brandstof probleem LPG/benzine eindelijk opgelost

Lijkt t

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

brandstof probleem LPG/benzine eindelijk opgelost

 · 
Posted: 25.07.2023 - 22:24  ·  #1
Na al een paar jaar af en toe storingen te hebben in mn brandstof systeem lijkt t eindelijk opgelost.
Zo'n dubbel systeem kent zn eigen problemen.
Het begon een paar jaar geleden waarbij ik een brandstofinjector had die van af en toe naar uiteindelijk permanent spuiten ging.
uiteindelijk de bedrading van de injectoren een heel eind losgehaald schoon gemaakt en opnieuw ingetaped was t over. Conclusie ergens doorslag in de bekabeling.
(uiteindelijk getest door injectorrail los te halen en te starten met de rail in t zicht. 4x stootjes bezine en 1x permanent.

Ongeveer een half jaar geleden begon het gedonder weer af en toe liep ie slecht op LPG, omschakelen naar benzine en het was weer prima. Meestal loste het probleem op als ik 1 of meerdere keren schakelde tussen LPG en benzine. Dan liep ie weer een hele tijd prima op LPG. Soms dagen rijden zonder problemen en dan weer een paar keer achter elkaar mis.
Test: zodra ie slecht begon te lopen, op LPG dus, de benzine injectoren los gekoppeld en geen probleem meer. maar ja start wel wat lastig (LPI start altijd eerst op benzine).
Uiteindelijk bleek één benzine injector mee te lopen met de LPI injector. Doorslag net als vorige keer? alles weer losgehaald, schoongemaakt en opnieuw ingetaped maar geen verschil. Dus wat anders. Paar nachtjes over nagedacht en schema bestudeerd. Gelukkig heb ik nog steeds Martins V70 staan en daar de benzine injector onderbreker/relais uit gehaald en de relais omgeruilld met die in de S60.
Sindsdien geen problemen meer gehad en ik hoop dat t zo blijft.
Ik ga die onderbreker nog eens uit elkaar halen als dat wil, want lijkt een gegoten geheel. dan volgen er mogelijk nog foto's
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: brandstof probleem LPG/benzine eindelijk opgelost

 · 
Posted: 25.07.2023 - 23:28  ·  #2
Leuk dat je d’r uiteindelijk zo achter komt!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Hikken bij het wegrijden en dan..

 · 
Posted: 26.07.2023 - 10:43  ·  #3
.. soms dat-ie bijna afslaat als je langere tijd redelijk constant gereden hebt? Doet de mijn nu ook.
Vorige keer dat ik dat probleem had bleken andere bobines de oplossing, nu heb ik nieuwe gekocht en geplaatst maar het probleem is hetzelfde.

Zou het helpen om een fles injector reiniger in de benzine te gooien en dan een paar honderd kilometer op E5 te rijden? Kost me wat meer dan met LPG maar het is snel zichtbaar of dat de oplossing is: Een keer naar een zorgcentrum in Ede en ik ben al weer 400 kilometer verder...

Volgende stap is om met Romio contact op te nemen om te zien of de LPG injectoren nog wel fris, vrolijk en luchtdicht zijn.

Iemand met betere tips? VIDA is even een dingetje, wordt aan gewerkt. Heb nu een PC schoon geinstalleerd, klaar voor de VM-versie, de DICE-software moet ik nog even zoeken na de verbouwing en via torque krijg ik geen storingen op de ECU, had ik wel voor de nieuwe bobines. Dus er is verbetering!

Dank voor het lezen en meedenken!
JP
Frans P
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: brandstof probleem LPG/benzine eindelijk opgelost

 · 
Posted: 27.07.2023 - 08:47  ·  #4
Hoi Frank,
Ik heb ook zulke storingen en al een tijdje het vermoeden dat ie meer benzine verbruikt dan zou moeten, mijn v70 rijdt maar even op benzine voordat ie overschakelt naar lpg. Kun jij zo aangeven waar dat relais zit of is het raadzaam om langs de lpg boer te gaan?
Gr Frans
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: brandstof probleem LPG/benzine eindelijk opgelost

 · 
Posted: 27.07.2023 - 18:19  ·  #5
relais zit bij mij met een bout bevsetigd tegen de zekeringkast aan de linkerkant van de motorruimte(bij het luchtfilterhuis.
Ik denk dat het ook voor een lpg man een af en toe optredende storing lastig kan ontdekken.
Je kunt m ook vinden door de bedrading vanaf je injectoren te volgen tot je een grijs kastje vindt ter grootte van ongeveer een sigarettendoosje waar veel draden via een stekker aan zitten.

Je kunt 2 dingen doen om te controleren:
als ie slecht loopt één voor één de benzine injectoren loskoppelen door de stekker dr af te halen en kijken of de loop verandert
of nadat ie overgeschakeld is op benzine de benzien injectoren loskoppelen en verder rijden. Wel dus aan denken als ie afslaat of je m uitzet dat je de injectoren eerst weer aankoppeld.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0