Bocht in vulpijp benzine lekt

Problemen bij vervanging

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 19.12.2023 - 22:58  ·  #1
Een vriend van mij met ook een Volvo v70 uit 2001 vroeg mij om te helpen bij het vervangen van de rubberen bocht waar de vulpijp van de benzine overgaat naar de tankaansluiting. Wegens heftige benzine lekkage.
Het wil alleen nog niet goed lukken. Je kunt er slecht bij.

Wat hebben we gedaan: Plastic wielkuip verwijderd en 1 slangenklem kunnen verwijderen. De andere slangenklem zit met de opening aan de bovenkant, waar je dus niet bij kan.
Om daar toch bij te kunnen de vulpijp losgemaakt waarmee we de vulpijp met het kapotte rubber van de tankaansluiting konden afschuiven. Echter kunnen we nog steeds niet bij de slangenklem die op de vulpijp zit.

Heeft iemand nog ideeën om de rubberen bocht er alsnog af te krijgen? En de nieuwe daarna er weer op te krijgen?
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 19.12.2023 - 23:31  ·  #2
Tank beetje laten zakken.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 08:13  ·  #3
Dit probleem had ik ook met mijn vorige-vorige-vorige V70 en had er toen ook een en ander over gelezen. Heb uiteindelijk de V70 ingeruild voor de slang vervangen is.
Dit probleem komt vaker voor, en tot nu toe nog geen kant-en-klare how-to gevonden.

Maar de meeste laten idd de tank een stuk zakken, en proberen met een dun zaagje of met een dremel de slangenklem door te zagen/slijpen.

Wees wel voorzichtig met vonken, benzine ontbrand snel!

Met veeeeel geduld en doorzettingsvermogen moet het lukken!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 18:54  ·  #4
De tank laten zakken levert nog minder ruimte op om er bij te kunnen. Dat hebben we gisteren geconstateerd.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 19:08  ·  #5
Dennis van Volservice.nl heeft dit bij mijn V70 gedaan. Volgens mij rekende hij er 1,5 uur voor en had hij het ook over de tank laten zakken.
Het is wel echt een rot klus inderdaad. Je zou hem eens kunnen bellen voor tips.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 19:13  ·  #6
Juist de tank laten zitten en het subframe aan de rechterkant lossen totdat de bouten er bijna uit zijn. Geeft een hoop ruimte. Soms in 10 min gepiept soms ruim een uur aan het rommelen totdat het lukt.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 19:22  ·  #7
Je hebt er nu wellicht weinig aan, maar ik heb het laten doen door de dealer omdat ik er zo slecht bij kon.
Het kostte me €153 inclusief BTW en de auto werd nog gewassen ook...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 23:10  ·  #8
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 28.12.2023 - 19:56  ·  #9
Vraag: hoever kan het subframe achter zakken?
En staat er spanning op de bout vanwege de achterveer?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 28.12.2023 - 19:59  ·  #10
De bout kan er zelfs uit zonder problemen, liefst paar slagen draad erin zodat terug plaatsen makkelijker gaat. Gaat om de bout echt alleen aan de rechterzijde. 1 achter en voor die paar rondom de plaat zeg maar.

Met terugplaatsen wel een krik of iets nodig want subframe zakt naar beneden en duw je niet zomaar terug.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 28.12.2023 - 20:41  ·  #11
Kijk dat helpt. De 2e slangenklem kon nú verwijderd worden.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 29.12.2023 - 00:21  ·  #12
Het is gelukt! Het heeft wat inspanning gekost moet ik zeggen. Dank voor jullie reacties!
Wat is nu volgens mij, op basis van de tips en de eigen ervaring, de beste methode om deze rubber bocht te vervangen:
1) Rechter achterwiel er af (Op een 2 kolombrug de stempel dus iets verplaatsen t.o.v. de normale ondersteuningsplek).
2) Kunstof wielkuip er af. Dat betekent een paar popnagels uitboren en een paar kunststof moeren verwijderen.
3) Subframe aan rechterzijde een stukje laten zakken.



Dit door de 2 grote bouten van het subframe en de 3 van het plaatje dat daar aan vast zit gelijkmatig te verwijderen. Het laatste stukje van het losdraaien hebben we onder de veerpoot een krik geplaatst om evt. spanning te verminderen bij het losdraaien.



4) Uit voorzorg hebben we ook de bout van het benzinefilter losgemaakt om evt. knel komen zitten van de benzineleiding te voorkomen.
5) De metalen benzine vulslang los gehaald zodat we beter bij de slangenklemmen konden komen. Let op dat de kleine rubberslang ook een slangenklem heeft.
6) De nieuwe rubberen bocht eerst op de tank kant geschoven, daarna de lange metalen vulbuis. En als laatste de kleine leiding. Het koste wel enige inspanning de metalen vulpijp in de nieuwe rubberen bocht te schuiven (Uiteraard eerst de slangenklemmen losjes op de slangen geplaatst).
7) Verdere opbouw in omgekeerde volgorde. Houdt er rekening mee dat je stevigere popnagels gebruikt dan die in de bouwmarkt worden aangeboden.

Getankt. Geen lekkage meer.
Alleen..........
Er ging maar 20 liter in de tank en de tankmeter bleef op reserve staan. Ik zie zo even geen verband met onze uitgevoerde werkzaamheden. Iemand anders wel een idee wat er aan de hand kan zijn?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 29.12.2023 - 09:19  ·  #13
Knap werk!
Het steunpunt van de brug, moet die niet onder de rand ipv daar achter?

Qua brandstofniveau: dat wordt toch gemeten door een vlotterarmpje in de tank? Die lijkt dus vastgeplakt te zitten aan de bodem zogezegd, of verstrikt met een kabel of slang in de tank. Kan dat? Lijkt me niet direct verband te houden met deze klus, tenzij je de tank ook los gehad hebt, of er veel aan hebt lopen sjorren waardoor de hardware in de tank verschoven kan zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bocht in vulpijp benzine lekt

 · 
Posted: 29.12.2023 - 23:23  ·  #14
De stempelplaats is gekozen , omdat anders de stempel op de kunststof strook drukt.

De tank is niet los geweest.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0