Brambo67, V70R 2007; besturing strakker krijgen

Zit iets speling rondom middenstand

Brambo67
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Brambo67, V70R 2007; besturing strakker krijgen

· 
Posted: 22.02.2018 - 11:58  ·  #1
Daar is ie weer... Inmiddels dus de xenon vervangen, was een eitje, en de stuurpomp weer terug naar 120 bar. Beide goed te doen met positief resultaat. De auto rijdt heerlijk en ben er EINDELIJK heel blij mee. Volgende doel is om een liche speling rondom de middenstand van het stuur er uit te krijgen. Als ik rij kan als het ware het stuur licht bewegen (mm's) rondom de middenstand. De buitenste stuurkogels zijn sowieso vrij van speling. De kruiskoppeling in het interieur ook, de onderste waarmee e.e.a. aan het stuurhuis is bevestigd weet ik nog niet. Deze zou het dus kunnen zijn of de binnenste stuurkogels. De auto heeft nu 197 dkm gelopen dus beide zou kunnen. Door alle acties rondom in- en uitbouwen van blok, inlcusief een keer via subframe, zou het de kruiskoppeling kunnen zijn. Iemand nog andere suggesties, en dan met name om te testen en uit te sluiten wat het is? Iemand nog andere suggesties? En hoe kan ik uitsluiten dat het stuurhuis zelf de boosdoener is?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Brambo67, V70R 2007; besturing strakker krijgen

· 
Posted: 22.02.2018 - 12:25  ·  #2
Je mag mijn Benz van '83 wel een paar dagen lenen, die zijn berucht om de stuurspeling (stuurhuis met recirculerende kogeltjes waar na verloop van km speling op komt) dan ben je daarna weer geweldig blij met de paar mm speling van je Volvo :-P (en dan heeft die van mij nog weinig speling... een cm of 3-4, haha)

Speling op de stuurkogels moet je aan het wiel kunnen voelen. Wiel van de grond en met de handen op 3 en 9 u aan het wiel wrikken.

In mijn ervaring hielp het vervangen van de stuurbekrachtigingsolie ook voor een wat beter stuurgedrag. Zal wellicht bij jou niet helpen maar toch de moeite.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 15:09  ·  #3
Ik vrees dat dit een producteigenschap is die je er niet uitfiltert met vervangen van de stuurkogels. De V70R viel destijds al op z'n besturing door de mand in vergelijking met z'n beoogde concurrenten, en na vervanging van de subframerubbers (voor de stuggere exemplaren van een D5), draagarmen, stuurkogels binnen en buiten, fuseekogels, de hele rataplan, kan ik je melden dat de besturing echt niet preciezer wordt. Het voelt allemaal wel wat strakker, maar wolligheid rond de middenstand blijft.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 18:43  ·  #4
Die wolligheid los je op door de PU-inserts voor de subframerubbers te monteren. Ik ben echt verrast van wat dat doet! Ik dacht dat mijn stuurhuis op z'n eindje liep (trekken in lange bochten, oei!!!); nadat (nu alleen nog maar de voorste 2) de inserts erin zitten verbaas ik me over het resultaat.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 19:06  ·  #5

Het voelt allemaal wel wat strakker, maar wolligheid rond de middenstand blijft.

Kan zijn maar neemt niet weg dat tijdens het rijden duidelijk een verschil merkbaar was tussen de twee R´s
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 19:15  ·  #6
Wel precies dezelfde wielen en banden maat?
OttoV
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 20:03  ·  #7
Quote door JJM

Die wolligheid los je op door de PU-inserts voor de subframerubbers te monteren. Ik ben echt verrast van wat dat doet! Ik dacht dat mijn stuurhuis op z'n eindje liep (trekken in lange bochten, oei!!!); nadat (nu alleen nog maar de voorste 2) de inserts erin zitten verbaas ik me over het resultaat.

