1) BRC lpg filter zelf makkelijk te vervangen en 2) tweede tank laten plaatsen?

Is dit filter eenvoudig zelf te doen?

Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

1) BRC lpg filter zelf makkelijk te vervangen en 2) tweede tank laten plaatsen?

· 
Posted: 25.01.2026 - 14:04  ·  #1
Ik heb een Volvo S40 van 2008 met de B5444S5 motor die origineel 140 pk heeft en nu door Obbe is vrijgesteld van restricties.
Daar zit een BRC gasinstallatie die nog niet zo oud is en daarmee een klepsmeersysteem en een gasfilter.
Ik weet zo niet welke filter dit is, maar ik meen gelezen te hebben dat de filter die na de verdamper zit een droog gas filter is.
De kilometers vliegen erdoor en volgens DMI in Groningen waar de gasinstallatie is ingebouwd moet het filter om de 20.000 km vervangen worden. Online lees ik echter 25000 km.
Afhankelijk van verschillende factoren die nogal eens kunnen wisselen betekent dat in de praktijk dat ik om de 3 a 5 maanden het filter moet vervangen.
Mijn vraag is ten eerste waar de interval vanaf hangt? Korte of lange stukken? Tanken in Nederland of Duitsland? Tanken bij verschillende stations? Welke interval kan ik het beste aanhouden? En tot slot welke stappen moet ik volgen als ik zelf die filter kan en wil vervangen?

Tweede vraag: de actieradius is nu iets van 320 km in de winter en dat gaat in de zomer naar de 400. Met een lichte voet gaat dat zelfs over de 410 km heen. Voor mij houdt dat alsnog in dat ik soms dagelijks of om de dag aan de pomp sta.
Hoe laat ik de 80 procent verhogen naar bijvoorbeeld 90 procent? En is het eenvoudig te laten doen om er een smalle lange cilindrische tank bij te laten plaatsen die in de hoek van de achterbank valt?
Al zou het maar 30 liter zijn oid dan scheelt dat al weer wat tanken.

Dank alvast.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: 1) BRC lpg filter zelf makkelijk te vervangen en 2) tweede tank laten plaatsen?

· 
Posted: 25.01.2026 - 16:35  ·  #2
Het advies is inderdaad om om de 20.000 km. een nieuw lpg filter te monteren. Hoe langer de interval, hoe groter de kans op een filter dan vol zit met paraffine en dat bevordert de doorstroming van lpg niet. Er kan overigens veel verschil in zuiverheid zitten van lpg, afhankelijk van waar je tankt. Dus ik zou niet besparen op een lpg filter meer of minder. En voor alle technische lpg vragen, onderdelen etc. zou ik eens contact opnemen met Vogels lpg in Son. Een autoriteit op lpg-gebied. https://lpgwebshop.com/nl/209-brc-mtm-filters
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: 1) BRC lpg filter zelf makkelijk te vervangen en 2) tweede tank laten plaatsen?

· 
Posted: 25.01.2026 - 19:20  ·  #3
Ik heb een vogels systeem ook met een drooggas filter. Ik ben hem wel eens vergeten, waardoor hij er 50k km ingezeten heeft. Toen ik hem verving merkte ik daar helemaal niets van.
Ik heb het oude filter toen doorgezaagd om te kijken of er wat te zien was, maar het papier zag er eigenlijk nog vrij schoon uit. Ook kon je met gemak door het filter heen blazen.
Ik zou het filter gewoon zelf vervangen tussen de 20 en 30k km. Twee slangenklemmen en misschien een tie-wrap die je moet loshalen. Ik ben er nog geen 5 min mee bezig.

Voor wat betreft een extra tank; dat moet mogelijk zijn, maar of het ongekeurd mag, dat weet ik niet.

