Bobine testen/vervangen

 
 
 
 
 
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 05.05.2012 - 16:32  ·  #1
Hi,

Weet iemand hoe je de bobine's, van een V70 2.4 automaat op LPG uit 2002, kunt testen?

Heb het idee dat er een bobine stuk is of bijna stuk gaat.

Tijdens rijden koude/warme motor houdt de motor soms iets in. Klein schokje voelbaar.

Vermoed een bobine. Is dit te testen ZONDER een schok te krijgen?

Onhandig als ik ben denk aan het volgende: motor stationaire draaien en dan Bobine per stuk losmaken.
Indien geen verandering in loop van de motor dan is de bobine stuk...

Zo ja... hoe maak ik Bobine per keer los?? Geen idee hoe en wat..

Alternatief is uiteraard laten uitlezen. Maar probeer liever zelf eerst wat uit. Dan snap ik beter hoe één en ander werkt.

Hoor graag van iemand. Met fototje zou super zijn!

Gr, Robbert Jan
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 05.05.2012 - 18:50  ·  #2
Als de 'schuldige' bobine alleen onder bepaalde omstandigheden hapert, zul je dat niet merken door ze één voor één los te koppelen. Ik vrees dat uitlezen de enige oplossing is. En als er slechts héééél af en toe een hapering is, valt er misschien zelfs niets uit te lezen?

Het uittesten is simpel: je kunt de stekkers lostrekken. Je krijgt, in tegenstelling tot het lostrekken van de bougiekabels van vroeger, dan geen schok.

Soms kun het ook zien aan de bobine, dan zit er vlak boven de rubber een haarscheurtje, lijkt op een naad. Hier lekt hij de spanning.

Advies: uitlezen of doorrijden totdat het écht een probleem wordt. Dan moet je alsnog (laten) uitlezen om te weten welke de schuldige is. Als je in de buurt woont, zou je eens kunnen langs komen.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 06.05.2012 - 21:13  ·  #3
Quote door maurits

Als de 'schuldige' bobine alleen onder bepaalde omstandigheden hapert, zul je dat niet merken door ze één voor één los te koppelen. Ik vrees dat uitlezen de enige oplossing is. En als er slechts héééél af en toe een hapering is, valt er misschien zelfs niets uit te lezen?

Het uittesten is simpel: je kunt de stekkers lostrekken. Je krijgt, in tegenstelling tot het lostrekken van de bougiekabels van vroeger, dan geen schok.

Soms kun het ook zien aan de bobine, dan zit er vlak boven de rubber een haarscheurtje, lijkt op een naad. Hier lekt hij de spanning.

Advies: uitlezen of doorrijden totdat het écht een probleem wordt. Dan moet je alsnog (laten) uitlezen om te weten welke de schuldige is. Als je in de buurt woont, zou je eens kunnen langs komen.


Hi Maurits,

Dank voor de antwoorden.
Langs rijden vanuit mijn woonplaats, vlakbij Utrecht, lijkt iets te ver.
Zal toch naar Volvo dealer moeten. Mag ook niet te veel kosten, uitlezen van storing, neem ik aan?

Allereerst eens de bobine's per stuk bekijken op mogelijke haarscheurtjes. Las ergens anders dat ook los getrilde injectoren gelijksoortige klachten kunnen geven.

Nogmaals mijn dank. Ben vooral blij te weten dat ik geen schok kan krijgen bij lostrekken van de kabels!!

Groeten,
Robbert Jan
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 06.05.2012 - 21:20  ·  #4
Nee, dan kun je veel sneller en gemakkelijker ergens in jouw omgeving laten uitlezen. Ik zou wel wachten totdat het euvel wat erger wordt en je daadwerkelijk een foutmelding op de BC krijgt. Dan weet je zeker dat er ook iets uit te lezen is.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 06.05.2012 - 21:45  ·  #5
Vandaag ging Motormanagement lampje branden!

Na twee korte ritjes -dus 2x starten, lampje weer uit.

Als het goed is worden storingen geruime tijd opgeslagen.

Zal dus komende dagen/week langs dealer rijden.

Zullen zien, laat uitkomst op Forum weten, hebben andere er ook weer wat aan.

Groeten.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 06.05.2012 - 22:19  ·  #6
Ja, die storing wordt opgeslagen. Bij het uitlezen kan men dan meteen zien welke cilinder de problemen ('misfire') geeft. Daarna is het meestal eenvoudig om te zien of de bougie de storing veroorzaakt of de bobine. Succes!
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 10.05.2012 - 16:37  ·  #7
Hi,

Heb nog niets laten uitlezen maar heb om te zien hoe het één en ander werkt alles losgemaakt en schoon gemaakt.

Alle bobine's er uit gehad,gecontroleerd op scheurtjes en dergelijke. Goed schoongemaakt en weer gemonteerd.

Lijkt goed te hebben gewerkt. Geen storingen of inhouden meer opgemerkt.

Is dus een goedkope en snelle manier. Een soort 1e hulp.

Indien er wat verandert meld ik dat weer..!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 10.05.2012 - 21:29  ·  #8
Quote door vliegendev70

Hi,

Heb nog niets laten uitlezen maar heb om te zien hoe het één en ander werkt alles losgemaakt en schoon gemaakt.

Alle bobine's er uit gehad,gecontroleerd op scheurtjes en dergelijke. Goed schoongemaakt en weer gemonteerd.

Lijkt goed te hebben gewerkt. Geen storingen of inhouden meer opgemerkt.

Is dus een goedkope en snelle manier. Een soort 1e hulp.

Indien er wat verandert meld ik dat weer..!


Ik hoop voor je dat je hier niets meer over te melden hebt.
Geen bericht, is goed bericht.
Succes. ;-)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Bobine testen/vervangen

 · 
Posted: 10.05.2012 - 21:35  ·  #9
Quote door vliegendev70

Lijkt goed te hebben gewerkt. Geen storingen of inhouden meer opgemerkt.


Hoi RJ,
Misschien heeft een van stekkers onvoldoende contact gemaakt? Wie zal het zeggen. Hopelijk komt de storing voorlopig niet terug. Het geluk is met de ...
Succes!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0