brandstofsoort

 
 
 
 
 
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

brandstofsoort

 · 
Posted: 13.01.2012 - 17:54  ·  #1
Weet iemand wat het daadwerkelijke verschil is tussen octaan 95, 98, en in het buitenland tot zelfs 103 (Italië). 2 jaar geleden heb ik de 103 getankt aan de snelweg in Italië, de V70 2.4t liep sneller en zuiniger. Alleen, dat verschil bemerk ik tussen 95 en 98 nauwelijks. En als ik het merk, dan eigenlijk uitsluitend voor lange ritten, en niet met de kleine stukjes.

Voor de zekerheid drinkt de auto altijd de duurdere versie. Het is wel zo dat 98 er uit zou gaan, en vervangen is of wordt door andere brandstoffen die andere en verbeterde bestanddelen hebben.

Maar ja, wat betekent dat nu concreet. Zo moet mijn Maserati minimaal RON 98 hebben, dàt is niet meer te krijgen, dus tank ik nu altijd bij Gulf de Challenger, met min. RON 99. Min. 99? Gek, meer dan 98 zou niet meer leverbaar zijn. Maar kijk eens op http://www.gulf.nl/fileadmin/u…enzine.pdf
en dààr staat weer wel ROn min. 99.

Weet iemand hoe dit zit?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 14.01.2012 - 00:14  ·  #2
Quote door Stijn

Zo moet mijn Maserati minimaal RON 98 hebben, dàt is niet meer te krijgen,


Volgens mij heeft BP nog wel 98, krijgt je Maserati toch nog wat hij nodig is.
Kijk hier maar eens.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 14.01.2012 - 13:29  ·  #3
Klopt, Bigdog, maar Gulf Challenger heeft zoals je op de link ziet min. RON 99, dus de benamingen gaan veranderen, en iemand vertelde me dat het sowieso zou verdwijnen. Maar niemand die het fijn er van weet, zo lijkt het.
T5 Assen
 
Avatar
 
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 01.03.2012 - 10:36  ·  #4
Ik tankte met de T5 ook altijd 98 ron , helaas verkoopt mijn BP pomp er zo weinig van dat de kwaliteit niet erg geweldig is .
Met andere woorden hij loopt nu beter op Esso 95 , op vakantie tank ik ook zo hoog mogelijk in DLD bv Aral Ultimate 102 daar loopt de T5 geweldig op.En is zeker ook zuiniger , hoeveel zuiniger is niet te zeggen immers hoevaak rij ik zo,n lang stuk dat alles zo mooi op temperatuur is en alleen maar snelweg.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 02.03.2012 - 15:49  ·  #5
Inderdaad, zoals ik al schreef merk ik vooral verschil (of eigenlijk alleen maar) bij de 102 of 103. 95 of 98 maakt niet veel uit, behalve voor het verbruik.
Phantom
 
Avatar
 
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 01.05.2012 - 19:45  ·  #6
Ik moet zeggen dat ik zelf ook vrij weinig positief verschil heb waar kunnen nemen na de overschakeling van 95 naar 98.
Het werd me aangeraden om met de Saab 98 te gaan tanken ipv 95 maar na 3 keer een volle tank 98 ben ik weer terug naar 95 gegaan.
De auto liep op 98 niet meer zo netjes en lekker als op 95, het verschil in prijs was daarentegen wel groot.
Nu zal de kwaliteit per brandstofmerk ook wel een verschil maken dus ik weet niet of ik wel een positieve ervaring had kunnen delen als ik bij bijv. Shell of BP had getankt.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 06.05.2012 - 16:27  ·  #7
Over het verschil tussen 95 en 98 kan ik niet echt meepraten, maar het verschil tussen 95 en Aral Ultimate 102 is wel opvallend.
Het eerste verschil dat vooral opvalt is dat de motor bij (zeer) lage toeren veel mooier/beter trekt, waarbij er minder 'gerommel/getril' door het interieur heen gaat. Sowieso loopt de 2.4 (140pk) 'rustiger' en soepeler op de 102 octaan.
Het verbruik is ook wat gunstiger, al maakt het niet heel veel uit. Meer dan een 0,5l/100km zal het niet zijn.
Bij V-Power is het verschil niet te merken, temeer deze in octaangehalte ook verminderd is.
Ook bij Nederlandse benzine maakt het bij ons uit welke je tankt. In het algemeen loopt de V70 op BP het mooist (=Aral).
Tommy01
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 41
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Brandstofsoorten

