Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

Sugru - kneedbare lijm

 
 
 
 
 
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 11:19  ·  #1
Net aangeland op het V70 forum in verband met de aanschaf van een V70 en al een behoorlijke 'to do' lijst samengesteld met de bijbehorende vragen/ideëen.

Mijn nieuwe aanwinst is door de overheidsdiensten aardig onderhanden genomen. Hierbij zijn ettelijke gaten geboord in diverse kunststof delen waaronder het dashboard. Nu wil ik deze repareren en ben na veel rondneuzen gestuit op een kneedbare lijm van Sugru (o.a. verkrijgbaar via Amazon.de). De diverse YouTube filmpjes geven een verwachtingsvol beeld.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 11:25  ·  #2
Je kunt het proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten. Enige probleem lijkt mij het kleurverschil, maar dit valt misschien ook wel weg te werken met een stiftje.
En ik zie dat het moet drogen op kamertemperatuur. Misschien heb je een verwarmde garage.
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 11:29  ·  #3
Goeie punten - ik heb begrepen dat je de kleur kunt maken door, verschillende basiskleuren die verkrijgbaar zijn, als een kneedbare klei te mengen. Voor wat betreft de temperatuur zal ik moeten wachten tot het voorjaar :)
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 11:58  ·  #4
Ik heb er geen ervaring mee,

Maar het is altijd te proberen, en werkt het niet, dan is er altijd nog de sloop voor een andere dash
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 656
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 13:01  ·  #5
Zulke reparaties lijken mij een goedkope simpele methode voor de korte termijn, maar de auto is pas 3 jaar oud en zou in theorie nog een heel auto-leven voor zich moeten hebben. Zou je het dan niet de moeite waard vinden om die beschadigde delen te vervangen door gebruikte maar nette onbeschadigde onderdelen?

Er zitten hier wel leden op het forum die geregeld naar Zweden gaan en daar dergelijke onderdelen van de sloop mee kunnen (en willen!) nemen. Aanbod en prijzen zijn daar waarschijnlijk vriendelijker dan hier....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1464
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 10.12.2019 - 21:37  ·  #6
Een sloper van drie jaar oud met onbeschadigd dashboard zal een uitdaging worden vanwege de airbag.
De overige panelen zouden toch te vinden moeten zijn.
Totdat je de panelen vind is dichtstoppen een mooie tussenoplossing. Denk ook even na over de tekstuur gaat aanbrengen. Dat is zeker zo belangrijk als kleur.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Beschadigde kunststof delen - cracks en gaatjes

 · 
Posted: 11.12.2019 - 07:24  ·  #7
Voor de textuur kan je wellicht een of andere kneedgum gebruiken die hard wordt. Ik had laatst zoiets, een rolletje 2 componentenspul waar je een plakje afsnijdt, dat kneed je waardoor de 2 componenten gemengd worden (in de originele vorm is het gescheiden door een dun laagje) en dat wordt warm en daarna hard. Is om noodreparaties mee te doen. Dus dat zou je in geknede zachte vorm elders op het dashboard kunnen drukken zodat het de juiste textuur krijgt. Dan direct eraf halen en laten drogen en dan als stempel gebruiken op het stukje dat je gevuld hebt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0