Benzine lucht S60

Zoek en uiteindelijk zal je het vinden

 
 
 
 
 
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Benzine lucht S60

 · 
Posted: 19.09.2022 - 15:01  ·  #1
Bij mijn Volvo S60 2001 heb ik sinds een paar weken ook last van een Benzinelucht aan de buitenkant in de buurt van de tankdop.
Ik heb het forum nog een keer doorgespit en oudere topics gelezen. Om een aantal zaken uit te sluiten.
Brandstofpomp is het volgens mij niet want ik ruik de lucht niet in de auto.
Ik rij op een LPG3 installatie van Prins 2019, dus gebruik alleen benzine als ik de auto start.
Ik zal de komende dagen proberen de volgende zaken te controleren.
Vulpijp , benzinefilter, slang van de ontluchting controleren ........nog meer opties ?
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 19.09.2022 - 15:42  ·  #2
Wordt de geur erger als je benzine hebt getankt? Bij mij was het het rubber bij de vulpijp waar een scheurtje in zat.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 20.09.2022 - 13:15  ·  #3
Quote door FlorianBos

Wordt de geur erger als je benzine hebt getankt? Bij mij was het het rubber bij de vulpijp waar een scheurtje in zat.


klopt ik ga die ook checken
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 10.10.2022 - 18:31  ·  #4
Toevallig dit weekend probleem bij onze opgelost: was een kapot stukje plastic in bovenkant pomp.

Bank eruit halen was zo gepiept. Zodra ik de motor startte kon ik zien dat hier lekkage zat.

Bij ons rook het vooral en zag ik soms een druppel aan onderkant hangen..

Precies zoals deze:
https://youtu.be/HVZ1anvz3k4
ildotore
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Terheijden
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 11.10.2022 - 12:16  ·  #5
Ik dacht ook dat het de brandstofpomp niet kon zijn omdat ik het binnen niet kon ruiken.
Bleek achteraf toch wel het geval.
De rubber afdichting van het luikje doet blijkbaar meer dan goed zijn werk.
Ik rook het alleen buiten bij de tankdop/wielkast.
15 minuten werk om even te checken, haal voor de zekerheid even de accupool los!
succes
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 12.10.2022 - 12:35  ·  #6
Quote door rorik

Toevallig dit weekend probleem bij onze opgelost: was een kapot stukje plastic in bovenkant pomp.

Bank eruit halen was zo gepiept. Zodra ik de motor startte kon ik zien dat hier lekkage zat.

Bij ons rook het vooral en zag ik soms een druppel aan onderkant hangen..

Precies zoals deze:
https://youtu.be/HVZ1anvz3k4


Bij mij precies hetzelfde gehad in de pomp van de V70. Bij de brandstofpompen ingebouwd in de serie rond 2000-2002 komt dit scheuren meer voor. Als je de auto op benzine in lopende stand zet dan zal de benzinelucht zich versterken (bij mij kwam het er zelfs voorzichtig uit druppen). Als je het dekseltje onder de stoel loshaalt kan je beter ruiken aan de pomp. Vanaf 2002 is er overgaan op ander model pomp trouwens.

Verdere veelvoorkomende mogelijkheden zijn idd uitgedroogde o-ringen en het knikje in de vulpijp. Als je de pomp vervangt eigenlijk altijd nieuwe o-ringen gebruiken en het zand rondom de o-ring/pomp verwijderen. Anders krijg je weer een lekkage bij de o-ring.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 26.10.2022 - 17:34  ·  #7
Allen bedankt voor de reacties, het was dus mijn benzinepomp die aan de bovenkant ronde gedeelte met het kruis erin die lekte.
Zie foto:

Nieuwe pompunit heb ik al in huis echter bij het demonteren kreeg ik niet de ring los die de pomp op zijn plaats houdt. Bij mijn S70 kreeg ik deze los met een hamer en een grote schroevendraaier . Maar bij de S60 zitten de kartels aan de binnen kant en ik heb er 1 kartel gesloopt. Dus ik heb net een stuk gereedschap besteld waarmee de ring te verwijderen is .

Heb al wat tips ontvangen rij voor het vervangen de tank zoveel mogelijk leeg, dit omdat bij de S60 en wellicht ook de V70 een draad door de tank naar de andere kant getrokken moet worden . (Aldus het werkplaatsboek ) Deze kan met gebruik van een stuk staaldraad door de tank getrokken worden

Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 26.10.2022 - 17:51  ·  #8
Quote door rorik

Toevallig dit weekend probleem bij onze opgelost: was een kapot stukje plastic in bovenkant pomp.

Bank eruit halen was zo gepiept. Zodra ik de motor startte kon ik zien dat hier lekkage zat.