 · 
Posted: 19.05.2012 - 20:31  ·  #8
Dat het verschil tussen 91 (Duitse soort), 95 en 98 klein is werd ook al eens bevestigd door een uitgebreid artikel in het gerennomeerde Duitse Auto Bild.

Hier tankte men voor steekproeven jerrycans vol bij verschillende pompen en stuurde die naar het lab om het octaangehalte te bepalen. Hierbij bleek dat 91 gemiddeld rond de 94 gemeten zat, 95 gemiddeld rond de 97 en 98 ruwweg op 98.

Het lijkt erop dat veel pompen daar gewoon 1 tank eronder hadden voor benzine (of in elk geval minder tanks dan soorten), waar dan natuurlijk de hoogste soort inmoet die erop aangesloten is om te zorgen dat alle auto's heel blijven en er geen regels overtreden worden.
Omdat sommige stations geen 91 of 98 hadden, kwam 91 wel lager uit dan 95. Ook zullen er vast geweest zijn die wel netjes het juiste aantal tanks onder de grond hadden, maar of de aanleg en het onderhoud van een extra tank opweegt tegen het verschil in inkoopprijs bepaalt iedere pomphouder natuurlijk voor zichzelf.

Ik denk wel dat dit de reden kan zijn dat jullie zo weinig verschil merken tussen de soorten.

Ook is een lange vakantierit vergelijken met dagelijkse ritjes misschien niet helemaal eerlijk om een verbruiksverschil te vinden of te merken dat hij beter loopt, want beide liggen voor de hand als je een mooie lange rit maakt. Vermoedelijk ook als je "95" tankt.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 19.05.2012 - 20:48  ·  #9
Hoe kijken jullie aan tegen zulke additieven? Dat spul dat je bij de diesel etc.gooit om je verstuivers te reinigen etc?
Tommy01
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 41
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

additieven

 · 
Posted: 19.05.2012 - 21:02  ·  #10
Quote door jeebee

Hoe kijken jullie aan tegen zulke additieven? Dat spul dat je bij de diesel etc.gooit om je verstuivers te reinigen etc?


Als ik motorproblemen zou hebben, zoals een slecht lopende motor, zou ik er zeker een flesje tegenaan gooien. En dan zorgen dat er zo min mogelijk brandstof bijzit, dus op een bijna lege tank een 5L jerrycan met spul erdoor toevoegen en vervolgens 50 km snelweg rijden en dan weer gewoon tanken. Wel oppassen dat je niet meer dan 3/4 gas geeft totdat er weer getankt is, want je motor kan pingelen met een hoge concentratie van goede reiniger in combinatie met hoge belasting. Tip, zorg voor een volle jerrycan in de auto, want als je de tank zo ver leeg rijd kan je anders ineens zonder brandstof staan.

Maar waarschijnlijk is zelfs op 10 liter brandstof de concentratie te laag om veel te doen. Gewoon omdat een motor er anders niet op loopt.

Motorblok openmaken/verstuivers loshalen en met pure reiniger werken is natuurlijk altijd beter, maar daar zit wel een heel ander prijskaartje aan of het is een boel werk.
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 19.05.2012 - 21:14  ·  #11
Hahaha. klopt. Nee, voorlopig zit het bij wel goed. Je ziet vaak van die flesjes staan en dan denk ik: Zou dat nu echt werken?? Wynns heet het geloof ik.
Tommy01
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 41
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: brandstofsoort

 · 
Posted: 19.05.2012 - 21:41  ·  #12
Beter een flesje van een echt merk gebruiken als je er 1 nodig hebt. Bijvoorbeeld Total biedt deze ook aan van hun eigen merk bij hun wat grotere tankstations.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0