bootgeluid, ook met olie dop dicht

 
 
 
 
 
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 03.08.2021 - 09:25  ·  #1
Sinds kort maakt mijn XC een (volgens de Volvo garage) een bootgeluid, ik zelf omschrijf het als een stampend geluid wanneer de auto stationair draait. wanneer je de vuldop loshaalt, dan hoor je ook het boot geluid zoals de meeste het hier kennen op t forum.

Echter zijn mijn vacuüm steunen al afgedopt middels een schroef in de slang welke vanaf de vacuüm pomp komt.
Omdat t een Euro 4 is heb ik begrepen dat deze pomp maar 2 zaken aanstuurt, 1. de 2 steunen en 2. de rembekrachtiger.

met Remmen merk ik vrij weinig, wel heb ik dat als ik t rem pedaal intrap bij starten dat deze na t starten altijd naar onderen zakt, maar dat had ik ook bij de vorige V70 2.4 non turbo waarbij de vacuüm klep in de slang al een keer was vervangen, dus of dit nu hoort of niet kan ik niet met zekerheid zeggen.

T geluid wat de auto stationair maakt hoort in ieder geval niet, wie weet hier iets meer vanaf en kan mij in de goede richting wijzen, en zal dit problemen geven wanneer ik met de caravan erachter ermee ga rijden?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 03.08.2021 - 12:54  ·  #2
Het plopgeluid (bootgeluid) komt doordat de vacuumpomp ergens lucht aanzuigt.
Als je de motor laat lopen (koude start, anders brand je je vingers) en je koppelt de slang los aan de vacuumpomp, en houd je vinger op de aansluiting van de vacuum pomp, hoor je dan ook nog het ploppen (evt met oliedop los)? Zo niet, dan heb je dus toch ergens een lek in die slang naar de vacuumpomp toe.
Zo wel, dan kan het ook nog zijn dat de vacuumpomp zelf lekt, op de pakking of intern. Ik meen dat een forumlid al eens een revisie heeft gedaan van de vacuumpomp (PvL dacht ik, ik weet het niet zeker meer), wellicht is dat te vinden in Handige Linkjes (zie onder) of via de zoekfunctie.
Volgens mij kan het ploppen voor de rest niet echt kwaad zolang je auto nog goed remt, maar het is niet zoals het hoort, want juist als je het vacuum het hardst nodig hebt (langdurig of heel hard remmen) loop je kans dat je tekort komt en rembekrachtiging verliest, terwijl je er bij normaal gebruik wellicht niet zoveel van merkt).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 03.08.2021 - 13:28  ·  #3
@Bolbo.

Vorig jaar waren we gelijktijdig in ter Aarbij TPR powerflush.

Mijn auto maakte ook een soort bootgeluid.

In mijn geval omdat er kort achter het rechter voorwiel een slangetje losgeschoten was.
Daardoor hoorde we een boot geluid.
Slangetje erop, geluid weg.

Ondertussen ligt hij er weer af maar de ruimte is nogal beperkt om een definitieve oplossing te maken.

Misschien ligt bij TS ook zo’n slangetje los.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 03.08.2021 - 14:58  ·  #4
Dat het rempedaal zakt na het starten van de motor is normaal.
Door de bekrachting die actief wordt nadat er vacuüm is ontstaan wordt de druk in de hydrauliek van de remmen groter. Dan zakt het rempedaal iets.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 03.08.2021 - 15:32  ·  #5
Dat de motor blijft ploppen betekent dat het niet op vacuumdruk komt. Dus een leiding of membraam dat lekt.

De D5 heeft ook een vacuumleiding naar de EGR koeler toe. Tenminste, de manuel gear.,
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 01:11  ·  #6
Quote door hermanusb

@Bolbo.

Vorig jaar waren we gelijktijdig in ter Aarbij TPR powerflush.

Mijn auto maakte ook een soort bootgeluid.

In mijn geval omdat er kort achter het rechter voorwiel een slangetje losgeschoten was.
Daardoor hoorde we een boot geluid.
Slangetje erop, geluid weg.

Ondertussen ligt hij er weer af maar de ruimte is nogal beperkt om een definitieve oplossing te maken.

Misschien ligt bij TS ook zo’n slangetje los.


Ja die ligt los, maar is afgedopt, wanneer ik de schroef eruit haal heb ik geen verschil, ook niet met de vinger erop, wel voel ik hem dan vacuüm zuigen.

Quote door martijn-a

Dat de motor blijft ploppen betekent dat het niet op vacuumdruk komt. Dus een leiding of membraam dat lekt.

De D5 heeft ook een vacuumleiding naar de EGR koeler toe. Tenminste, de manuel gear.,


Ik heb enkele maanden geleden de egr weg geschreven, zou dat een factor kunnen zijn? Dacht dat de euro 4 motoren enkel maar de 2 steunen en de rem bekrachtiger zat, dan heb ik nu wel iets om nog naar te kijken, wellicht eerst wat ruimte maken zodat ik meer kan zien.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 08:04  ·  #7
Jij hebt een geartronic zie ik, dan heb je geen bypass op de EGR die vacuüm aangestuurd wordt.

