen wat extra aandacht nodig. Maar in principe moet het wel erg vreemd lopen wil een gewone automatische bak echt totaal kapot zijn.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 24.11.2012 - 12:49  ·  #11
automatisch is inderdaad gemak. Alleen voor mijn V70 R geldt , daar moet een handbak in (vind ik dan.....)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 24.11.2012 - 19:06  ·  #12
Mijn mening is dat je ook een beetje geluk moet hebben met een auto.
Een neef van mij heeft een Merceses E-klasse, welke met 20.000km al in de soep is gelopen.
Een vriend van mij heeft een Passat met inmiddels 150.000km op de klok, maar wel met de 3e motor.
Ook ben ik het eens met de uitspraak dat je hier alleen de klachten leest.
Aangezien een automaat complex is zul je dit hier ook meer lezen dan problemen met een handgeschakelde.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 08.12.2012 - 01:08  ·  #13
@olaf,

volvo automaten geven inderdaad redelijk vaak problemen,
de general motors 4bak automaat in de s80 2.9 kan lang meegaan,
dezelfde automaat in een 2.9 T6 heeft het al wat zwaarder te verduren,
in een XC90T6 is deze automaat echt onderbemeten voor het voertuig en,
als er dan ook nog met aanhangerlast wordt gereden is bij anderhalve ton revisie nabij.

de 5 en 6 bak automaten in de 5cilinders vanaf 2000 zijn redelijk betrouwbaar,
de kleppenhuizen van deze automaten behoeven vaak wel om de 1.5 ton 2ton vervanging,
het zijn eigenlijk slijtage onderdelen. De bakken zelf hebben graag nieuwe atf om de paar jaar.

Rijders met zware caravans, of taxi's , met deze 5 en 6 bakken van het fabrikaat AisinWarner, uit Japan, zijn wel wat vaker de klos, de bakken van deze chauffeurs zijn beter af met atf verversing om de 50.000km of elk jaar. De automaten zijn namelijk krap bemeten voor het werk wat ze moeten verrichten en lopen vaak wat te warm, waardoor de atf in de bakken snel verouderd.

Een handgeschakelde V70 of XC70 verdient dus de voorkeur voor caravan en paardentrailer liefhebbers, als zij de kosten van het Volvo rijden willen beperken. Jammer genoeg schreef Volvo altijd te lange atf verversingsintervallen voor, waardoor tweedehands Volvo's met trekhaak vaak in de risicogroepen vallen voor bakrevisie na aankoop.

Wie wel graag automaat blijft rijden in zijn Volvo met caravan kan het best een extra atf koeler monteren op de auto, zodat de automaat wat minder warm loopt in de zomer en dus weer langer meegaat.

groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 08.12.2012 - 03:28  ·  #14
Over die bakkoeler.

Ik weet dat voor de XC90 een bakkoeler van Volvo leverbaar is , speciaal bedoeld en ook geadviseerd door Volvo om te monteren bij zwaardere belasting. Het gaat om de 2.5T motoren met AW bak.

Diezelfde bakkoeler is ook gewoon te monteren op andere Volvo's van het P2 platform. Dus ook de S60., V70N en waarschijnlijk ook XC70. De bakkoeler is compleet met leidingen. Zodat je geen gedoe hebt met zelf op maat maken van leidingen. En zoals Varioclean zegt, het kan een bijdrage zijn aan het verlengen van je levensduur van de versnellingsbak.
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ben je ook zo blij met je SCHAKELBAK

 · 
Posted: 14.03.2013 - 20:19  ·  #15
Varioclean schrijft: Wie wel graag automaat blijft rijden in zijn Volvo met caravan kan het best een extra atf koeler monteren op de auto, zodat de automaat wat minder warm loopt in de zomer en dus weer langer meegaat.

Is dat zo? Mijn XC70 heeft toch al aan ATF koeler.
Daar wordt toch immers ook de leiding losgekoppelt voor het powerflushen.
Dus hoezo een EXTRA ATF KOELER monteren? Kan dat kwa ruimte wel?

Ps, Hoe doen jullie dat toch met zo'n quote in een rechthoek.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0