Bougies zitten erg vast

 
 
 
 
 
meestergbj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 55
Berichten: 22
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 12:40  ·  #1
Goedendag, in mijn pas aangeschafte S80 uit 2006 zitten de bougies er erg vast in . Waarschijnlijk door iemand te vast aangedraaid. Iemand een idee hoe ik hiermee om moet gaan. Heeft het zin hier kruipolie bij te spuiten en dit een aantal dagen/weken te laten intrekken. En kan ik het t best doen bij warme of koude motor?
Dus : hoe kan ik het best proberen die bougies eruit te krijgen. Motor heeft pas 153k gelopen.
Groet Jos
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 12:46  ·  #2
Hallo

Koop een kwalitatief hoogwaardige kruipolie, zoals de WD-40 Super Kruipolie. De standaard WD-40 is geen kruipolie, let hier goed op. Spuit deze olie rondom de bougie. Zorg ervoor dat je eerst deze omgeving altijd vrij maakt van stof of andere viezigheid. Dit kan je eventueel wegblazen. Wacht nu op zijn minst een half uur voordat je verder gaat, maar langer is wellicht beter. Er zijn mensen die zelfs pas de volgende dag verdergaan.Verwacht niet dat je nu de bougie ineens los krijgt, hoewel het natuurlijk kan zijn dat je geluk hebt. Maar als dat niet het geval is raden we aan om de bougie een klein beetje proberen te draaien, ongeveer een kwartslag. Gebruik hiervoor een bougiesleutel. De bedoeling hiervan is om de draden genoeg te bewegen om te olie overal toe te laten. Als je het een beetje aan het draaien gekregen hebt moet je daarom nog meer olie toevoegen. Ga door totdat het niet meer lukt. Voeg dan weer nieuwe olie toe. Nu moet je de bougie weer vastdraaien. Dit klinkt onlogisch, maar werkt het beste. Uiteraard niet te strak, dat is alleen maar extra werk. Draai hem nu weer losser totdat het niet meer lukt, en voeg opnieuw nieuwe olie toe. Je herhaalt dit proces totdat je de bougie eindelijk kunt verwijderen. Nu ben je in principe klaar, maar het is belangrijk om alle draden en het omliggende gebied zoveel mogelijk schoon te maken. Haal de olie zo goed als je kunt weg, je kunt hiervoor eventueel ook een föhn gebruiken.
En bij n koude motor..succes.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3733
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 13:43  ·  #3
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 14:10  ·  #4
Quote door Barre gaander

Hallo

Koop een kwalitatief hoogwaardige kruipolie, zoals de WD-40 Super Kruipolie. De standaard WD-40 is geen kruipolie, let hier goed op. Spuit deze olie rondom de bougie. Zorg ervoor dat je eerst deze omgeving altijd vrij maakt van stof of andere viezigheid. Dit kan je eventueel wegblazen. Wacht nu op zijn minst een half uur voordat je verder gaat, maar langer is wellicht beter. Er zijn mensen die zelfs pas de volgende dag verdergaan.Verwacht niet dat je nu de bougie ineens los krijgt, hoewel het natuurlijk kan zijn dat je geluk hebt. Maar als dat niet het geval is raden we aan om de bougie een klein beetje proberen te draaien, ongeveer een kwartslag. Gebruik hiervoor een bougiesleutel. De bedoeling hiervan is om de draden genoeg te bewegen om te olie overal toe te laten. Als je het een beetje aan het draaien gekregen hebt moet je daarom nog meer olie toevoegen. Ga door totdat het niet meer lukt. Voeg dan weer nieuwe olie toe. Nu moet je de bougie weer vastdraaien. Dit klinkt onlogisch, maar werkt het beste. Uiteraard niet te strak, dat is alleen maar extra werk. Draai hem nu weer losser totdat het niet meer lukt, en voeg opnieuw nieuwe olie toe. Je herhaalt dit proces totdat je de bougie eindelijk kunt verwijderen. Nu ben je in principe klaar, maar het is belangrijk om alle draden en het omliggende gebied zoveel mogelijk schoon te maken. Haal de olie zo goed als je kunt weg, je kunt hiervoor eventueel ook een föhn gebruiken.
En bij n koude motor..succes.

