Buitenspiegels probleem, niet kunnen kantelen?

wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Buitenspiegels probleem, niet kunnen kantelen?

· 
Posted: 20.12.2020 - 18:30  ·  #1
Nog een vraagje ... Mijn buitenspiegels (links en rechts) werken niet helemaal zoals het hoort: spiegelglas kan ik niet elektrisch naar boven of beneden kantelen. Van links naar rechts (en andersom) kantelen en de spiegels inklappen werkt goed.

Ik wilde een spiegel eens testen en heb hem gedemonteerd en handmatig aangesloten op 12V. Iemand een idee welke draden ik moet kortsluiten om de spiegel van boven naar beneden te kantelen? Als ik nu op de test afga dan zit er inderdaad een probleem in 1 (?) van de motor(en?). Zie de foto voor de combinatie die ik werkend heb gekregen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Buitenspiegels probleem, niet kunnen kantelen?

· 
Posted: 20.12.2020 - 19:21  ·  #2
Update: de twee witte draden zijn voor de temperatuursensor. Deze werkt blijkbaar want de weerstand wijzigt met de temperatuur.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2020 - 19:24  ·  #3
Hoi, bijgevoegd het electrisch schema van de voeding voor de buitenspiegels van de 2006 v70/XC70. Volgens je foto is de groene met bruin-wit voor links-rechts. De grijze draad icm bruin-wit is dan voor boven-beneden kantelen.

Hier kan je trouwens het volledige schema vinden:

https://qclt.com/html/volvo_ewd_us_eng/
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2020 - 21:27  ·  #4
Quote door lerren

Hoi, bijgevoegd het electrisch schema van de voeding voor de buitenspiegels van de 2006 v70/XC70. Volgens je foto is de groene met bruin-wit voor links-rechts. De grijze draad icm bruin-wit is dan voor boven-beneden kantelen.

Hier kan je trouwens het volledige schema vinden:

https://qclt.com/html/volvo_ewd_us_eng/

Dank lerren. Ik ben kleurenblind, welke draad / welk nummer zou volgens jou de grijze zijn?
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2020 - 22:08  ·  #5
In jouw foto is jouw 4 de grijze (connector pin 15), jouw 2 de bruin-wit (connector pin 7). Pinnummering staat op de connector, maar zie ook blz 255 van het schema voor de connectorpinnummering als je in de connector kijkt, dus vanaf de niet-bedrade zijde.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2020 - 10:24  ·  #6
Helaas graag ik door kortsluiten alleen het in-en uitklappen van de spiegels en het naar links en rechts kantelen aan de praat. Waarschijnlijk dan toch een kapotte motor.

Zijn deze spiegelmotoren uitwisselbaar (uitgaande van elektrische spiegels)?
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2020 - 10:51  ·  #7
Ik heb er met mijn oude 2007 T5 ook veel last van gehad. Ik weet nog heel goed dat het best wel dure reparaties waren bij de dealer...
Enfin, de "nieuwe" eigenaar rijdt er inmiddels alweer drie jaar mee rond zonder spiegelproblemen.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2020 - 10:55  ·  #8
Hoi PvL dat is niet fijn om te horen. Weet je nog wat ze hebben gedaan? Motoren vervangen of complete spiegel vervangen?

ik vermoed bij mij dat het in de motor van de spiegel zit.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2020 - 22:35  ·  #9
De motor is apart te vervangen,, het juiste artikelnummer is afhankelijk van je chassisnummer en of je spiegels met geheugen hebt (8659976/30634227 ± 160,-) of zonder (8659974/30634223 ± 90,- ). Ik zou de dealer bellen voor offerte en het juiste artikelnummer. (laat je verrassen door de dealer (als je er een in de buurt hebt), vaak zijn webshops voor genuine Volvo-artikelen duurder en er komen nog verzendkosten bij) . Als je het zelf zou kunnen vervangen dan kan je evt. ook een bij een sloop halen/bestellen (die zullen wel alleen maar de hele spiegel verkopen).

Selected quotes for multi-quoting:   0