Brandstofverbruik S80

 
 
 
 
 
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 17.01.2013 - 22:03  ·  #1
Hoi,

We hebben de VolvoS80 nu iets langer dan 1 maand en we zijn er zeer tevreden over.
Zoals julliie kunnen lezen meteen voorgesteld + wat foto's.
Eerst met lelijke velgen en nu me nette velgen.

Ik moet zeggen dat het brandstofverbruik nu met die andere banden+ wieldoppen, de auto veel zuiniger rijdt.Toen we de auto kochten en die spuuglelijke velgen er nog op zaten, reden we met 18 inch banden en nu rijden we met gebruikte winterbanden (wel nodig nu hier in Den Haag) en dit zijn 16 inch banden.

Na een paar snelwegritten kan je goed het verschil zien.
bij 18 inch banden: tussen de 100-110 km een waarde van 7,5-8,5 liter op 100 km
bij 16 inch banden: tussen de 100-110 km een waarde van 5,5-7,5 liter op 100 km

Misschien verklaren jullie mij voor gek dat ik dit bij hou maar wel opvallend , best groot verschil.
Vraag me dan ook af wat het verbruik gaat zijn met 16 inch zomerbanden ?

Ik weet dat er op dit forum aantal mensen zijn met een S80, wat is jullie verbruik ?

Ik heb een S80 benzine 2.8 T6 uitvoering

gr.

Fabian
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 17.01.2013 - 22:25  ·  #2
Aardig zuinig voor ene T6. Ik hoop niet dat je de boordcomputer gebruikt voor deze cijfers. Daar klopt niet veel van. Ik rij 1:20 volgens die computer, maar in de praktijk 1:16, en dat heb ik wel vaker gehoord.

Overgens is het heel normaal dat je het verbruik bij houdt in deze tijden...
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 07:08  ·  #3
Ik heb de boordcomputer inderdaad aangehouden.

Had ik het maar niet gevraagd :(
Maar goed, 't is maar een indicatie.
Als ik op vakantie ga en flinke afstanden ga rijden, dan is het wat concreter bij te houden.
Alle liters die je dan getankt hebt en de gereden km's bij houden en je hebt een betere vergelijking.

Al met al erg blij met mijn S80, alleen de verwarming mag wel wat sneller op temperatuur komen.
Begint pas echt lekker warm te worden als ik al bijna op bestemming ben.
Stoelverwarming is wel lekker snel op temperatuur overigens :-)

gr weer
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 07:45  ·  #4
Quote door Volvofab
... alleen de verwarming mag wel wat sneller op temperatuur komen.
Begint pas echt lekker warm te worden als ik al bijna op bestemming ben.
Stoelverwarming is wel lekker snel op temperatuur overigens :-)

Dan zou ik toch eens denken aan een nieuwe thermostaat, want die auto moet heeeel snel warm kunnen zijn. Ik ben nog niet de straat uit of het wordt al heet onder mijn voeten (en achterwerk natuurlijk) :D :lol: :D
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 08:39  ·  #5
Quote door Dr.Dream

Dan zou ik toch eens denken aan een nieuwe thermostaat, want die auto moet heeeel snel warm kunnen zijn. Ik ben nog niet de straat uit of het wordt al heet onder mijn voeten (en achterwerk natuurlijk) :D :lol: :D


Kan aan mij liggen maar de laatste dagen is het best koud en als ik in de auto stap en de temperatuur op de hoogste stand zet en via de regelaar alle lampjes groen laat branden, hoor ik wel dat ie gaat blazen maar heel veel warme lucht komt er niet uit.Misschien wat meer geduld hebben de volgende keer. Na tijdje komt ie wel op gang maar heb het idee dat ie niet met heel veel kracht blaast maar misschien hoort dit zo?
Stoelverwarming is wel erg snel op temperatuur, dat dan weer wel.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 08:53  ·  #6
Na max 5 km met 80 -100 km op de teller komt er bij mij toch echt goed warme lucht uit het verwarmingssysteem. Na +/- 1.5 km staat de wijzer al een aardig eind richting halverwege. Zodra ik de ring op rijd, staat ie halverwege (2km) en dan max 2 km verder begint ie toch echt wel warme lucht te blazen.

Verwarmingssysteem bij een Volvo is niet iets om je over te beklagen. Werkt gewoon goed en kan koud weer prima aan. Dit was bij de 850 zo, was bij de classic 70 ook zo en bij de S60 waar ik nu in rijdt niet veel anders.

Wel belangrijk zoals dr.dream zegt als je twijfelt over je thermostaat, vervang die eens.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 09:17  ·  #7
Quote door EnnoE34
Na +/- 1.5 km staat de wijzer al een aardig eind richting halverwege.

Wel belangrijk zoals dr.dream zegt als je twijfelt over je thermostaat, vervang die eens.

Ik heb niet eens meer een wijzer of andere temp.aanduider. Kun je nagaan hoe onbelangrijk Volvo dit vindt omdat het kennelijk prima werkt :love:
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 10:17  ·  #8
Hoi hoi,

Ga het in de gaten houden, misschien doe ik wat fout.
Zitten zoveel toeters en bellen op, kom steeds weer wat nieuws tegen in die luxe slee :-)
En anders misschien thermostaat vervangen idd.

het is niet superhinderlijk want het wordt wel warm maar vroeg het me gewoon even af, sommmige auto's komen wat langzamer op gang of blazen wat minder hard :-)

Kan me herinneren dat de volvo's van mijn pa ( heeft verschillende volvo's gehad, zeker de 440 en 2 oudere modellen ( zo rond 1980-1990) waarvan ik niet meer weet welk model) dat de verwarming altijdheel snel bloedheet werd en ook in Oostenrijk tijdens de wintersport nooit startproblemen had en zeker geen problemen dus met de kachel :-). Daar zijn de huidige temperaturen niks mee.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 16:46  ·  #9
Quote door Volvofab
Kan me herinneren dat de volvo's van mijn pa ( heeft verschillende volvo's gehad, zeker de 440 en 2 oudere modellen ( zo rond 1980-1990) waarvan ik niet meer weet welk model) dat de verwarming altijdheel snel bloedheet werd en ook in Oostenrijk tijdens de wintersport nooit startproblemen had en zeker geen problemen dus met de kachel :-). Daar zijn de huidige temperaturen niks mee.