Bij ons rook het vooral en zag ik soms een druppel aan onderkant hangen..

Precies zoals deze:
https://youtu.be/HVZ1anvz3k4


Heb je zoals in het fimpje de pomp gerepareeerd of vervangen ? Denk dat vervangen beter is .
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 26.10.2022 - 20:57  ·  #9
Vervangen leek mij ook beter. 2e hands pomp was ca 30-40 euro. Die speciale lijm met verzending 20 + 7 euro, maar of plastic lijm nu goed werkt en of er niet ergens anders in het plastic een nieuwe scheur onstaat. Mijn pomp had al 400K gelopen.

Vervangen van de pomp kan zonder die tool met een hamer en flinke schroevendraaier, maar je slaat wel je hele ring aan gort (yep ervaring). De tweede keer heb ik zo'n ring besteld op voor zo'n 25 euro die je met een ratel kan lossen. Bovendien, zet je hem ook veel mooier mee vast. Dat is die 25 euro zeker waard.

Je hebt inderdaad twee delen van het vlotter/pompsysteem die verbonden zijn via de tank met elektra kabels. Bind gewoon een stuk touw oid. goed vast om deze kabels te geleiden in de tank en dus naderhand de kabels van de nieuwe pomp ook terug te kunnen geleiden. Je dient je tank voor minimaal de helft leeg te rijden wil je niet te hoeven af pompen voordat de 2e vlotter er uit kan (die ligt namelijk lager aan de linker kant). Ik ging op een kwart van de tankinhoud zitten dan zit je zeker veilig. Ik lag uiteindelijk met mijn arm in de tank om de kabel goed te kunnen sturen. Weerstand betekent dat je de kabel terug moet halen en via een andere hoek opnieuw dient te proberen. Trek niet door want dan ben je veel verder van huis als je je trekkabel verliest. De pomp eruithalen is wat priegelwerk maar onder de juiste hoek komt dat goed. Kijk ook goed van te voeren (bijv. met foto) hoe de pomp er in zat, zodat je hem op dezelfde wijze met vlotter kan terug monteren.
Verder: Koop zeker nieuwe 0-ringen en verwijder zand/vuil voor montage.

Succes.
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 01.11.2022 - 18:30  ·  #10
De nieuwe pomp zit erin deze had 435.000 km gelopen, het meeste werk zat hem nog in het loshalen van de sluitringen van de brandstofpomp .
Eigelijk logisch dat deze zo vast zitten door al het vuil dat zich in de afgelopen jaren tussen de schroefdraad is gaan zitten .

Tip zorg ervoor dat je een Tool hebt om deze te verwijderen. Want anders gaan deze op zeker kapot en moeten worden vervangen . Kosten ongeveer 17,50 Euro per stuk en je hebt er 2 nodig . Of je koopt een Tool origineel Volvo ongerveer 75 Euro

Ik zelf heb er 1 gekocht bij Autodoc voor 27,50 Euro incl verzenden

Bij het verwijderen vergeet dan niet een stuk touw aan het einde waar de niveau sensor vast te maken. Dan kan je de nieuwe pomp met gebruik van het touw weer op de juiste plaats brengen.

Vergeet de rubberen ringen niet en pas op ze kunnen zo in de tank vallen ....

Maar alles werkt weer zonder lekkage en benzine lucht .


Is er al eens nagedacht over een soort database op te zetten van beschikbare Special Tools dan kunnen we deze beschikbaar stellen aan andere gebruikers .
Ik heb dus een sluitringverwijderaar van de brandstofpomp hier liggen ....
ildotore
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Terheijden
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 02.11.2022 - 12:09  ·  #11
Met een nijptang oid kan je als de hendel ervan ver genoeg uit elkaar gaat , de ring er ook makkelijk afdraaien zonder schade.
Gewoon een beetje geduld en niet teveel kracht zetten.
Scheelt weer 75 of 30 euro voor een benzinepomp of setje Jb weld marine :)
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 02.11.2022 - 14:26  ·  #12
Mooi dat het jouw gelukt is, maar met de hoeveelheid kracht die ik heb moeten zetten was het met een nijptang oid nevernooit gelukt. Was dus blij dat ik die kleine investering had gedaan voor de Tool.
Quote door ildotore

Met een nijptang oid kan je als de hendel ervan ver genoeg uit elkaar gaat , de ring er ook makkelijk afdraaien zonder schade.
Gewoon een beetje geduld en niet teveel kracht zetten.
Scheelt weer 75 of 30 euro voor een benzinepomp of setje Jb weld marine :)
ildotore
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Terheijden
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Benzine lucht S60

 · 
Posted: 02.11.2022 - 20:53  ·  #13
o dan had ik blijkbaar geluk :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0