Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ben al maanden af en aan bezig om het te vinden

 
 
 
 
 
tequilamaster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westknollendam
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 17.02.2023 - 19:37  ·  #1
Hallo Volvisti,

Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is Ånne Dirkzwager. Dit is mijn eerste echte post na de voorstelpost.
Ik ben al heel lang een 740 en 940 rijder, en sinds een jaar nu ook v70 classic. En dus is het onderhoud voor deze laatste voor mij nog nieuw. Ken m nog niet zo goed zeg maar. Voelt een beetje onwennig.
Ik zit met het volgende; Ik heb vorig jaar een v70 classic 2.4 geartronic uit 2000 gekocht. Inmiddels heel veel achterstallig onderhoud gedaan. Puur om het allemaal weer goed werkend te krijgen, en ook om een hardnekkig probleem te achterhalen.
Hij start nu prima en loopt dan keurig van plm. 1000 toeren terug naar plm. 800 toeren. Alleen als ik gas geef en boven de 2500 toeren kom begint ie als een malle te bokken en heel slecht te lopen. En bovendien fluctueert het licht in het dashboard en van de koplampen.
Wat heb ik inmiddels gedaan aangaande dit euvel:
-Bougies vervangen.
-Accupolen nagekeken.
-Accu vervangen
-Meerdere malen met remmenreiniger naar vacuumlekkage gezocht.
-Nieuwe distributie en waterpomp. En ook meteen nokkenaskeerringen.
-Nieuwe krukassensor gemonteerd.
-Nieuwe nokkenassensor gemonteerd.
-ABS-controller laten reviseren.
-Meerdere malen foutcodes uitgelezen en gereset.
-Nieuwe pakking gasklephuis.
-Luchtmassameter omgeruild, geen verschil.
-Andere nokkenasversteller gemonteerd. Loopt wel beter, maar nog bokken boven 2500 toeren.
-Nieuwe Ferrita uitlaat eronder. Oude was aardig weggerot.

Heeft iemand hier misschien nog een idee? Ik kan er nu niet mee rijden, en staat hier inmiddels al een paar maanden stil, heel jammer.
Ik hoop dat het iets stoms simpels is wat ik over het hoofd zie. Alle tips zijn welkom.
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 17.02.2023 - 19:54  ·  #2
Ik heb geen idee, maar is het brandstof filter al eens vervangen? Voor onze S60 staat dien interval om de 160.000 km .
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1398
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 17.02.2023 - 20:13  ·  #3
Afgelopen zomer begon de s60 ook te bokke cq stotteren...verdacht de lmm maar bleek uiteindelijk🥁🥁🥁
het brandstoffilter te zijn.
Kost een drol maar kan n hoop ellende veroorzaken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 17.02.2023 - 23:09  ·  #4
Heb je de auto al eens uitgelezen met VIDA?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 18.02.2023 - 08:34  ·  #5
Wilde gok, maar als hij echt gaat bokken dan verdenk ik eerder dat de 5 bobines (danwel de bobinekabels) aardig ver heen zijn richting het hiernamaals....

Hoe oud zijn die dingen? Er staan wat nummers op en post die hier eens als je wil?
tequilamaster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westknollendam
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Update

 · 
Posted: 19.02.2023 - 16:07  ·  #6
Ik heb net nog weer even uitgelezen. Dat doe ik met een Autel Maxidiag Elite. Geen foutcodes.
Heb nog even de bobines bekeken. Zijn allemaal hetzelfde. Zie foto. Ik zie of herken niet echt een datum, maar wellicht iemand anders wel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 389
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 19.02.2023 - 16:14  ·  #7
Je kabelbescherming is weg, kabels zullen hun beste tijd ook wel gehad hebben. Bobines zijn waarschijnlijk origineel en nog nooit vervangen?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 19.02.2023 - 17:19  ·  #8
Quote door tequilamaster

Ik heb net nog weer even uitgelezen. Dat doe ik met een Autel Maxidiag Elite. Geen foutcodes.
Heb nog even de bobines bekeken. Zijn allemaal hetzelfde. Zie foto. Ik zie of herken niet echt een datum, maar wellicht iemand anders wel.


De bobines zijn van week 41 uit het jaar 2000. Dus nu ruim 22 jaar oud. (code 00W041)
Ik denk dat je die beter kan vervangen, en gelijk de kabelbescherming weer netjes maken. Ik denk dat daarmee je problemen samen met het plaatsen van originele bougies van de dealer je stotter problemen wel verholpen zijn ;-)
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 19.02.2023 - 19:01  ·  #9
Wij hebben afgelopen week ook alle 5 bobines vervangen (4 waren nog origineel volvo uit 2001). We hebben meteen de bougies mee vervangen. Dat heeft ons "stotterprobleem " gelukkig opgelost.

En idd ook bij ons is alle kabelbescherming in de loop van 22 jaar "opgelost " . Binnenkort gaan we nog nieuwe kabelbescherming regelen. Nieuwe bekabeling kan ook, maar das weer een behoorlijke uitgave.
tequilamaster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westknollendam
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Weer niet

 · 
Posted: 25.02.2023 - 23:39  ·  #10
Vandaag een bobine vervangen. Zoals gezegd had ik een nieuwe op voorraad. Ik ben bij cylinder 1 begonnen en bij de tweede leek er een verschil te zijn toen de nieuwe erin zat. Geen bokken en toerentalschommelingen. Helaas....na nog een paar keer proberen liep ie toch weer helemaal verrot. Dus weer niet opgelost. Wel meteen de kabelbescherming vervangen. Zag daarbij wel wat in mijn ogen evt. vage soldeerverbindingen. Misschien dat daar nog een mogelijkheid ligt. Word er wel gek van.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 26.02.2023 - 09:39  ·  #11
Reparatie kabelboom even open snijden, kijken hoe dat eruit ziet. Verder zou ik toch even iemand met vida opzoeken (of zelf regelen als je zelf eraan sleutelt wel heel fijn om te hebben). Dan met vida al rijdend waardes uitlezen zoals brandstofdruk, waardes lmm, etc. Een aantal mensen hebben ook een verstopte katalysator gehad.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 389
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 26.02.2023 - 12:00  ·  #12
Beetje beunhaas reparatie lijkt mij? Nieuwe kabelboom kost je 125 euro, geen weggegooid geld denk ik.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2205
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 26.02.2023 - 12:04  ·  #13
Een kabelboom waaraan is geknutseld is per definitie verdacht. Dat je geen foutmeldingen in je tool ziet vind ik vreemd, ik denk dat Vida wel wat meer informatie geeft.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 26.02.2023 - 12:47  ·  #14
Quote

Beetje beunhaas reparatie lijkt mij? Nieuwe kabelboom kost je 125 euro, geen weggegooid geld denk ik.


Interessant. Heb je toevallig een artikelnummer? Bij welke leverancier haal je die?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Boven de 2500 toeren gaat ie bokken als n malle.

 · 
Posted: 26.02.2023 - 12:49  ·  #15
Quote door ries123

Beetje beunhaas reparatie lijkt mij? Nieuwe kabelboom kost je 125 euro, geen weggegooid geld denk ik.



Wanneer het goed is gesoldeerd is het een prima manier om te repareren. Beetje onzin om voor één doorgesleten draadje een hele kabelboom te vervangen. Dan kun je beter de kabelboom controleren en van goede nieuwe bescherming voorzien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0