Precies dat proberen wij je hier duidelijk te maken, dat geldt namelijk nog steeds voor de Volvo's (uit Zweden, weet je wel, waar het bar en bar koud kan zijn) :D O-)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 19:21  ·  #10
Mijn S80 2.9 T6 op lpg en 16" winterbanden verbruikt gemiddeld 1:8. Als ik hem de sporen geef wordt het wat meer, als ik een tank lang rustig aan doe (heeeel soms) haalt hij 1:9. De metingen vinden plaats bij het tanken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 20:27  ·  #11
Quote door Dr.Dream

Quote door Volvofab
Kan me herinneren dat de volvo's van mijn pa ( heeft verschillende volvo's gehad, zeker de 440 en 2 oudere modellen ( zo rond 1980-1990) waarvan ik niet meer weet welk model) dat de verwarming altijdheel snel bloedheet werd en ook in Oostenrijk tijdens de wintersport nooit startproblemen had en zeker geen problemen dus met de kachel :-). Daar zijn de huidige temperaturen niks mee.

Precies dat proberen wij je hier duidelijk te maken, dat geldt namelijk nog steeds voor de Volvo's (uit Zweden, weet je wel, waar het bar en bar koud kan zijn) :D O-)


Ik vraag me af of er niets aan mankeert.
De mijne begint al warme lucht te blazen als ik de straat uitrijd.
Kan natuurlijk ook dat je werk 500 meter verderop zit, maar dat acht ik zeer onwaarschijnlijk.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 20:41  ·  #12
;) Dan moet ik me ook zorgen gaan maken. Maar ik denk dat na 4-5 km een lekkere temperatuur in de auto bij deze temperaturen op zich niet slecht is. Met een automaat kom ik de eerst 2 km niet boven de 2000 toeren. Misschien dat dat er ook aan bijdraagt dat opwarming van de motor wat langzamer gaat. Zodra ik accelereer en 100 km/ uur rijdt staat de meter in no-time op halverwege.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 18.01.2013 - 21:10  ·  #13
Zeker niet slecht, maar kennelijk zit er dus ook nog verschil in, of is dit gewoonweg geluk hebben ?
Ik heb ook een automaat en als deze nog koud is, dan kom ik zeker niet boven de 2000 toeren.
Mijn schoonvader daarentegen heeft een V70 diesel en dat is niets voor mij.
Dat duurt echt lang eer deze behaaglijk is aan de binnenkant. :'(
Let wel, ik heb absoluut niets tegen een diesel, maar dan zou ik er wel een standkachel op willen hebben.
Ik ben een echte koukleum. :D
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 28.01.2013 - 21:56  ·  #14
Ik rijd met m'n S80 2.9 Geartronic (zonder turbo) meer stad dan lange snelwegritten. Gemiddeld in de winter 1 op 8 a 9 en 's zomers gemiddeld 1 op 10 a 11. Meestal zijn het korte ritten. Banden zijn Michelin Pilot 215/55 16" zomer.

Wat betreft de kachel, die is begint na 5 minuten warme lucht te blazen. Met de kou van vorige week als de temperaturen rond de -8 liggen duurt het 6-7 minuten.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Brandstofverbruik S80

 · 
Posted: 30.01.2013 - 01:16  ·  #15
Wielen hebben massa en zijn dan ook eigenlijk een soort vliegwielen die als ze gaan rollen rotatie energie opslaan. Die energie moet er ook weer uit en dat gaat via de remmen. Die slijten dus harder als de wielen zwaarder zijn.
Het accelereren van die 4 grotere zwaardere vliegwielen gaat ook moeizamer, dat kost dus meer energie wat zich manifesteert in hoger verbruik. Bredere banden zorgen ook voor een groter frontaal oppervlak (= slechtere aero) en voor meer rolweerstand. Beiden resulteren in hoger verbruik.
Grotere velgen met brede banden werken als grotere vliegwielen! Het gewicht van zo'n wiel zit ook juist op de verkeerde plek nl. aan de buitenzijde, ver weg van het hart van het wiel. Je kan het ook merken aan het sturen, grote wielen met zware brede banden sturen zwaarder vanwege de tolwerking. Al draaiend zijn zware wielen nu eenmaal moeilijker van richting te wijzigen. (denk aan dat losse fietswiel dat je vast hebt aan de as terwijl het draait, dat wiel is moeilijk van richting te verdraaien! Met autowielen is het niet anders en daar zijn de tolkrachten nog veel groter.)
Tot slot zit er nog een nadeel aan grote velgen met brede banden. Ze zijn als combinatie vaak zwaarder dan het smalle orginele wiel, je hebt dus meer onafgeveerd gewicht aan de veerpoot hangen, dat is nadelig voor wegligging en comfort en je dempers slijten harder. Die moeten immers die hogere massa van dat brede wiel steeds afremmen.

en dat alles voor de looks en om een beetje extra rubber op de weg te hebben!
(en ik doe er ook aan mee, mijn zomerwielen zijn ook 17" met 225 banden...)

conclusie: wil je zuinig en comfortabel en lagere remslijtage en licht sturen. Doe de smalst mogelijke (Michelin Energy?)-band op de kleinst passende standaard velg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0