BLIS storing

beperkte functie

 
 
 
 
 
lennard
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

BLIS storing

 · 
Posted: 03.02.2015 - 22:23  ·  #1
Misschien een handig stukje voor mensen met het BLIS systeem op hun auto.


Ik kreeg afgelopen periode steeds vaker de melding in het scherm dat de BLIS (blind spot information system) een beperkte functie had of dat de camera was geblokkeerd. Ik heb echter nooit de melding gehad dat service was vereist.

De dealer wilde wel kijken maar kwam al snel uit op een nieuwe buitenspiegel (raad maar was een buitenspiegel in kleur met knipperlicht erin, verwarmd, elektrisch inklapbaar en verstelbaar met BLIS camera kost).
Omdat je zo'n ding niet voor 3 tientjes hebt heb ik hem eens goed bekeken.

Om de lens zie je als je goed kijkt een verwarmingsplaatje zitten. Deze bleef koud zodra je de auto startte en de achterruitverwarming inschakelde. De spiegels werden wel lekker warm.

Beide kanten bleven koud.
Ik heb 2 nieuwe verwarmingselementen gehaald en die vandaag gemonteerd. Het is even een klusje wat je voorzichtig moet doen om schades te voorkomen.

uiteraard heb ik de elementjes doorgemeten evenals de draad uit de spiegel naar de stekker in de deur (die kan draadbreuk vertonen ivm het vele in en uitklappen van de spiegels als deze automatisch geschakeld is bij openen en sluiten van de auto).

De oude verwarmingselementjes gaven een OL op de multimeter. stuk dus. Doorpiepen ging ook niet meer.

De nieuwe zitten er nu in en ze worden weer lekker warm.

Kosten: 97,53 euro voor 2 nieuwe originele (gemodificeerde) elementen bij de dealer.
Baten: een tevreden volvo rijder.

hier een paar plaatjes.

Het oranje achtige onderdeel is de oude verwarmer.
De tweede foto is de buis lens schoongemaakt en oude verwarmer eraf.
Op de derde foto is de camera klaar. De nieuwe verwarmer heeft een andere vorm (vierkant) t.o.v. de oude welke rond was.

Nu hopen dat deze het voorlopig weer even blijven doen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: BLIS storing

 · 
Posted: 04.02.2015 - 00:46  ·  #2
Wow, dank je wel. Zal dit opslaan voor later. Komt vast eens van pas. :)

Hoe krijgt dat element zijn energie? Ik zie geen aansluitingen?
lennard
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: BLIS storing

 · 
Posted: 04.02.2015 - 20:15  ·  #3
Hoi,

Hij krijgt spanning van een klein stekkertje.
Uit het verwarmingselementje komen een rode en zwarte draad. Deze gaat daar in.

De oude verwarmer had een weerstand extra maar de nieuwe niet.

Bijgaand een foto van het oude verwarmertje met dat extra blokje. Een beetje een slechte foto maar een andere heb ik helaas niet.

De bis geeft nu in ieder geval geen storingen meer. Met de auto is vanmorgen en vanmiddag gereden en normal gesproken kwam er een melding zodra je op de snelweg kwam. Vandaag helemaal niks gezien!

van zo iets simpels kan ik soms best gelukkig worden. Er is namelijk niks irritanter als een brandend lampje of een melding (zelfs de ruitensproeier vloeistof moet meteen bijgevuld worden zodra het display dat zegt)...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: BLIS storing

 · 
Posted: 04.02.2015 - 20:31  ·  #4
:thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0