Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 
 
 
 
 
Yeti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Bosch
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 15:51  ·  #1
Hoi,

Ik vroeg mij af hoeveel zuiniger je de 2.5t motor van mijn auto (2004) kunt maken d.m.v. een nieuwe tuning op maat? Ik zou verwachten dat je toch wel 5% zuiniger zou moeten kunnen tunen als je iets op maat gaat afstellen.
Met name voor de snelwegkilometers op 120-130 km/u zou het wel lekker zijn, alsmede lokaal verkeer.
Op dit moment vind ik de kosten nog niet opwegen tegen de brandstof besparingsaanname van 5% en het loont het pas met echt veel kilometers (die ik niet haal) qua tuning investering t.o.v. brandstofbesparing. 10% brandstofbesparing zou pas interessant worden denk ik.

Heeft iemand echt vergelijkingen nadat ze met benzine turbo tuning de performance blijheid even niet mee laat tellen in het verbruik?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 16:29  ·  #2
Nadeel is dat je iets pittiger gaat rijden wat weer nadeig is voor de tuning.

Ik heb een beter rijdende auto gekregen.
En of het zuiniger is? Dat merk ik in het voorjaar wel.
Yeti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Bosch
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 17:07  ·  #3
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het met je eens dat je voor zuinigheid in het algemeen een andere auto moet kopen. Echter omdat je standaard ECU software voor zowel performance als zuinigheid een standaard instelling vanaf fabriek krijgt waarin alle toleranties zijn meegenomen vroeg ik mij specifiek af of tuning op maat nog veel oplevert qua verbruik.

Bij de dieselmotoren zie je dat daar al best een sprong gemaakt kan worden na een mapping op maat, dus bij benzine misschien ook mogelijk?
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 17:23  ·  #4
Bij benzines met turbo kun je ook zeker mooie scores halen. Tunen voor de zuinigheid zou ik echter niet doen, de kans dat dit daadwerkelijk gaat renderen is klein. Ik tune mijn auto's eigenlijk ook altijd, maar vooral voor de combi van extra power en de kans op een beter verbruik. Haal ik dat laatste niet, is er weinig aan de hand. Want in mijn beleving zijn de voordelen nihil (0,1 à 0,2l/100km ofzo).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 19:15  ·  #5
Ik kocht de v70 en reed 1 op 8.8
Bouwde lpg in en reed 1 op 8.2

Verving lambda's en lmm
Tuning.

Ik zit nu op 1 op 8.8 op lpg en ben best tevreden.

Als ik zuinig wil rijden ga ik wel voor diesel..... maar dat wil ik niet
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 19:37  ·  #6
De discussie over uitstoot hoort hier denk ik niet gevoerd te worden.

Een diesel stoot meer stoffen uit dan benz of lpg.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 20:51  ·  #7
Ik merk dat ik soms wat vermoeid raak van steeds dezelfde kritiek op diesels. Ik snap je punt, maar dit is een technisch hulpforum. Volgens mij. Als ik gekapitteld wil worden, zoek ik dat elders.

Ik zet ook niet onder elk lpg topic de opmerking dat gas is om op te koken. Bijvoorbeeld. Please...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 21:32  ·  #8
Helder. Maar TS gaat over benzine tuning. Ik ga er verder niet op door, want ik ben zuinig op de goede sfeer hier.

