Brandstofpomp v70R 2003

 
 
 
 
 
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 07.09.2022 - 09:32  ·  #1
Beste Tankbestuurders een aantal maanden geleden wilde mijn V70R uit 2003 plotseling niet meer starten. Gelukkig stond ie op de oprit. Ik vermoede meteen de brandstof pomp. Ik meette toen wel spanning op de pomp maar hij draaide niet.
Meteen bij eststateservice een nieuwe (imitatie) gekocht. Toen wilde m'n auto nogsteeds niet starten. Nu bleek de PEM defect te zijn. Nieuwe gescoord op de sloop en auto sloeg meteen aan.

Maar nu komt het...

Sindsdien start m'n auto niet zo lekker. Als ik de sleutel omdraai start de auto soms moeizaam of niet. Bij 2e keer sleutel omhalen start hij direct als een zonnetje. Dit gebeurt soms wel en soms niet. Ook na bijvoorbeeld weer 2 uur stilstaan.
Auto uitgelezen: brandstofdruk is prima rond de 400. heb net een rit naar italie gemaakt van 4000km en rijden is geen enkel probleem. Het is echt alleen met starten.

Zelf vermoed ik dat de immitatiepomp problemen geeft, en dat mogelijk de terugslagklep erin defect is en de benzine terug loopt. Ook klopte de weergave van m'n tankinhoud niet meer op vakantie (zegt al genoeg over de kwaliteit)
Wanneer ik het contact aanzet zie ik in Vida dat de rail wel even met een puls op druk gezet wordt.

Nu komt eigenlijk mijn vraag, weet iemand of de 30761744 uitwisselbaar is met de 30761745? En wat de verschillen zijn?
De eerste nummer is niet in Bosch verkrijgbaar, 2e nummer wel. Deze kost 185 euro nieuw, origineel volvo kost ruim 600 euro.
De oude pomp uit m'n R was ook gewoon van Bosch.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 07.09.2022 - 11:38  ·  #2
Ik zou niet al te snel een dergelijk negatief oordeel posten over de imitatiepomp van Estateservices. Ik heb dezelfde en die doet het prima. Ik heb soortgelijke problemen gehad, eveneens enkel met de start. Bleek de antennering rond het contactslot de boosdoener te zijn. Kost origineel Volvo rond de € 61,--
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 07.09.2022 - 11:43  ·  #3
Zelfde probleem gehad na vervangen brandstofpomp. 1e keer startte die niet meteen, 2e keer altijd, eenmaal aan geen problemen.

Bleek dat de slangklem niet vast zat op de pomp, that's it..
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 07.09.2022 - 12:23  ·  #4
@ Rik Tuin: Dat contactslotring had ik idd ook over gelezen, maar het is echt direct na het vervangen van de brandstofpomp gekomen. Zou wel heel erg toeval zijn.
De pomp zelf werkt prima, maar ik vermoed de terugslagklep en deze zit in de pomp verwerkt. Aangezien nu ook m'n tankmeter kuren begint te vertonen twijfel ik over de kwaliteit van de brandstofpomp unit, of misschien is het wel gewoon een maandagochtend model geweest...
Eerst vroeg estateservice of ik hem wel daadwerkelijk vervangen had toen ik aangaf dat hij niet goed was, nu moet ik een nieuwe kopen, dan de oude terugsturen en dan wordt ie volledig onderzocht om te kijken of hij wel daadwerkelijk niet in orde is om vervolgens m'n geld terug te krijgen.
Nou begrijp ik dat ook wel weer een montagefout is snel gemaakt en dan is de pomp nog in orde en zitten hun met een onbruikbare pomp....

Nu twijfel ik een 2e bij estateservice te bestellen, of dus een van bosch.

@V70R^2 Om welke slangenklem ging het? Bij mij zit het met zo'n klikaansluiting. Klinkt wel precies hetzelfde als bij mij.

Heb de originele pomp ook nog liggen, maar durf die niet meer terug te plaatsen, alles is zo broos en verdroogt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 07.09.2022 - 13:36  ·  #5
Bij mij was het mijn 1997 V70R niet mijn 2003. Daar zit tussen het filter en de pomp 10cm slang, mogelijk bij jou iets soortgelijks los of beschadigd intern?
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 29.09.2022 - 00:28  ·  #6
Inmiddels via forumlid een splinternieuwe fase 2 model brandstofpomp van bosch over genomen.
De 2 pompen zijn identiek en behuizing ook (bosch nummers komen overeen), alleen de stekkeraansluiting op de deksel is anders, en de bedrading loopt ietsje anders. Bij fase 1 worden de pompen van 2 verschillende kanten gevoed, en bij fase 2 vanuit 1 kant.

Als je de oude deksel op de nieuwe pomp monteert en even de bedrading van de vlottermeter en pomp overzet van de oude op de nieuwe pomp is hij prima te gebruiken. Spreekt allemaal voorzich! in principe plug en play (stekkertjes zijn allemaal hetzelfde)

Bij volvo dachten ze zeker ook van wat hebben we die eerste brandstofpompunit ingewikkeld gemaakt, laten we de fase 2 wat makkelijker maken XD en alles op 1 stekker zetten.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 30.09.2022 - 16:13  ·  #7
Inmiddels de Bosch brandstofpomp eenheid geplaatst en startproblemen etc. zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Auto start en loop weer zoals ik voor het plaatsen van de imitatiepomp gewend was. Ook de druk op m'n injectierail blijft nu netjes staan wanneer de auto een tijd heeft stil gestaan.

Het vreemde is dat ik bij de volvo-Boschpomp wel lucht kan terug blazen de pomp in, en bij de imitatiepomp niet.....Je zou juist andersom verwachten......
Dat zou betekenen dat de volvo boschpomp geen terugslagklep heeft, en de imitatiepomp wel...en juist bij de imitatiepomp valt de druk weg op m'n injectierail en bij de volvo-boschpomp niet.....

Maargoed... het werkt weer :D
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 30.09.2022 - 16:46  ·  #8
De immitatiepomp hield dus druk in de opvoerleiding vanuit de tank.

Mogelijk sloot hier door de regelklep van de brandstofrail zelf niet goed waardoor de druk juist terugliep naar de opvoerleiding. De raildruk is veel hoger, en opvoerleiding flexibel. klinkt zoals ik het zelf verzin logisch. :-)
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 30.09.2022 - 19:53  ·  #9
Quote door martijn-a

De immitatiepomp hield dus druk in de opvoerleiding vanuit de tank.

Mogelijk sloot hier door de regelklep van de brandstofrail zelf niet goed waardoor de druk juist terugliep naar de opvoerleiding. De raildruk is veel hoger, en opvoerleiding flexibel. klinkt zoals ik het zelf verzin logisch. :-)


Ja dat klinkt idd wel logisch. Ben benieuwd wat de leverancier hier van gaat zeggen, en of ik m'n geld terug krijg.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp v70R 2003

 · 
Posted: 05.12.2022 - 17:16  ·  #10
De leverancier heeft uiteindelijk garantie gegeven op de brandstofpomp, en heb m'n geld van Estateservice terug gekregen.
Wat er nou exact niet klopte aan de pomp weet ik niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0