Brandstofdruk meten

The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Brandstofdruk meten

· 
Posted: 16.05.2019 - 21:48  ·  #1
Hallo allemaal,
Mijn auto heeft al een tijdje problemen met aanslaan.
Het probleem is niet consistent. Er zijn dagen dat de auto nergens last van heeft. Inmiddels begint het me echt te irriteren en heb ik me rot lopen zoeken naar een oorzaak. Veel overleg gehad met monteurs over hun idee hier over. Ik zal eens voorleggen wat er gebeurd op een "slechte dag".
De motor start (start motor draait) maar slaat niet aan. Na een aantal seconden slaat de motor aarzelend aan of heeft nog een beetje overtuiging nodig om aan te slaan. Vervolgens loopt de motor een seconde of 2 goed en loopt vervolgens een paar slagen te haperen. Gevolgd door de melding beperkt motor vermogen. Na een paar minuten verdwijnt deze melding en de auto gedraagd zich normaal, al merk ik wel een beetje vermogensverlies. Na veel dingen vervangen te hebben blijft de enige dader de brandstofpomp over. De symptomen komen redelijk overeen met wat er gebeurd met weinig druk en langzaam opbouwen van benzine druk. Ook komt er een fluitend geluid bij de achterkant vandaan. Het fluiten veranderd van toonhoogte met gas geven.
Mijn auto is een volvo v70 2.4t uit 2001 met 300000 op de teller. Het uitlezen van de auto geeft geen foutmelding terug. Inmiddels is het gashuis en inlaat schoon gemaakt. Oliedrukherstel is preventief gedaan. Benzine filter vervangen, startmotor vervangen, bobines na gekeken, accu vervangen, dynamo na gekeken.

Woont er misschien iemand in de buurt van Houten die een brandstofdruk meter heeft en de brandstofdruk van mijn auto wilt meten?
Wil niet klakkeloos de pomp vervangen als deze gewoon goed werkt en dus niet vervangen hoeft te worden.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Brandstofdruk meten

· 
Posted: 16.05.2019 - 22:02  ·  #2
Ik weet niet precies welk type rail er in een 2001 zit uit mijn hoofd, maar bij de eerdere types sonder druksensor aan het eind welke je kan uitlezen, kan je gewoon de bandenspanning meter op zetten, aan de versnellingsbakbakzijde zit die aansluiting.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2019 - 22:12  ·  #3
Aan de rechterkant van de brandstofrail zit een soort ventieldopje met daaronder een soort ventiel. Bedoel je dat je hier een bandenspanningsmeter op kan zetten?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2019 - 22:44  ·  #4
Correct, dat kan inderdaad, is hetzelfde qua aansluiting als het ventiel voor je banden. Zo kan je heel eenvoudig met lopende motor kijken of de brandstofdruk blijft wat het moet zijn.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 10:26  ·  #5
Ook komt er een fluitend geluid bij de achterkant vandaan. Het fluiten veranderd van toonhoogte met gas geven.

Trekt de motor geen vacuüm?
Misschien is de ontluchting van de tank verstopt....De symptomen komen er naar mijn idee mee overeen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 12:02  ·  #6
Dat of de pomp gaar. Zit de opvoerpomp bij een benzine in de tank, net als bij de diesel?
Filter is al vervangen. Geen losse klem ergens oid waardoor er lucht wordt aangezogen? Dat zou je echter later, en bij meer toeren, ook moeten merken.

Tankontluchting is makkelijk te testen door even te laten draaien met de tankdop eraf, op goed geluchte plaats en zonder risico op vonken e.d. Als je dan geen problemen hebt, dan zit het idd in de tankonluchting. Ik denk dat dat via de dop gaat (maar ben niet zeker).

