Brandstofverbruik S80

 
 
 
 
 
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 01.02.2013 - 21:50  ·  #16
Als je motor moeilijk op temperatuur komt zal je vernruik ook doorgaans hoger zijn.

Ik merkte aan mijn 2.9 (ik heb 'm nog niet zo lang) niets bijzonders, totdat het 2 weken geleden ineens -15gr was. Toen kwam de meter niet meer uit de hoek. Investeren in een thermostaatje was een easy fix (ik heb wel gelezen dat bij een T6 het vervangen wat lastiger is dan bij de 2.9 NA)

VWB de banden. Ik rijd nu op Dunlop Winter 215/55/16 en op LPI is het verbruik aan de pomp gemiddeld 1:8,5-9. Het scheelt erg veel wat voor verkeer en wegen ik rijd. Louter stad betekent 1:7, veel snelweg (cc op 130max) daalt het verbruik snel tot 1:10-10,5
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 02.02.2013 - 00:01  ·  #17
@TeeFive,

Met snelweg kilometers is de aerodynamica doorslaggevend voor het verbruik, en zijn de dunste bandjes inderdaad zuiniger omdat het frontale oppervlak van de auto kleiner wordt.

De dunne bandenmaat kan dan echter het beste als lage band op een grote dunne velg worden gemonteerd omdat bij hogere banden op kleine velgen er veel energie verloren gaat in de vervorming van de wanden van de banden.

De lage rolweerstand banden hebben wel als nadeel dat ze een grotere remweg hebben dus zijn wel een compromis met de veiligheid.

Bredere banden met meer grip hebben als voordeel dat ze een lagere rolweerstand hebben , omdat ze een groter contactvlak hebben met de weg, wat weer minder vervorming in de band benodigd tijdens het rollen,

wat bij snelheden onder de tachtig weer doorslaggevend is voor het verbruik, omdat de luchtweerstand pas boven die snelheid het belangrijkst wordt, omdat de rolweerstand constant is maar de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.

De rotatie energie van grotere velgmaat wielen is weliswaar hoog op snelheid, neemt ook kwadratisch toe met de snelheid, maar bij hogere (autobaan) snelheden wordt weinig geremd, daarmee gaat dus weinig energie verloren, en bij uitrollen op een afrit wordt deze energie weer omgezet in bewegingsenergie van de Volvo.

groet,

www.varioclean.nl
sappie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 36
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 15.05.2013 - 18:36  ·  #18
Ik rij iedere werkdag circa 60km waarvan 35 snelweg en 25 binnendoor, gemiddeld 1 op 11 aan de pomp. Bij vakanties en dus lange stukken snelweg gemiddeld 1 op 13 bij ongeveer 10km boven toegestane snelheid, dus 130 waar je 120 mag. Op de gps zal dit dan 123km/h zijn. Bij veel korte stukken of veel stoplicht werk is het ongeveer 1 op 10.
Dit alles met een s80, 2.4 AUT 170pk uit 2002.
Het verbruik valt mij heel erg mee. Bij 110km/h op cc geeft board comp 6,6L/100km aan. Liever dan in mijn comfortabele s80 dan hetzelfde in een aygo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0