brandlucht: aircopomp vastgelopen

 
 
 
 
 
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 28.05.2012 - 22:50  ·  #1
op weg naar Zuid-Frankrijk, op de tolweg: brandlucht en rookwolken onder de motorkap vandaan. Auto stilgezet. Depannage erbij. Diagnose: aircopomp vastgelopen. Auto door berger naar Peugeot garage gebracht. Iemand ervaring mee? Kan alleen de pomp vervangen worden? Moet het hele systeem gespoeld worden? Multiriem vervangen?
Help! (V70 2.5T 2008)
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 28.05.2012 - 23:21  ·  #2
heb ik ook gehad, de brandlucht is van de multiriem die aan hetverbranden is omdat ie over de poelie van de pomp heen glijdt, systeem moet sowiso opnieuw gevuld worden omdat het hele systeem leeg moet als de pomp vervangen word....

spoelen is wel beter omdat door het vastslaan van de pomp er kleine metaaldeeltjes in het systeem kunnen komen

multiriem vervangen is afhankelijk van hoe lang je er mee door bent gereden en hoe oud de multiriem is, die van mij was net een maand oud en hoefde niet vervangen te worden...
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 28.05.2012 - 23:33  ·  #3
Ja klinkt bekend, al was het bij mij in een 960. Nieuwe pomp, spoelbeurt en ik meen ook nog een nieuwe droger. Ik weet het niet meer precies hoeveel ik kwijt was. Verdrongen waarschijnlijk. Sterkte daar in Zuid Frankrijk!
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 28.05.2012 - 23:36  ·  #4
Spoelen en droger zijn niet nodig als je direct stil bent gaan staan geloof ik...
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 30.05.2012 - 21:24  ·  #5
Aircopomp blijkt inderdaad vastgelopen. Ondanks leeftijd (4 jaar, 4 maanden) en km-stand (135000) wordt e.e.a onder garantie vervangen door Volvo dealer in de buurt van Beaune!
Klaarblijkelijk is Volvo bekend met dit probleem. Iemand ook deze ervaring?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 30.05.2012 - 23:18  ·  #6
Quote door Gerci

Aircopomp blijkt inderdaad vastgelopen. Ondanks leeftijd (4 jaar, 4 maanden) en km-stand (135000) wordt e.e.a onder garantie vervangen door Volvo dealer in de buurt van Beaune!
Klaarblijkelijk is Volvo bekend met dit probleem. Iemand ook deze ervaring?


Gelukkig niet en ik hoop ook dat dit zo blijft !
Ik moet zeggen dat de dealer dit wel heel keurig heeft opgelost.
Klinkt als een goed en vooral eerlijk adres.
In iedergeval kun je nu bij warm weer het hoofd koel houden. ;-)
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 31.05.2012 - 11:58  ·  #7
Heb dit verleden jaar na 58 km rijden in mijn net gekochte XC ook mogen ervaren, echter geen rook doordat de multiriem gelijk ook brak. Laadlampje ging dus branden.
I.v.m. BOVAG garantie op de auto is er keurig een nieuwe pomp en multiriem op gekomen zonder gezeur en verdere kosten bij garage H.J.Lange in Middelie. :D
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 31.05.2012 - 18:54  ·  #8
Bij mij gingen er geen lampjes branden. Ik dacht dat er die dag al vroeg gebarbecued werd in Frankrijk.... Tot we bij de tolpoort stopten en men daar "pompiers, pompiers" ging roepen (Franse brandweer ) toen de rookwolken onder de motorkap vandaan kwamen en wij als een haas onze spullen uit de auto sleepten. ...
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: brandlucht: aircopomp vastgelopen

 · 
Posted: 19.07.2013 - 23:24  ·  #9
Heel herkenbaar dit. Gisteren zelf aan de hand gehad.
Het leek of er iemand een sigaar zat te roken ofzo, het stonk echt naar bbq. Verbrand rubber inderdaad.

Het bleek inderdaad de aircopomp, de multiriem is niet geknapt maar wel goed gesmolten en moet dus ook vervangen. Er is een multiriem te krijgen die korter is en langs de aircopomp geleid wordt maar ja, dan heb je dus geen airco meer... :'(

Ik laat de mijne vervangen, kosten: E600.- tot E700.-

Dit betreft dus een V70 classic 2.5D uit 1999 met 370.000km ervaring.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0