Bij mijn vorige diesel hoorde ik altijd een pufje plm. 1 seconde na op contact zetten (FUUP!), dat was de pomp die de boel op druk zette. Als jij dat ook hebt (ik ken de benzines niet) maar het duurt veel langer, kan dat een indicatie zijn dat de druk te langzaam wordt opgebouwd.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 22:59  ·  #7
Bedankt voor jullie reacties. We hebben het brandstoffilter vervangen vanwege dit probleem.
Ik heb niet de indruk dat het geluid bij de vulopening vandaan komt, maar hier ga ik eens beter naar luisteren morgen
Wel een goede om te checken.
Het geluid komt echt aan de achterkant van de auto vandaan, een precieze plek heb ik nog niet kunnen vinden.
Mijn hoofdverdachte is dat de brandstofpomp na 300.0000km nu eindelijk de geest aan het geven is.
De opvoerpomp zit inderdaad zover ik weet in de tank (onder de achterbank).
We hebben alles na gelopen op lekjes. De auto lekt geen vloeistoffen zover we hebben kunnen vinden.
Vandaag heb ik de auto weer gestart. Sloeg eigenlijk relatief snel aan maar begon weer onregelmatig te lopen voor een seconde of 3 a 4 daarna deed hij het weer goed. Dit was bij minder dan een kwart tank aan benzine. Direct daarna heb ik 1 km gereden naar de benzine pomp en de tank vol gegooid.
De auto sloeg direct aan en liep netjes. Ook leek er minder geluid aan de achterkant van de auto te zijn.
Kortom begrijp niet veel meer van die auto haha.
In ieder geval heb ik voor een paar tientjes een brandstofdruk meter besteld aangezien ik ook geen geschikte bandenspanningsmeter hiervoor heb.
Dus wordt vervolgd, uiteraard zijn tips of ideeën altijd welkom :)
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 23:04  ·  #8
Weet iemand eigenlijk wat de juiste brandstofdruk zou moeten zijn voor een 2.4t benzine motor?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 23:12  ·  #9
3 tot 5 bar. Ideale restdruk van een halve tot anderhalve bar.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2019 - 23:16  ·  #10
Ok dank je wel. Zal van de week eens kijken of ik de brandstofdruk kan gaan meten. Heb sterk het vermoeden dat mijn pomp slecht aan het worden is.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Subject:

· 
Posted: 22.05.2019 - 19:16  ·  #11
Na 300k km mag je die best een keer vernieuwen. Zelf ook gedaan pas geleden (mijn originele pomp zat er ook nog in met +300k km). Je voelt wel degelijk verschil met voor/na.

Je moet alleen de vlotter nog overzetten, heb er zelf 1 gekocht van Meat & Doria

Volvo S80 2.4T Replacing the Fuel Pump by Andy Ramdin, on Flickr

Tip: zorg voor deze tool om de ringen los te halen, dat scheelt veel tijd en moeite.

JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2019 - 00:03  ·  #12
Kun je iets meer zeggen over hoe je dat dan merkt?
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2019 - 10:29  ·  #13
Dank je voor de tip.
Gisteren avond hebben we de brandstofdruk gemeten van mijn auto.
Vreemde was dat mijn auto sinds ik een paar dagen geleden heb getankt geen problemen met starten gaf.
Auto heeft nu max 30 km gereden op de tank.
Ook tijdens de druk test startte hij alsof er niets aan de hand was.
3 slagen en aanslaan (dit doet hij normaal nooit. Moet meestal een aantal seconden door starten om vervolgens aarzelend aan te slaan)
De druk die de pomp gaf was 51psi dus 351,6 kPa
VIDA geeft aan dat de druk tussen de 375-395 kPa moet zijn.
Ook vond ik de meter wat langzaam oplopen. HIj stond zeg maar niet direct onder druk maar liep geleidelijk op
Ik ga er van uit dat in de gemeten druk een afwijking kan zitten door het gebruik van een niet geijkte meter.
Maar dan nog is de waarden laag, ook al heeft hij een goede dag.
Zal de test opnieuw uitvoeren wanneer hij weer een periode slecht start.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Subject:

· 
Posted: 23.05.2019 - 15:02  ·  #14
Quote door JJM

Kun je iets meer zeggen over hoe je dat dan merkt?

Kan het helaas niet onderbouwen met ruwe data, maar ik merkte veel verschil in de "butt dyno". Vooral bij volgas merkte ik een stuk meer felheid die ik voorheen niet had.

Selected quotes for multi-quoting:   0