Mijn opmerking over gas en koken is flauw. Ik neem m terug. Maar je snapt mn punt, hoop ik.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.02.2017 - 21:54  ·  #9
Ik heb m'n S60 destijds bij Obbe (Volvotune) laten chiptunen. Niet zozeer voor vermogen, maar om een stuk souplesse te winnen: beter gebruik maken van het koppel. Ik ben er niet rijk van geworden, maar voor de tuning reed de auto steevast net iets duurder dan 1:10, erna haalde ik net een paar honderd meter meer per liter. Beide bijgehouden over plm. 10.000 km. Ik denk dat dit niet is ontstaan door een zuiniger motor, maar door het anders gaan rijden door een soepeler motorkarakter.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.02.2017 - 19:01  ·  #10
Moet altijd lachen als ik dit soort topics doorlees.
Tuning om de auto zuiniger te maken.
Vind het wel een goede om moeder de vrouw mee te overtuigen, maar daar houdt het ook mee op.
Als je een Volvo koopt, dan koop je een grote bak, veel kilo's en die moeten wel van de plek.
Tja, daarvoor heb je brandstof nodig en dat zal nooit goedkoop zijn.
Wil je de auto echt zuiniger ?
Gooi er eens een stage zero tegenaan en je zult zien dat het verbruik naar beneden gaat.
Niet zo interessant als een leuke tuning, maar wel effectiever.
En brandstof, diesel, benzine of gas.... :think
Eind jaren '80 waren deze discussies er ook al en zie daar, wat is er uiteindelijk veranderd ?
Juist.....
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.02.2017 - 19:34  ·  #11
Niets
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.02.2017 - 22:05  ·  #12
Quote door Bigdog

Moet altijd lachen als ik dit soort topics doorlees.
En brandstof, diesel, benzine of gas.... :think
Eind jaren '80 waren deze discussies er ook al en zie daar, wat is er uiteindelijk veranderd ?
Juist.....


Toen ik begin jaren '70 mijn eerste bedrijfsauto mocht uitzoeken (Peugeot 204, groen met open dak) en ik heel Nederland en België zou (ong.100.000km/jaar) gaan doorrijden, begon ik de discussie over benzine of diesel. "Heel verstandig, dat U daarover begint meneer Bakker. Maar we rijden hier allemaal op benzine. En U dus ook." Einde discussie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.02.2017 - 22:16  ·  #13
Ik doelde eigenlijk op de Diesel discussie. ;-)
Destijds werd al gezegd dat het binnen een paar jaar afgelopen zou zijn met de diesel.
En ja, ik had er ook een, zo'n vervuiler en reed er destijs zo'n 80.000km per jaar mee.
Nu zijn we ruim 30 jaar verder en nog steeds rijden er diesels.
Zou ik veel kilometers rijden, dan werdt het ook weer een diesel, of een T5 achtige op gas.
Dit zal ook wel moeten, gezien de kosten.
En als de overheid schoon rijden niet beter gaat belonen, dan zal het nog wel even duren...
En de moderne auto ?
Tja, kijk eens naar de interne vervuiling, of accu's, die zijn uiteindelijk nog slechter voor het milieu.
Schoon rijden blijkt ook na 30 jaar nog steeds een illusie.....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.02.2017 - 23:16  ·  #14
Want dat iedereen elektrisch moet gaan rijden, dat heeft ook nog al wat gevolgen, los van de afgeschreven accu's. de elektrische energie moet ergens vandaan komen. En het energienet wordt al goed belast en dat wordt dan alleen nog maar meer.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine eco-tuning T5, 2.4t en 2.5t; wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 00:39  ·  #15
Quote door VolvoS60Racer

Diesel koop je alleen als je masochist bent. Dief van je portemonnee, en als je het prettig vindt gestraft te worden als je maar even iets harder rijdt.

Voordeel van LPG is en blijft dat de brandbreedte (absoluut) qua brandstofkosten veel minder groot is dan bij Benzine & Diesel. Even doortrappen merk je niet meteen in je verbruik.

Dat ligt er maar net aan. Mijn huidige diesel verbruikt bij serieus stampwerk gemiddeld over de hele tank bijna 25% meer dan bij normaal rijden. Mijn LPG-Volvo verbruikte bij serieus stampwerk ook zo'n 25% meer dan bij normaal rijden. En onderaan de streep maakte het qua kosten niet eens gek veel uit. (rond de 1:6 bij doorstampen à 50ct/liter kost dus 8,3ct/km, 1:13 bij doorstampen à 1.15/liter kost 8,8ct/km). Waar hebben we het dan over?

Voordeel van een diesel is wel dat je een grotere actieradius hebt en ook bij doorgassen kun je daar wel enkele uren mee vooruit. De met 70 liter gas gevulde tank van de V70 heb ik al eens in minder dan twee uur leeg gereden. o.O
 
Selected quotes for multi-quoting:   0