Boost pressure gemeten.

wie kijkt er mee?

RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Boost pressure gemeten.

· 
Posted: 10.06.2017 - 08:07  ·  #1
In eerdere topics, die vanwege de crash verdwenen zijn, heb ik aangegeven met de wastegate van mijn turbo aan het werk te zijn. Ik moet het ding nog afstellen maar heb de apparatuur daarvoor niet. Wat ik wel heb gedaan is de boost pressure gemeten.

Wat je ziet is optrekken in de 3e versnelling, van 1200 naar 3000 toeren de eerste 2 keer, de 3e keer kort volgas maar moest er weer snel af.

De druk lijkt de 1e 2 keer op te lopen naar rond de 400 mbar en dan gaat de wastegate open en vlakt het profiel af. De 3e keer schiet ie door richting de 500 mbar. Ik heb ergens gelezen dat de ontwerp druk van mijn motor 6 PSI is, dat is 413 mbar dus dit lijkt wel aardig te kloppen. zijn jullie dat met me eens of kijk ik ergens overheen?
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

Re: Boost pressure gemeten.

· 
Posted: 12.06.2017 - 17:11  ·  #2
blijkbaar zien jullie de foto niet die ik er in zet. Wat gebruiken jullie als bron voor de fotos? Ik heb google photos gebruikt maar dan krijg ik een vraagteken in een blauw hokje.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 13.06.2017 - 21:08  ·  #3

hier het plaatje dan.... zoals ik zei:

Wat je ziet is optrekken in de 3e versnelling, van 1200 naar 3000 toeren de eerste 2 keer, de 3e keer kort volgas maar moest er weer snel af.

De druk lijkt de 1e 2 keer op te lopen naar rond de 400 mbar en dan gaat de wastegate open en vlakt het profiel af. De 3e keer schiet ie door richting de 500 mbar. Ik heb ergens gelezen dat de ontwerp druk van mijn motor 6 PSI is, dat is 413 mbar dus dit lijkt wel aardig te kloppen. zijn jullie dat met me eens of kijk ik ergens overheen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 14.06.2017 - 17:49  ·  #4
Je hebt de boost pressure dus uitgelezen met Vida.
Dat heb ik met mijn R ook wel eens gedaan omdat hij weleens in de Limpmode schoot tgv overboost. Uitlezen in Vida liet zien dat er niets aan de hand was. Ik heb vervolgens een "tijdelijke" drukmeter in het systeem aangesloten en de waarde daarvan live vergeleken met de door Vida uit de auto gelezen waarde omdat de boostpressure sensor mogelijk niet helemaal fit meer was en niet de juiste waardes aangaf.

Je ziet ook de pieken bij het loslaten van het gas. Da's logisch te verklaren om dat turbo hard draait, je het gas loslaat en de wastgate dan nog niet open is. Op het moment dat je boost opkomt omdat je volgas geeft en je laat 'm dan ook meteen weer los dan piek je juist heel erg. Daar ging bij mij m'n motormanagement van in de Limpmode.

Loopt je auto verder prima dan zou ik me geen zorgen maken, hooguit de wastgate correct afstellen dat die goed werkt.

Wat eigenlijk nog veel interessanter is om te bekijken is of de laaddruk overeenkomt met de gewenste laadruk. Die kun je tegelijk in de grafiek laten zien.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.06.2017 - 12:46  ·  #5
ja dat afstellen wil ik graag nog doen. Wie heeft er het tooltje voor en woont in de buurt van Breda?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 15.06.2017 - 13:08  ·  #6

Niet onbelangrijk, de boost-pressure sensoren zijn helaas ook aan slijtage onderhevig. Slecht functioneren zorgt voor ingrijpen via de TCV terwijl dit niet nodig is....

Exact, echter was het gedoe bij mijn auto na het vervangen van de TCV. Bij het minste geringste ging de auto in Limpmode. Omdat ik de BPS niet vertrouwde heb ik dus een analoge drukmeter geplaatst voor controle. Ding kost geen kapitaal en blijft nog even zitten tot na de zomer. Wil wel even zien wat het effect is van de caravan.....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.06.2017 - 13:18  ·  #7
Bij de mijne heeft schoonmaken van de lmm enorm geholpen in de gasrespons. Zou het (preventief) reinigen van de boost pressure sensor met dat zelfde spul misschien ook zin hebben?

Selected quotes for multi-quoting:   0