Die heb ik ook in m’n S60 gehad, je merkt ‘t, maar scherp wordt ‘t nooit hoor...
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 20:11  ·  #8
Vaagheid in het sturen zit hem vlgs mij ook voornamelijk in die twee zaken.
De inserts in de Subframe rubbers maken een gigantisch verschil. Ervoor was het moment van insturen gewoon verstraagd tov je stuurbeweging. Nu is dat gewoon direct.
Daarbij zijn de banden ook niet te onderschatten. Niet alleen de maat, maar ook en vooral de stijfheid van de wangen.
Ik monteer mijn banden zelf, dus weet wat er voor verschillen in zit en wat dat doet met het stuurgedrag.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 20:13  ·  #9
Precies!
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 20:33  ·  #10
mijn classic heeft een heel klein beetje speling in het stuurhuis zelf, dat zou bij te stellen zijn door de wormas strakker op de tandheugel te stellen maar daarvoor moet officieel het subframe zakken. ik wil ooit nog eens kijken of ik er een special tooltje voor kan maken om te kijken of het tòch zo lukt.. maar ik heb gelest op een vrachtwagen met een kwart omwenteling speling tussen links en rechts in de rechtuitstand en ook mijn Ford Falcon down under (ook met zo'n kogelomloopstuurhuis) had speling in cm's in de dubbele cijfers ;)
Brambo67
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 21:59  ·  #11
Bedankt zover. Ik moet zeggen dat het meer is dan wolligheid. Overigens staat de auto nu op originele R-velgen met 'slechts' 225 breedte winterbanden. Zou idd nog mede de oorzaak kunnen zijn. Zet 'm dit weekend even op de brug en loop dan een aantal dingen langs.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 22:20  ·  #12
Mij lijkt, dat het uitgangspunt in deze discussie verkeerd is. Onze Volvo's worden geproduceerd voor gebruik door een veelheid van soorten gebruikers, die er grote afstanden mee afleggen, families mee vervoeren, Ikea's mee leegkopen etc. Dat moet voor een breed publiek een breed inzetbare auto opleveren, die betrouwbaar maar vooral ook comfortabel moet zijn. De layout van zo'n auto is, dat alles in comfortverhogend rubber is gevat, dat scherp sturen nauwelijks mogelijk maakt.
De subframe rubbers maken er deel van uit, maar ook de draagarmrubbers, de bovenste taatspot van de veerpoot, de banden, noem maar op. Alleen het stuurhuis, stuurkogels en onderste fusee zijn strakke verbindingen in het hele scala van bewegingen als aan het stuurwiel gedraaid wordt.
Wil je strakker sturen zal in de rubbers iets moeten worden gezocht. Opties zijn het in PU vatten van draagarmen, vervangen van subframerubbers door PU, of banden met strakkere wangen. Al deze wijzigingen brengen met zich mee, dat minder comfort wordt genoten. Daar ligt de keuze.
Bij mijn auto is, naast het vernieuwen van al de bovengenoemde componenten door strakkere uitvoeringen, een veerpootbrug gemonteerd, die in de veerpoot niet de axiale vering wegneemt, maar de "radiale wil tot bewegen t.g.v. stuurbewegingen" is weg genomen. Hiermee is een wezenlijke verbetering van de sturing bereikt. Maar het blijft een Volvo; een Lotus Elise wordt het nooit!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 22.02.2018 - 23:44  ·  #13
Dat is wat IPD noemt: 'With a lot room for improvement...'. Ieder kan daarin zover gaan als hij wil.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 23.02.2018 - 00:24  ·  #14
Quote door JJM

Dat is wat IPD noemt: 'With a lot room for improvement...'. Ieder kan daarin zover gaan als hij wil.

Inderdaad, maar daar waar aan de ene kant een verstijving wordt aangebracht, aan de andere kant een inbreuk op het comfort verkregen wordt. Wordt voor de ene gebruiker de resonantie bij stationair toerental al als hinderlijk wordt ervaren omdat de motor strak is opgehangen in de PU, geeft dat de andere gebruiker dat juist gewenste "response". Het is steeds een compromis van mogelijkheden. Ook voor (on topic) stuurinrichtingen geldt: "Wat wil je bereiken en wat wil je inleveren"?
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 23.02.2018 - 05:11  ·  #15
ik heb laatst de PU laten plaatsen in de subframerubbers, dat gaf bij mijn S80 wel een wezenlijk verschil, hij reageerd directer op het stuur en is werkelijk wel wat minder zweverig geworden

Selected quotes for multi-quoting:   0