Borrelend koelvloeistof

Roovos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

Borrelend koelvloeistof

· 
Posted: 15.06.2025 - 14:27  ·  #1
Beste mensen, ik ben Erik. Ik rijd in mijn eerste Volvo, na meer dan dertig jaar Citroƫn. Een heerlijke auto: een V70, T6, 3.0 6cyl. AWD uit 2007. Ik rijd tussen de 30 en 35.000 km per jaar. Ik heb er een Prins gasinstallatie in.
Ik heb een vraag waar mijn garage geen antwoord op heeft. Af en toe kookt mijn koelvloeistof in het voorraadvat (heet dat zo?) over. Dan borrelt het en komt het door een opening in dit vat eruit. Dan kan ik wel bijna een liter bijvullen. Dit gebeurt onvoorspelbaar: soms na een rit van 90 km en niet na een rit van 300 km. Wat me ook opvalt is dat de ventilator niet na blijft draaien als de motor best warm is. Graag jullie verstandige blik op deze zaak.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Borrelend koelvloeistof

· 
Posted: 15.06.2025 - 15:22  ·  #2
Ik zou het volgende doen (in willekeurige volgorde opgesomd):
Setje kopen om te testen of de bellen verbrandingsgassen bevatten. Pas gebruiken als auto weer aan de kook gaat.
Positieve test = lekke koppakking.

Is je koelvloeistof wel de juiste / juiste verhouding? Indien te weinig glycol kan het eerder overkoken, maar teveel is ook niet goed. Evt spoelen en vervangen.

Thermostaat vervangen, als die (soms) niet goed opent, kookt de auto over vanwege onvoldoende koeling.

Waterpomp werking voelen door in de koelslangen te knijpen.

Dop kvs vaatje vervangen, die moet de juiste druk vasthouden.

Temperatuur kvs extern meten, mbv infrarood thermometer, of uitlezen, om te zien of de motor echt te heet wordt.

Airco aan, dan moet ventilator gaan draaien. Kan helpen om af te koelen.

Kookt de auto alleen over bij bijv. weinig rijwind? In dat geval kan de ventilator het probleem zijn.
Roovos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2025 - 17:56  ·  #3
Dank voor je suggesties. Ik begin wel met de zaken die ik zelf kan doen. De Koelvloeistof is recent vervangen maar nu redelijk verdund met water. De dop vervangen kan sowieso geen kwaad en de waterpomp controleren lijkt me geen probleem. De thermostaat vervangen is wellicht een klus voor de garage of kan een handige knutselaar (zo zie ik mezelf) dar zonder brug of speciaal gereedschap? De computer gaf bij uitlezen niet aan dat de motor te heet geworden was.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 15.06.2025 - 18:57  ·  #4
Ik kan maar een paar suggesties toevoegen, Bolbo (Bart) for the win! :respect:

Springt de koelvin wel aan wanneer je de airco inschakelt?
Zoals Bolbo suggereert.
Dan is de koelvin nog goed.

Springt de koelvin aan nadat de auto een warming up heeft (minimaal 25 min rijden) gehad en stationair (het liefst in de zon) een tijdje wordt geparkeerd?
Nee, dan is waarschijnlijk een temperatuur sensor stuk.

Wordt de kachel niet goed warm tijdens het rijden, dan is de thermostaat in open positie vast komen zitten. Daardoor koelt het systeem te hard. Dus not likely voor jou.

Blijft je motor hoog stationair lopen wanneer opgewarmd, dan zou dat een indicatie voor een defecte temperatuur sensor kunnen zijn.
En soms ook voor een thermostaat die gesloten vast zit.

Met een opgewarmde motor zouden de slangen van en naar de radiateur bloedheet moeten zijn.
Als je die kunt aanraken, thermostaat vervangen!
Roovos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2025 - 19:17  ·  #5
Dank voor je antwoord. Daar ga ik allemaal eens goed naar kijken. Maar eerst volgende week op vakantie met de oude vertrouwde Citroƫn DS. (en nog een fijne vaderdag!)
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 15.06.2025 - 19:34  ·  #6
Een DS is geen straf toch? Geniet ervan en fijne vaderdag!
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 15.06.2025 - 20:32  ·  #7
Een DS. 😍

Selected quotes for multi-quoting:   0