Als je je bougie eenmaal los hebt (dus een kwart slag wat je zegt), dan kan je hem er gewoon uitdraaien. De spanning is er dan af

Wat Doeke zegt, met een warme motor losdraaien moet in principe gewoon voldoende zijn. Anders een goede kruipolie gebruiken (ik gebruik zelf IMAL als kruipolie), en na een rit (dus als de motor warm is) inspuiten, nachtje laten staan, dan weer een stukje rijden en dan proberen los te draaien.
meestergbj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 55
Berichten: 22
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 15:55  ·  #5
Dank Barre Gaander, Doeke en Tom
Nu heb ik even wat handvatten. Met een warme motor leek mij ook logischer omdat aluminium meer uitzet dan een stalen bougie. Ik heb Valvoline Penetrating oil, lijkt me ook goed spul. Heb inmiddels bij Partspoint een goede dop gekocht voor n bougie. Ik ga dat allemaal doen, je hoort er nog van.....Dank !
Groet Jos
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 18:34  ·  #6
En kom dan niet in de verleiding om de nieuwe bougie er warm in te draaien. Beter even wachten tot de boel weer is afgekoeld.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 18:48  ·  #7
ik dacht dat het blok koud moest zijn om de bougies te verwisselen...warmte zet uit zeiden ze ooit eens op school.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 21:39  ·  #8
Aluminium zet meer uit dan staal, daar kun je in deze je voordeel mee doen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 21:44  ·  #9
weer wat geleerd.👍
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 89
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 21:59  ·  #10
Als je de schroefdraad van de nieuwe bougies met een heel klein beetje grafiet 'insmeert' verklein je de kans aanzienlijk dat ze volgende keer weer vast gaan zitten. Zeker geen koperpasta, vet, motorolie of ander smeermiddelen gaan gebruiken. Al deze 'vetten' verkolen op den duur en zorgen ervoor dat alles vast koekt en niet te vergeten ze zorgen voor een slechtere geleiding van de elektrode massa.

Voor grafiet gebruik ik een oud koolborsteltje (uit een afgedankt huishoudapparaat) die je even over de schroefdraad schraapt. Maar je kan ook gewoon grafietpoeder kopen bij een bouwmarkt.

Vroeger dit rijtje geleerd, en nu uit gemak maar even van internet copy-paste:

Grafiet geleid stroom beter dan oliën en vetten
Grafiet kan niet nogmaals verbranden
Grafiet behoud zijn smerende werking ook bij zeer hoge temperaturen
Grafiet kan niet klonteren
Grafiet droogt niet uit
Grafiet wordt niet dik stroperig na vele hitte blootstellingen
Grafiet heeft in schroefdraden een iets afdichtende werking
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 22:30  ·  #11
Quote door Klaasw

Aluminium zet meer uit dan staal, daar kun je in deze je voordeel mee doen.


Ik neem aan dat er in de cilinderkop een stalen bus gekrompen zit waar je de bougie indraaid? Het lijkt mij anders een vrij fragiele oplossing, maar wellicht zit ík ernaast.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 07.11.2022 - 23:17  ·  #12
V.z.i.w. is het gewoon direct draad in aluminium.
Zo lang je de bougie er met beleid (dus niet scheef) in draait op met de slagmoersleutel vast zet kan er weinig mis gaan :P
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 08.11.2022 - 13:19  ·  #13
En het is niet voor niets fijn draad en zo lang.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 09.11.2022 - 19:23  ·  #14
Quote door [-Tom-]

V.z.i.w. is het gewoon direct draad in aluminium.
Zo lang je de bougie er met beleid (dus niet scheef) in draait op met de slagmoersleutel vast zet kan er weinig mis gaan :P

Aandraaien met een slagmoersleutel????
Foute boel. Neem een momentsleutel dan weet je dat het goed gaat. Aandraaimoment staat op het doosje.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Bougies zitten erg vast

 · 
Posted: 09.11.2022 - 21:06  ·  #15
Slagmoersleutel! Geweldig! Bougies gaan voor de meeste 5 cilinders gewoon met 28NM vast, redelijk stevig maar handvast! Ga je meer kracht zetten dan draai je vrolijk door de cilinderkop heen.

Bij mijn 4 cilinder torretje moeten ze zelfs op 18Nm vast, dat is bijna met 2 vingers vast te draaien.. beangstigend gewoon! :-) (maar ze houden het prima uit gelukkig)
DJ
 
Selected quotes for multi-quoting:   0