Ik zou wat Bolbo zegt eens proberen, rechts de pomp testen op de werking.

De EGR wegschrijven zorgt juist voor minder motorgeluid. De standaard openstaande EGR zorgt juist voor een diepere brom omdat het uitlaatgas de inlaat weer ingaat. In Vida kan je dit testen in het programma “Activering”

Wellicht dat het boot geluid er al was maar nu meer opvalt.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 08:18  ·  #8
het een geluidsfragment toegevoegd (gezipt, anders mocht ik het niet uploaden)
Dit is het geluid waar het om gaat.

t Boot geluid zit er degelijk in, maar ben bang dat er meer aan de hand is dan alleen een vacuüm probleem :'(
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 15:15  ·  #9
Jammer, kan ditbgeluid niet afspelen op mijn ipad.
Was zeer benieuwd hiernaar
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 15:56  ·  #10
Of youtube gebruiken voor het uploaden….🤔
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 16:59  ·  #11
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 19:11  ·  #12
Vandaag had ik een dag werken in het midden van het land, beetje van uitgaande dat het goed moest komen gewoon gegaan met de Diesel.
Uiteindelijk heeft het erin geresulteerd dat ik een kleine 200+ km's terug ben getourd in noodloop.

omdat ik meer zekerheid wou hebben, heb ik Poika gebeld en hem met een bezoekje mogen vereren! t is dat ie zover weg woont, anders was het nu mijn nieuwe beste Vriend!

Resultaat.
10 minuten voor aankomst klant s'ochtends schoot de auto in noodloop en was t over met de turbo gebruiken, rustig doorgereden en bij de klant voor de deur snel uitgelezen (heb standaard de dice en laptop in de kofferbak liggen). fout op LMM en te lage turbo-druk! ja hoor! drukslang lek! de al langere Volvo Diesel rijders dan ik hadden me inmiddels al verteld dat t waarschijnlijk de trillingsdemper is welke eruit is geploft, want die gaan continu. om deze reden maar direct een DO88 upgrade slangetje gekocht, gaat hopelijk een stuk prettiger rijden wanneer de caravan erachter hangt!

Vervolgens doorgereden naar Poika en deze heeft even geluisterd, de afgedopte slang nog beter afgedopt en vervolgens was de mening, stiller dan dit zul je het niet snel gaan krijgen, absoluut geen zorgen om maken!

dan het tikken in de motor. overduidelijk de klepstoters, zo jammer dat die 60K geleden niet met de wissel zijn meegenomen!

om af te sluiten nog even de deksel onder de motor weg om naar de trillingsdemper te kijken... JA die is lek! Poika besloot daarbij om nu niet zijn handen er letterlijk aan te gaan branden want de zooi is goed warm van t ritje naar hem toe, geef hem groot gelijk, scheelt een boel gevloek en gescheld op een dag! :D

Dus rustig in noodloop naar huis rijden en de Turbo niet gebruiken! hey, daar komt de CFE weer van pas voor de extra controle!

Ondertussen heb ik voor vrijdag halverwege de ochtend de Brug bij Thuurbo al geregeld, die heeft hem toch niet nodig in zijn vakantie :devil:

Plan de Campanje
- trillingsdemper vervangen voor DO88
- ergens rustig met de sleurhut op vakantie proberen te gaan (nog even kijken wanneer precies)
- centen sparen om die stuk te gooien tegen het "omgekeerde spaarvarken!" zo jammer dat alles wat je erin gooit je er nooit meer uit kan halen :wall:
- kleppendeksel eraf, klepstoters vervangen en omdat de zooi nu toch los is, doen we meteen die wervelkleppen mee, die hebben hun beste tijd ook wel gehad!
- oh, en omdat dan toch alles log ligt, laten we dan ook direct de WP en de 60K oude DB riem meenemen. dan moet hopelijk de gehele zooi weer tig duizend kilometers goed en solid zijn!

om af te sluiten nog 2 filmpjes ditmaal via Youtube.

plopgeluid en tikken

lekke Turbodruk slang

De DO88 buis
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 19:28  ·  #13
Zo'n DO88 slang heb ik er ook een tijdje geleden tussen gezet. Ik vond het verschil best wel merkbaar. De auto reageerde iets feller en ik hoorde de turbo weer fluiten. 😗😗😗
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 04.08.2021 - 20:14  ·  #14
Quote door ohz274

Zo'n DO88 slang heb ik er ook een tijdje geleden tussen gezet. Ik vond het verschil best wel merkbaar. De auto reageerde iets feller en ik hoorde de turbo weer fluiten. 😗😗😗



Dat is toch juist wat je net niet wilt? een fluitende turbo. Ben wel benieuwd wat ie gaat doen, zolang de D5 maar fluitend de caravan trekt zonder in Noodloop te gaan, dat is voor mij t belangrijkste...
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: bootgeluid, ook met olie dop dicht

 · 
Posted: 05.08.2021 - 13:33  ·  #15
Persoonlijk vind ik een turbo fluit best leuk :)
Succes en plezier met de vervanging van de slang en andere werkzaamheden! :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0