Brandstofmeter valt uit

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Brandstofmeter valt uit

· 
Posted: 19.11.2019 - 15:41  ·  #1
Mijn brandstof aanwijzer in de cockpit val met regelmaat uit, bij starten wil deze beneden blijven staan en geeft melding lampje tank leeg. tijdens rijden komt deze regelmatig gewoon op.
Meldingslampje blijft dan ook uit, al valt de meter terug??
Iemand al eens gehad?, heb de stekker onder de extra kussen bij achterbank reeds gecheckt met draaiende motor geen effect.
Betreft een D5 2002
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Brandstofmeter valt uit

· 
Posted: 19.11.2019 - 15:46  ·  #2
Al eens uitgelezen met VIDA of er een elektronische storing is? Want anders kan het gewoon de vlotter in de tank zijn. Daar zit een weerstand op, zo wordt de inhoud van de tank gemeten.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2019 - 22:39  ·  #3
Tuurlijk reeds uitgelezen, toen natuurlijk geen storing en gewoon via de VIDA de inhoud van beide kanten tank te meten, helaas geen oplossing via VIDA,
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 19.11.2019 - 23:19  ·  #4
Als je pech hebt is de potmeter in het flotter-mechanisme defect. Als je geluk hebt is de stekker gecorrodeerd.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2019 - 23:50  ·  #5
Je kan de vlotter vrij makkelijk bereiken, zit onder de achterbank
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 20.11.2019 - 00:13  ·  #6
ik heb bij mijn s80 2003 een keer de dieseltank er onder weg gehad omdat er bacteriegroei in zat, bij het herplaatsen is er toen een kabeltje aan de verkeerde kant langs 1 van de vlotters gekomen(als ik mij niet vergis zitten er 2 in) met als gevolg rare metingen.
het duurt alleen wel even voordat de computer ook heeft uitgevonden dat er verschil in zit dus het is niet zo dat je een bocht doorrijdt en dat het niveau veranderde maar dat duurde even een paar min.
het kon toen maarzo gebeuren dat hij maarzo een kwart voller of leger was binnen 10km.
in mijn geval was de oplossing simpel kabeltje ff goed leggen.

ik weet nog of je wat aan deze kennis hebt of in hoeverre jou symtomen er op lijken, maar als de symtomen er op lijken zou natuurlijk altijd kunnen dat er een meter stuk is met als gevolg dat de computer rare waardes krijgt.

topic.php?t=4538
in dit topic was het trouwens iets elektronisch weet niet of je er wat aan hebt.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 20.11.2019 - 00:19  ·  #7
staat mij trouwens bij dat je in vida per vlotter het nivo in de tank kan bekijken bedenk ik mij net ook nog.
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2019 - 07:42  ·  #8
Zou het niet aan je tellerhuis kunnen liggen? Ik zie filmpjes op YouTube waar mensen de verbindingen op de printplaat opnieuw solderen (en processor vervangen). Omdat het maar soms is, zou het zoiets kunnen zijn. Veel succes met de klus.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2019 - 11:46  ·  #9
Met de dashboards in oude Volvo's (met name de 400-serie) was een stukke verbinding op de printplaat waardoor de tankmeter het niet meer deed welhaast standaard, maar met de V70 van deze generatie ook? Ik betwijfel het. Niet dat ik het helemaal wil uitsluiten, ik heb vele tellerklokken gerepareerd en je komt de gekste dingen tegen. Het beste is om systematisch te werk te gaan en oorzaken te elimineren.
Cruciaal is hoe het signaal eruit ziet van de tankmeter, ging dit in 2002 al computergestuurd via de CAN bus of was het nog een analoog signaal (spanning die varieert naar gelang de weerstand van de potmeter op de vlotter). Laat ik uitgaan van het laatste. Haal de vlotter eruit (als je er makkelijk bij kan natuurlijk!) en meet de weerstand van de potentiometer bij "leeg" (vlotter onderaan) en "vol" (bovenaan). Check de stekker, als bijvoorbeeld de massa onderbroken is, dan komt er geen signaal aan. Geen signaal = weerstand oneindig = "tank leeg". Reinig de contacten van de stekker goed, bijvoorbeeld met een glasvezelborsteltje. Beetje contactspray erin, schoonmaken en weer terug in elkaar drukken. Goed kijken of er niet ergens een kabel klem zit (draadbreuk).
De kabelboom tussen tank en dashboard is meestal niets mee aan de hand (zeg nooit nooit) want daar zit nauwelijks beweging in en er komt geen vocht bij. Hoe het daarna gaat, daar heb ik het schema voor nodig. Als het in de tellerklok zelf zit, heb je vaak ook andere problemen met uitval van functies.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2019 - 13:45  ·  #10
Ga er eigenlijk ook vanuit dat het de flotter/opnemer zelf is, deze is een jaar oud....maar de ring loshalen en weer compleet dicht krijgen is nog wel eens een dingetje en ik moet wachten tot de tank ver leeg is...dus rij nu door op de dag teller met een extra tankje in de bak voor als ik mij vergis....

Selected quotes for multi-quoting:   0