bougiekabels

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 68
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

bougiekabels

 · 
Posted: 25.03.2025 - 22:50  ·  #1
Dag beste mensen,

ik heb een vraag mbt bougiekabels. betreft een v70 classic 2.5 10 v uit 99, Viaille LPI/benzine.

k heb nu 556 k op de teller staan, en gekocht met 394 k. in die tijd nooit de kabels vervangen, er zitten BERU [blauw]kabels op.

de bougies vervang ik wel om de 15000 met originele volvo bougies .

bobine wel een keer vervangen, en verdeelkap /rotor 2 keer in die tijd.

maar waarschijnlijk moeten de kabels ook om de zoveel km toch ?

weet iemand die intervaltijd daarvoor?

ik vraag dit omdat de motor weer eens begint te bokken bij lage toerentallen, op LPG.

in dat geval verving ik de bougies altijd en was het probleem weg.

maar de bougies zitten er pas 10 k in, dus ik dacht miscchien nu toch de kabels eens doen.

bedankt voor het meedenken.

gerard v z
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 26.03.2025 - 08:44  ·  #2
Als je de kabels eraf haalt en ze (voorzichtig) buigt, en er is geen enkele barst in de mantel of einddoppen te ontdekken waardoor de hoogspanning zou kunnen overslaan, dan hoef je ze denk ik niet te vervangen. Ik heb dat wel gedaan (voor niets) om er daarna achter te komen dat het niet was opgelost en de bobine slecht geworden was (origineel 22 jaar oud maar slechts 65.000km). Of/hoe die te testen / meten zijn weet ik niet, is wellicht op internet te vinden, bij mijn motorfiets kan dat wel middels doormeten van weerstand van primaire/secundaire spoel.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1120
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 26.03.2025 - 09:17  ·  #3
Om te testen zou je eens met draaiende motor in het donker kunnen kijken of er doorslag is, eventueel met behulp van een plantenspuit met water. Als je isolatie visueel niet goed meer is dan ben je al veel te laat. Bij hoogspanning krijg je doorslag wanneer de isolatie niet goed meer is. Na 26 jaar is dat absoluut geen schande.

Ik zou ze preventief vervangen voor Magnecor kabels. Die verouderen amper vanwege de siliconen isolatie.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 523
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 26.03.2025 - 14:51  ·  #4
Ik heb ooit een 850 10-klepper gehad op LPI , eigenlijk het zelfde blok als jou V70 , preventief vervangen van je bougieskabels is altijd goed zeker met jou kilometerstand.

https://www.rendcarparts.nl/on…D9135701BG
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6133
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 26.03.2025 - 19:41  ·  #5
idd even in het donker kijken
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 68
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 26.03.2025 - 20:25  ·  #6
ik heb nog even in het serviceboekje gezocht wanneer de kabels ooit zijn vervangen.
dat was bij ca 300 k in 2009, dus dat is meer dan 250 k terug, en 16 jaar geleden.
vind ik toch wel erg lang geleden.

ik heb ze nu dus toch maar besteld, bij estate services, de kabels, waren daar afgeprijsd,
originele bougicordset [blauw]voor 70 E, ook maar meteen 5 nieuwe volvo bougies erbij, waren ook afgeprijsd
en een luchtfilter. alles in de opruiming, en geen verzendkosten. samen 125 E , goede deal lijkt me.

heb alle ontstekingselektronica etc wel eens besteld maar nog nooit de kabels.
de auto verdiend dit wel, zeker bij 556 K stand/

ik laat nog weten hoe de motor met nieuwe kabels loopt.
de bougies doe ik er nog niet in, want dan kan ik het effect van de kabelwissel niet goed merken.
de bougies wissel ik meestal om de 25-30 K km., dus nog 15 K ofzo.

bedankt voor jullie reacties.
hnoordhuis
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 56
Berichten: 84
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Voordat je ze vervangt

 · 
Posted: 28.03.2025 - 12:20  ·  #7
Nog wel even in het donker bij draaiende motor kijken.

Lichtgevende bougiekabels zijn echt leuk om te zien. :-)
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 71
Berichten: 68
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 30.03.2025 - 21:43  ·  #8
Beste Mensen,,

Het vervolg:

Ik heb vandaag de kabels vervangen, was mooi weer om dat even buiten te doen.

En wat een opmerkelijk groot verschil !
wat me meteen opviel na het starten, dat de motor stuk rustiger liep., leek meer te snorren ofzo.

wat prettig is aan de bougicord kabel aansluitingen, dat er een soort borgveertje in de contactplug zit.
je hoort en voelt dus een klikje als je de plug in de verdeelkap plugt. vast en zeker.
de Beru die erin zat heeft dat borgveer-klik systeem niet.

en toen een stuk gaan rijden.......

geen enkel gestotter of gebok, mooi optrekken vanuit de 1e zonder, horten of stoten.

en direkt pittig reageren op het gas, dat was ik al even net meer gewend.

ik kon de rotondes gewoon in de 3e versnelling doorhalen, en zelfs in de 5e versnelling de coentunnel
uit, omhoog de helling oprijden zonder echt veel snelheidsverlies.
ook moest ik eerder, voor een haakse bocht, vaak terugschakelen naar de 2, nu is er genoeg koppel
om dat ook in de 3 te doen.

eerder moest ik toch echt wel terugschakelen naar de 4 om de coentunnel omhoog/uit te rijden.

zo',n 30 km gereden, en geen enkel inhouden of hickup,

ook het koppelen tussen de versnellingen ging vloeiender.

nou, zo misschien wel iets overdreven tevreden nu, maar echt die nieuwe kabels zijn een wereld van verschil,
dat had ik echt niet verwacht.

ben blij dat ik dat nu eindelijk eens gedaan heb.
de nieuwe bougies laat ik dus nog maar 15-20 K km in de verpakking.

nog bedankt voor jullie suggesties en meedenken.

gerard v z
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: bougiekabels

 · 
Posted: 31.03.2025 - 09:06  ·  #9
 
Selected quotes for multi-quoting:   0