brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 
 
 
 
 
t.menges
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nunspeet
Leeftijd: 40
Berichten: 84
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 14:27  ·  #1
Hallo allen!

kwam gister bij toeval terecht op een site waar vermeld stond dat het toevoegen van aceton aan je benzine of diesel allerlei voordelen heeft. Zuiniger rijden, betere respons en minder slijtage. het ging hierbij om 0,2 procent aceton bij de benzine . Even gegoogled en ook op diverse automerkenfora zie ik enkel positieve verhalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me niet verkeerd dat de s60 20% zuiniger loopt met zoiets simpels maar of het waar is??
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 16:29  ·  #2
als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het ook niet waar
gooi wat aceton in een jeneverglaasje , en kijk hoeveel er na 8 uur van over is.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 16:45  ·  #3
Ik gebruik al jaren aceton in mijn D5. De auto loopt er perfect op en is tevens 25% zuiniger! Mijn vrouw gebruikt het in haar Twingo, die is er maar 15% zuiniger door, misschien omdat het een benzineauto is.

🇳🇴
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 18:10  ·  #4
25% dat is wat voor vw !!!
kan het bijna niet geloven .
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 18:50  ·  #5
In oude dieselmotoren kun je dat best gebruiken, maar denk niet dat je 20% zuiniger gaat rijden. Hooguit enkele procenten. In D5- en nieuwere motoren moet je het overigens echt niƩt gebruiken. Veel te schadelijk voor je brandstofpomp.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 19:58  ·  #6
20% is nogal erg veel, dit zou moeten inhouden dat een motor 20% efficienter gaat werken of dat aceton vele keren de energieinhoud heeft van diesel/benzine. Wat in zou houden dat er enorm veel aceton bijgemend moet worden. Wel heeft aceton volgens mij een reinigende werking, waardoor de motor zuiniger kan lopen. Een leuke test is eens een tank zonder aceton te rijden en kijken wat het scheelt
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 20:34  ·  #7
20 tot 25 % meer rendement bij een toevoeging van slechts 0,2 %.
Dat kan er bij mij niet in. Heel de wereld zou deze toevoeging gaan gebruiken wanneer dat daadwerkelijk het geval zou zijn.
Ik denk dat het eerder 20 % bijvoeging moet zijn dan 0,2 %.
Ben benieuwd of er uitslagen zijn van geregistreerde testen van het gebruik van deze toevoeging.
Verder ben ik bang dat een hoge toevoeging schade aan het brandstofsysteem zal gaan veroorzaken.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 03.10.2015 - 20:44  ·  #8
Aceton verlaagt de oppervlaktespanning van diesel, waardoor deze beter zal verstuiven en dus ook beter zal verbranden. Het gaat dus niet om de energetische inhoud van de aceton zelf.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 03:23  ·  #9
Ok, dat begrijp ik maar dat zou dus betekenen dat er normaal gesproken sprake is van onvolledige verbranding?
Bij 20%, of zelfs maar 10% verbetering, zou dat dus betekenen dat evenzoveel brandstof niet volledig verbrand.

Maar goed, ik ga eens een flessie scoren en kijken wat de resultaten zijn. Hey, als het werkt sta ik er voor open :)
t.menges
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nunspeet
Leeftijd: 40
Berichten: 84
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 04:22  ·  #10
Quote door splinter

Ok, dat begrijp ik maar dat zou dus betekenen dat er normaal gesproken sprake is van onvolledige verbranding?
Bij 20%, of zelfs maar 10% verbetering, zou dat dus betekenen dat evenzoveel brandstof niet volledig verbrand.

Maar goed, ik ga eens een flessie scoren en kijken wat de resultaten zijn. Hey, als het werkt sta ik er voor open :)


Ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft , niet of iemand het wilde testen :lol:
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 08:17  ·  #11
Quote door splinter

Maar goed, ik ga eens een flessie scoren en kijken wat de resultaten zijn. Hey, als het werkt sta ik er voor open :)


Ik weet niet wat voor een diesel je hebt, maar zoals gezegd zou ik het in een moderne diesel niet proberen. Wellicht wel in het Audi blok dat in de classic en eerste N's (2.5D) lag, maar daarna niet meer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 10:03  ·  #12
Ik heb in een grijs verleden gewoon 50/50 gereden op zonnebloemolie....

Werkte perfect en spotgoedkoop.

Zou het nu niet meer doen. (Rij op benzine tegenwoordig)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 10:29  ·  #13
Koop meteen even een cyclone en zo'n mooie magneet, als je toch gaat. Al met al moet je dan minimaal 40% kunnen besparen... :yes:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 04.10.2015 - 11:10  ·  #14
De cyclone . die ken ik .
Ken de man die het hier op de markt gebracht heeft ook .
Dus durf wel te zeggen dat ik er redelijk wat gegevens van heb gezien .
Ben je een rustige rijder en dan vooral de diesels dan heb je er wel wat aan , zorgt onderin voor iets beter oppakken (koppel )echter dat verlies je weer en meer bovenin , ben je iemand die graag het nieuwe rijden doet , dan kun je een paar procent besparen , maar verder kom je niet .
Echter in grotere motoren , vrachtwagens tractor, schepen waar het om 5ltr inhoud en meer gaat en de toeren niet boven de 2500rpm gaan heb in toch wel papieren gezien waar 3a4% gehaald werd , dat is serieus geld aan het eind van het jaar .

Andere plus punt wat bij verschillende diesels goed werkte en voor de volvo dus ook zou kunnen werken , schoonhouden van de egr en inlaat traject door de wervelingen van de cyclone .
Heb het bij een audi van een maat van me gezien , die zat eerder dicht gekoekt en bleef nu vrijwel schoon .

Heb er een in mijn 185pk d5 gehad en er weer uit gehaald , zag het daar niet verbeteren , nu had deze ook niet echt last van dicht koeken in de inlaat .
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: brandstof mengen met aceton... iemand ervaring mee??

 · 
Posted: 07.10.2015 - 20:09  ·  #15
Quote door hermanusb

Ik heb in een grijs verleden gewoon 50/50 gereden op zonnebloemolie....

Werkte perfect en spotgoedkoop.

Zou het nu niet meer doen. (Rij op benzine tegenwoordig)


eveneens , in de winter 30%zbo op 70 diesel, en in de zomer 90%zbo op 10%diesel de rest van het jaarn50/50
ruim 2 jaar heerlijk goedkoop gereden, diesel kostte toedertijd een euro de litermen zonnebloemolie lag voor 50 centnof minder in de aanbieding
ooit eens 400 L. gescoord bij C1000 voor 37ct/L.
ook toen kwam dat verhaaltje van acteon langs, proefondervindelijk bleek dat aceton alleen de 1e rit effect heeft, het verlaagt idd de oppervlaktespanning van olie
doe maar eens wat proefjes
maar na een dag is de aceton verdwenen
wel heb je de eerste rit wat meer vermogen, maar doordat er een retourstroom van warme diesel opgang gaat komen is de aceton binnen de korste keren verdampt
griepverhalen over besparingen kun je beter met een grote korrel zout nemen, proefondervindelijk weet ik dat er absoluut niets van waar is
meer info is wel te vinden op www.ppo.nu
 
Selected quotes for multi-quoting:   0