Ik zou niet gaan morrelen met de veiligheid, dus hanteer gewoon die 80%.
Past er geen grotere tank in? Ik kon straffeloos upgraden van 63 naar 76 liter.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.01.2026 - 20:25  ·  #4
De tank is nu 53 liter bruto en de vloer komt al een paar cm omhoog dus een grotere gaat hem niet worden.
Bovendien gaat de auto binnenkort op Duits kenteken omdat ik in Duitsland woon (wegenbelasting gaat dan van 115 euro naar 14 euro per maand).
Met apk en coc verklaring neemt de verkeersdienst alles gewoon over tot de eerstvolgende apk over een paar maanden.
Geen idee hoe streng ze dan naar de lpg installatie kijken.
Ik vraag me wel af hoe ze dan naar de velgen kijken, maar dat is een ander verhaal.
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.01.2026 - 21:11  ·  #5
Als het geen multi-valve tank is, kun je de 80% aanpassen.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2026 - 11:17  ·  #6
Als filter niet meer goed werkt, gaan je injectoren eraan. Langer mee doorrijden is een domme besparing.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 26.01.2026 - 11:55  ·  #7
Het is 5 minuutjes werk het wisselen, althans bij mijn BRC installatie. Ik laat het om de 15k km's doen, dit omdat de eerste keer na inbouw het filter aardig vol zat.
De 80% vulling die erop zit, is wel een beetje jammer. Kan eraf, is er bij mijn installatie 3 maand geleden ook vanzelf mee opgehouden. Dus 100% vullen. Tot vorige week de boel weer als vanouds tot 80% gevuld werd. Vreemd, binnenkort weer voor een nieuw filter en dan maar eens vragen hoe dat zou kunnen.
Persoonlijk zou ik wel tot 100% willen en durven vullen.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2026 - 16:32  ·  #8
Quote door hsv70

Het is 5 minuutjes werk het wisselen, althans bij mijn BRC installatie. Ik laat het om de 15k km's doen, dit omdat de eerste keer na inbouw het filter aardig vol zat.
De 80% vulling die erop zit, is wel een beetje jammer. Kan eraf, is er bij mijn installatie 3 maand geleden ook vanzelf mee opgehouden. Dus 100% vullen. Tot vorige week de boel weer als vanouds tot 80% gevuld werd. Vreemd, binnenkort weer voor een nieuw filter en dan maar eens vragen hoe dat zou kunnen.
Persoonlijk zou ik wel tot 100% willen en durven vullen.

Je hebt dezelfde filter als op de foto?
Klemmetjes los, filter vervangen en klemmetjes weer vast?
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 27.01.2026 - 11:05  ·  #9
Ik heb deze altijd gemonteerd gehad door de inbouwen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 07:05  ·  #10
Moet je daarvoor eerst nog andere dingen doen zoals de accu loshalen of een schakelaar/klep omzetten?
Of is het echt alleen klemmetjes los, filter vervangen en klemmetjes weer vast?
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 07:10  ·  #11
Klemmetjes los, filter vervangen en klemmetjes weer vast.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 07:17  ·  #12
Kijk super, dan bestel ik gewoon een paar van die filters en vervang ik ze zelf.
Hoef ik niet elke keer een afspraak maken.
Rudolph
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 07:19  ·  #13
Tip: schrijf de km.stand op het filter
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 08:22  ·  #14
Dat is inderdaad wel een goede, maar daarnaast houd ik ook alles in een map bij.
Is dit trouwens een universele filter, of moet ik specifiek brc filter hebben?
Zijn daar nog verschillen in?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:52  ·  #15
Niet om het één of ander, maar die 80% vulling is een veiligheidsmaatregel.
Lpg heeft flink ruimte nodig om uit te kunnen zetten, helemaal zodra het buiten weer een beetje warmer begint te worden.
De tank kan letterlijk exploderen als ie te vol is! (Of de overdruk -incl gas- afblazen wat net zo goed een enorm veiligheidsrisico is)

Sleutelen aan je auto is leuk, als je weet wat je doet, maar hou het aub veilig.
Selected quotes for multi-quoting:   0