blow off valve setje

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

blow off valve setje

 · 
Posted: 17.08.2013 - 16:31  ·  #1
Weet iemand waar je een blow off valve setje voor een V70 2.5T modeljaar 2011 kan bestellen/laten monteren? Liefst van het merk Forge, deze maakt niet zo'n herrie.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 17.08.2013 - 21:55  ·  #2
die zal er vast al wel op zitten, maar dat ding heet dan een compressor bypass valve.
Op mijn 940lpt zat ie, op mijn 850T5R zat ie en op mijn V70T5 ook dus op die van jou ongetwijfeld ook.

Waarom wil je een blow off valve monteren die exact dezelfde functie doet als de compressor bypass valve? (nl het dumpen van boost op het moment dat de gasklep dicht gaat.)

Als je dan ook nog die blow off valve gaat laten dumpen naar de atmosfeer dan kan je er zeker van zijn dat je steeds CEL-errors blijft houden.

Je kan misschien beter wat advies inwinnen bij www.europeantuning.nl Mark weet veel van Volvo tunen en is ook IPD dealer
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 17.08.2013 - 22:59  ·  #3
Ha TeeVife, ik ben/was in de veronderstelling dat er geen blow off valve op het blok zou zitten. Dank voor de tip. Ga eens kijken op de site van Europa tuning. Word alles wellicht wat duidelijker voor mij.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 17.08.2013 - 23:32  ·  #4
...
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 20.08.2013 - 12:19  ·  #5
Mijn Maserati gaat anders als de brandweer t.o.v. een popupvalve-loze versie.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 27.08.2013 - 22:52  ·  #6
als je bij onze turbo Volvo's boost naar buiten laat afblazen door een BOV dan verlies je reeds gemeten luchtmassa uit het inlaattraject.
Daar kan de ECU geen kaas van maken en zal dus een check engine lampje laten aangaan en emissie foutcodes opslaan.

(dat andere turbo-auto's dat wel kunnen heeft vaak te maken met het feit dat deze een andere manier van engine management gebruiken. Daarbij wordt dan een MAP-sensor gebruikt (manifold absolute pressure, deze zit in het inlaatspruistuk dus na de turbo. wat er bij de turbo gebeurt maakt bij zo'n moter niet uit) adhv van die MAP sensor input kan dan door de ECU worden berekend hoeveel lucht er daad werkelijk is aangezogen.

De orginele CBV bij onze Volvo's is te vinden in z'n eigen losse behuizing op de aluminium compressorzijde van de turbo.
Deze CBV is verbonden met een slangetje aan de linker zijde van het inlaatspruitstuk.

Wat wel mogelijk is is om de standaard CBV op de turbo te upgraden (IPD) of af te blokken en een andere beter afstelbare aftermarket CBV te monteren. Bijv. van Forge, TIAL , XS, etc. Belangrijk daarbij is wel dat na het dumpen van de boost de lucht weer terug wordt geleid in de inlaat en wel upstream van de turbo maar ook downstream van de luchtmassa meter!(je wil de luchtmassa niet 2x meten maar je wil de lucht wel in het inlaatsysteem houden als het eenmaal door de LMM is binnen gezogen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 28.08.2013 - 19:10  ·  #7
Duidelijk verhaal TeeFive! :-)
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 04.01.2014 - 02:10  ·  #8
zit er dan nergens een MAP sensor?

ik meende dat onze volvo's zowel een MAP als een LMM gebruiken om aan emissie-eisen te kunnen voldoen

en dat de LMM indien gewenst door de chiptuner te elimineren is


iemand enig idee?

of ook hiervoor bij Europeantuning aanbellen?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 04.01.2014 - 22:21  ·  #9
dat klopt, er zit inderdaad ook een MAP sensor in te buis tussen gasklephuis en intercooler. (naast de air-temp sensor, dus ook die input wordt gebruikt.)
maar of het uitschakelen van de LMM kan durf ik niet te zeggen.
Dat zal je inderdaad met een echte tuner moeten bespreken. ( dus niet met een handelaar in tuning files! maar iemand die die mapping files zelf kan ontwikkelen.)
Ik weet dat RICA vroeger veel Volvo's T5 voor de KLPD tunede, ik heb hem zelf een custom mapping zien maken op de rollenbank voor een VOCH Volvo en de toen net gloednieuw op de markt gekomen S60R-AWD. Hij heeft de vakmanschap beslist in huis.
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: blow off valve setje

 · 
Posted: 12.01.2014 - 01:41  ·  #10
dan klopt het toch wat ik dacht

had het zelf nog niet gecontroleerd, maar het leek me logisch dat niet enkel op de lmm wordt gerekend, aangezien deze "technologie" eigenlijk al jaren verouderd is

volgens mij gebruiken de japanners het trouwens ook al lang niet meer


nu, ik heb zelf nog geen ervaring met rica, maar op diverse volvo fora zijn toch bittere berichten te lezen over rica

BRS zou erg slechte klantenservice hebben
Rica zou erg agressief ingrijpen op turbodruk, maar vooral de gaspedaalsensor-map erg aanpassen
Dat is maar voor 1 reden: de auto sterker LATEN aanvoelen

Blijkbaar zou MTE met kop en schouders boven beide uitsteken
wel iets minder "mindblowing" onderin (omdat ze van de gaspedaal afblijven), maar veel constanter en vloeiender vermogenopbouw
De auto is dus veel comfortabeler te rijden

Ook ATM zou erg goed zijn

Fasttech tuning in nl heeft schijnbaar de kwaliteiten om enorm mooie curves te schrijven, en veel vermogen uit de wagen te puren



maw, als je de LMM wilt laten wegschrijven, er zijn betere keuzes dan Rica




groetjes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0