bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 
 
 
 
 
peter46
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 13:03  ·  #1
omdat ik mij ongerust maak over het olieverbruik, 1 liter op de 2/3000 km, ben ik begonnen
om erachter te komen waar dit aan ligt. Omdat er geen blauwe walmen uit de uitlaat komen maar deze toch zwarte aanslag heeft, gaat mijn vermoeden richting de turbo en zijn afdichtingen. Mede omdat de inlaatbuis door een laagje olie word bedekt. Lijkt mij niet juist. Om te zien of of ik dit ook kan terugzien in de verbranding wilde ik de bougies eruit halen en gelijk vernieuwen aangezien dit (voor zover mij bekend volgens de facturen, ik heb de auto nog niet zo lang) bij 222.000 km is gebeurt en hij nu op 264.000km staat. dus ook ...de hoogste tijd...
Tsja...en wat je dan ziet....
Cilinder 1 die vanaf de bobinezijde in een plasje olie staat....????
Cilinder 2 hetzelfde maar veel minder..??
Cilinder 3....afijn.... zie foto`s deze zat niet een vast of is mogelijk losgetrild met als gevolg een goudgekleurde ruimte en veel drab en aanslag onderin...
Cilinder 4 netje maar op
Cilinder 5 netjes maar ook op

Cilinder 3, oke...logisch dat daar verbrandingsgassen in konden komen. Die zat tenslotte los.. Maar cilinder 1 en 2 met een plasje olie onder bij de bougie en ook een deel van het bovenste gedeelte van de draad onder de olie...vreemd.. nooit eerder gezien.

Misschien iemand suggestie?

Maar de turbo gaat wel eruit en ik wil het binnenwerk vervangen. Nu alleen nog erachter komen welk type het precies is en waar te bestellen.
Misschien iemand hier, ook een keer gedaan?




Eerst foto van links naar rechts...cil 1 t/m 5
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2718
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 13:57  ·  #2
Klepdeksel/bovendeksel cilinderkop die niet goed afdicht waardoor olie in bougie ruimte lekt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 16:47  ·  #3
Op cilinder 3 na ziet de kleur van de kern van de bougie er goed uit.
Ik zou ook de pakkingen eerst vernieuwen, nieuwe bougies er in en dan de zaak eens rustig een tijdje aankijken.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 18:49  ·  #4
Het wil ook nog wel eens voorkomen dat de olieschraapveren verklemmen in de zuigers door vervuiling. Zou eerst een BG-motorflush uitvoeren. Er zijn al diverse mensen met olie-drinkende volvo's blij verrast dat na de flush het olieverbruik drastisch verminderde. MMTS (werkplaats Oldenzaal) heeft hier ruime ervaring in. Voordeel van de BG-reiniger is dat de vervuiling oplost ipv losweekt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 19:35  ·  #5
Ik Denk aan lekkende klepdekselpakking. Ik had t pas ook bij 1 bougie. Alles schoongemaakt en weer gemonteerd. Mogelijk is het nu weer vies, moet ik nog kijken. Maar het blok draait netjes rond.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 25.07.2016 - 22:04  ·  #6
ik had exact hetzelfde, ik heb dan wel geen turbo maar bij mij was het dus de olievuldop....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 26.07.2016 - 12:30  ·  #7
ik had lekkage bij slang carterventilatie. gevolg olie boven op kop oa in bougiegaten. idd eerst alles schoon, genoemde zaken controleren, nieuwe bougies dr in dan na tijdje nog eens kijken. als t alleen in een bougiegat zit moet t eigenlijk wel een olielekkage tussen kop en klepdeksel zijn. daar zitten naast vloeibare pakking ook rubberring per bougies om boel af te sluiten. die kan natuurlijk gaan lekken.
peter46
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: bougies....iemand dit weleens gezien.....?

 · 
Posted: 29.07.2016 - 14:53  ·  #8
hallo, dank voor de reacties :thumb: ..idd kan er van bovenaf wat in de ruimte zijn gelopen maar daar zie je bovenop niks meer van. carterventilatieslang die naast de olievuldop zit is bij mij nog niet zo lang geleden vernieuwd. nieuwe bougies heb ik netjes op moment vastgezet. bij de derde cilinder is er voorheen iets niet goed gegaan. ik zal het eens in de gaten houden. een pakking tussen klepdeksel en blok kan natuurlijk ook gaan lekken. dat moet niet te gek worden. zal ook die dop eens controleren....
intussen bij Dennis in Elst geweest en erachter gekomen dat ik een olielekkage aan de uitlaat nokkenasverstelling heb. daarnaast gaan ze volgende week ook de turbo controleren en, jawel Gerald, een olie flush werd mij aangeraden ook omdat er de laatste 2 keer met verversen 5w40 is ingegaan. deze zal worden vervangen door een 5w30. ik ben benieuwd wat dat oplevert en zal er, na een paar duizend km, op terug komen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0